تازه های فناوری

فیلترهای سلفی به الگوی عمل های زیبایی تبدیل شده اند

پنج شنبه, 09 فروردين 1403

اپلیکیشن هایی شبکه اجتماعی با القای مفاهیم جدیدی از زیبایی به اختلال روانشناسی جدیدی دامن زده اند که در آن فرد خود را زشت می پندارد.

چالش های عصر سلفی اخیرا وارد زمینه ای شده که در آن کاربران به دنبال جراحی صورت خود مطابق با تصاویر سلفی فیلتر دار اپ هایی نظیر «اسنپ چت» و «فیس تون» هستند. پزشکان این مشکل را که در مسائل روانی ریشه دارد، «دیسمورفی اسنپ چت» نام گذاشته است.

دیسمورفی یا خود زشت انگاری اختلالی است که طی آن فرد خود را بدریخت می انگارد. نام این اختلال از داستان زشت ترین دختر اسپارتا به نام «دیسمورفیا» برگرفته شده که پدر و مادرش او را از چشم همه پنهان می کردند.

دیسمورفی
 

دیسمورفی اسنپ چت توسط محققان «دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون» توصیف شده و دلیل آن مقایسه بین ظاهر معمولی فرد با تصاویر فیلتر شده اپلیکیشن های مذکور است که باعث می شود فرد به جراحی های زیبایی تن دهد. ظاهرا همزمان با گسترش اپ های اجتماعی و تب سلفی، اختلال مذکور هم در میان کاربران روندی صعودی در پی گرفته تا جایی که محققان درباره آن هشدار داده اند:

 

این ترند بسیار نگران کننده است چرا که سلفی های ویرایش شده اغلب ظاهری غیرواقعی از فرد را به نمایش گذاشته و بدین صورت مرز بین واقعیت و فانتزی را برای آنها کمرنگ می کنند.

افرادی از این قبیل در سال های گذشته اغلب تصاویر سلبریتی ها را به عنوان الگوی جراحی زیبایی انتخاب می کردند اما حالا به تصاویر دارای فیلترهای زیبایی روی آورده اند.

با این حال عمل های زیبایی مشکلی را حل نکرده و حتی می تواند با نامید ساختن فرد عواقب وخیم تری را به دنبال داشته باشد. در عوض این محققان تاکید کرده اند که این افراد باید هرچه زودتر تحت درمان های روانشناسی نظیر مشاوره یا حتی مصرف دارو قرار بگیرند.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment