تازه های فناوری

آیا آیفون‌ های ۲۰۱۸ اپل درگاه USB-C خواهند داشت؟

پنج شنبه, 09 فروردين 1403

لایتنینگ اولین بار در سال ۲۰۱۵ و همراه با آیفون ۵ رونمایی شد. این درگاه نسبت به نسل قبلی که یک درگاه ۳۰ پین عریض بود، یک ارتقاء مهم به‌حساب می‌آمد؛ هم از این نظر که فضای بسیار کمتری اشغال می‌کرد و به طراحان آیفون اجازه می‌داد از فضای جدید به‌دست‌آمده برای گنجاندن فناوری‌های جدید استفاده کنند و هم استفاده از آن برای کاربران بسیار ساده‌تر بود؛ به‌خصوص این‌که در آن روزگار هنوز USB-C وجود نداشت و دوطرفه بودن لایتینگ یکی از افتخارات صاحبان دستگاه‌های اپل بود.

اما به نظر می‌رسد عمر این درگاه به پایان خود نزدیک می‌شود. معرفی USB-C و استفاده گسترده آن در تمام دستگاه‌ها عرصه را بر لایتنینگ تنگ کرده است. امروز در بسیاری ار لپ‌تاپ‌ها این درگاه برای شارژ، انتقال تصویر و صدا مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی اپل در لپ‌تاپ‌هایش این درگاه را به‌صورت عمده مورد استفاده و تأکید قرار داده است؛ به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۱۶ شاهد معرفی مک‌بوک بودیم، رایانه‌ای که فقط و فقط یک درگاه USB-C‌ دارد. بعد از آن در سایر لپ‌تاپ‌های اپل نیز همه درگاه‌ها حذف شد تا تنها درگاه موجود USB-C باشد. اتفاق جالبی که رخ داده این‌ است که امروز می‌توانید با استفاده از شارژر مک‌بوک و مک‌بوک‌ پرو گوشی اندروید خود را شارژ کنید؛ ولی آیفون را نه! شاید این یکی از اولین و عجیب‌ترین تناقضات موجود در اکوسیستم اپل باشد.

رشد گسترده استفاده از USB-C به علت طراحی خوب و کاربردی آن است. شما می‌توانید با استفاده از این درگاه علاوه بر کاربری معمولی یو‌اس‌بی برای انتقال اطلاعات، نمایش زنده صدا و تصویر، شارژ سریع و حتی اتصال کارت‌ گرافیک خارجی را نیز انجام دهید. همه این مزیت‌ها موجب شده است USB-C به‌مرور جایگزین تمام درگاه‌های قبلی مانند HDMI و جک ۳.۵ میلی‌متری صدا روی گوشی‌ هوشمند و رایانه‌ شود. حتی تاندربولت در نسخه سه از MiniDisplay Port به USB-C روی آورد. محبوبیت بالای این درگاه باعث شده است گستره وسیعی از ابزارهای جانبی برای گوشی‌ هوشمند و لپ‌تاپ‌ ساخته شود.

به نظر می‌رسد این دلایل کافی باشد تا اپل را متقاعد کند از لایتینگ دست بردارد و به سراغ استفاده از USB-C در آیفون برود. اما اپل همیشه راه و روش خاص خود را دارد و ممکن است هنوز هم استفاده از لایتنینگ را منطقی و توجیه‌پذیر بداند؛ به‌خصوص این‌که قطعا چنین مهاجرتی برای کاربران آیفون، آیپد و آیپاد دردسرآفرین خواهد بود. هنوز یک سال بیشتر از حذف درگاه ۳.۵ میلی‌متری و جایگزینی هدفون‌ها در این دستگاه‌ها نمی‌گذرد.

منابعی که خبر از حذف لایتنینگ می‎دهند، قبلا هم پیش‌بینی‌ها و گزارش‌های اشتباهی داده‌اند. بنابراین شاید هنوز زود باشد که بتوان با اطمینان از جایگزینی USB-C در آیفون صحبت کرد؛ اما به‌هرحال این تغییر اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment