تازه های فناوری

گلکسی اس 10 سامسونگ از پردازنده گرافیکی Mali-G76 MP18 استفاده می‌کند

جمعه, 31 فروردين 1403

طبق گزارش یک افشاگر چینی، سامسونگ از واحد گرافیکی Mali-G76 MP18 در تراشه‌ی اکسینوس ۹۸۲۰ برای پرچمدار بعدی خود استفاده خواهد کرد.

بسیار واضح است که به‌زودی شاهد معرفی نسخه‌ی جدیدی از پردازنده‌ی سفارشی سامسونگ برای استفاده در نسل بعدی پرچم‌دار این شرکت خواهیم بود؛ البته مثل همیشه در کنار نسخه‌ی اکسینوس، شاهد مدلی با پردازنده‌ی اسنپدراگون از  کوالکام خواهیم بود که برای برخی بازارهای خاص در نظر گرفته خواهد شد. انتظار می‌رود پردازنده‌ی بعدی سامسونگ، ‌اکسینوس ۹۸۲۰ باشد که ادامه‌دهنده‌ی راه نسل گذشته خود موسوم به اکسینوس ۹۸۱۰ خواهد بود. به‌تازگی یکی از فاش‌کننده‌های چینی به نام Ice Universe، جزئیاتی پیرامون مشخصات تراشه‌ی جدید کره‌ای‌ها منتشر کرده است. طبق گفته‌های وی، سامسونگ از پردازنده‌ی Mali-G76 MP18 به عنوان واحد گرافیکی پردازنده‌ی جدید خود استفاده خواهد کرد.

Mali-G76 به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و جدیدترین پردازنده‌های گرافیکی ساخت ARM شناخته می‌شود که در ماه مِی معرفی شد. مهم‌ترین دلیل برای جداسازی این محصول از سایر اعضای خانواده‌ی مالی، لیتوگرافی هفت نانومتری آن است. در حال حاضر ARM با همکاری TSMC قصد تولید انبوه پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G76 را دارد؛ اما سامسونگ نیز در این میان برای تولید تراشه‌های مبتنی بر هسته‌های Cortex-A76 با آرم مشارکت خواهد داشت.

گفته می‌شود اکسینوس ۹۸۲۰ از هسته‌های Mongoose M4 ساخت سامسونگ به‌جای Cortex-A76 استفاده خواهد کرد؛ اما بعید به نظر می‌رسد که سامسونگ بتواند در بازه‌ی زمانی کوتاه، پردازنده‌ی گرافیکی مخصوص خود را نیز توسعه دهد. بنابر دلیل‌های گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که Mali-G76 تنها گزینه‌ی سامسونگ برای استفاده در نسل بعدی پرچمداران این شرکت خواهد بود؛ همان‌گونه که پرچمدار فعلی کره‌ای‌ها با تراشه‌ی اکسینوس ۹۸۱۰ از واحد گرافیکی Mali-G72 استفاده می‌کند.

می‌کند.

طبق گزارش‌های متعدد، Mali-G76 از ۱۸ هسته بهره خواهد برد و عدد ۱۸ به کار رفته در نام آن نیز ممکن است نشانگر همین مسئله باشد؛ البته شایان ذکر است که G72 نیز از همین تعداد هسته بهره می‌برد و احتمال تغییر تعداد هسته‌ها به دلیل روند ساخت متفاوت کم خواهد بود. G76 می‌تواند به لطف معماری هفت نانومتری، عملکرد قوی‌تر در کنار مصرف انرژی بهینه‌تر را به ارمغان بیاورد؛ البته برای اطمینان از بهبودهای صورت گرفته در نسل جدید چیپست موبایل سامسونگ باید تا زمان معرفی رسمی گلکسی اس ۱۰ صبر کنیم. نظر شما درباره تغییرات احتمالی در پرچمدار بعدی سامسونگ چیست؟

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment