تازه های فناوری

هرآنچه تاکنون از مدل‌های آیفون‌ 2018 اپل می‌دانیم

پنج شنبه, 09 فروردين 1403

زمان چندانی تا برگزاری رویداد معرفی آیفون‌های ۲۰۱۸ باقی نمانده است، در مقاله‌ی پیش رو به بررسی جامع تمام شایعات و اخبار مربوط به این گوشی‌ها می‌پردازیم.

اپل شهریورماه گذشته با رونمایی از آیفون ۱۰ با طراحی جدید و ویژگی‌های شگفت‌انگیز، فصل جدیدی از تاریخ گوشی‌های هوشمند را رقم زد. کوپرتینونشین‌ها در آیفون جدید با بهره‌گیری از نسل بعدی سیستم احراز هویت بیومتریک با نام فیس آیدی، دکمه‌ی هوم را از طراحی گوشی کنار گذاشتند و به چشم‌انداز خود در ساخت آیفونی کاملا تمام‌صفحه یک قدم نزدیک‌تر شدند.

به جبران از دست رفتن دکمه‌ی هوم، مجموعه‌ای از ژست‌های ناوبری جدید معرفی شدند که به گفته‌ی جاناتان آیو، تعامل ما با آیفون‌‌هایمان در سال‌های آینده بر پایه‌ی آن‌ها شکل خواهد گرفت. هرچند آیفون ۱۰ مسیر کاملا متفاوتی را پیمود؛ اما آیفون ۸ و ۸ پلاس از همان طراحی آشنای پیشین که در طول ۱۰ سال گذشته به‌تدریج تکامل یافته بود، بهره گرفتند. در نتیجه اپل در سال ۲۰۱۷ برخلاف رویه‌ی پیشین خود، سه مدل مختلف از آیفون را معرفی و به بازار عرضه کرد.

اکنون در سال ۲۰۱۸، اپل قصد دارد طراحی پرچمداران دیروز خود را کنار بگذارد و در کنار جانشین آیفون ۱۰ دو مدل دیگر با طراحی تمام‌صفحه و نمایشگر بریده معرفی کند؛ بنابراین دیگر وقت آن رسیده است که برای همیشه با دکمه‌ی هوم و سیستم احراز هویت تاچ آیدی خداحافظی کنیم، این سه مدل مثل همیشه در ماه سپتامبر (شهریور) طی مراسمی اختصاصی رونمایی خواهند شد؛ اما تا این لحظه اطلاعات و اخبار بسیاری از آن‌ها منتشر شده است. برای بررسی هر آنچه تاکنون درباره‌ی آیفون‌های ۲۰۱۸ می‌دانیم با زومیت همراه باشید.

2018 iPhones

در تصویر بالا می‌توانید نمایی کلی از آیفون‌های ۲۰۱۸ را با ویژگی‌ها و قابلیت‌های مورد انتظار از هر سه مدل مشاهده کنید. جزئیات مربوط به این گوشی‌ها صرفا براساس شایعات منتشرشده تاکنون و حدس و گمان تحلیلگران در تصویر درج شده است؛ در نتیجه نمی‌توان نسبت به صحت آن‌ها به‌طور کامل اطمینان داشت. در ادامه به بررسی تمام احتمالات مطرح‌شده می‌پردازیم.

اسامی آیفون‌های ۲۰۱۸

۲۰۱۸ می‌تواند سالی باشد که اپل از ترتیب کاملا جدیدی برای نامگذاری آیفون‌ها استفاده کند. براساس شواهد، اپل در انتخاب نام آیفون‌های ۲۰۱۸ با چالش روبه‌رو بوده و تاکنون اسامی آن‌ها را بارها تغییر داده است. هرچند تاکنون نام‌های مختلفی مطرح شده است؛ اما فعلا هیچ مدرک مطمئنی از اسامی قطعی آیفون‌های نسل بعدی اپل در دست نیست و ما نیز در ادامه برای اشاره به آن‌ها از عنوان آیفون‌‌های ۲۰۱۸ یا اندازه‌ی نمایشگر هر کدام استفاده خواهیم کرد.

اپل سال گذشته با معرفی آیفون‌های ۸ و ۸ پلاس سنت همیشگی خود را در نامگذاری گوشی‌های هوشمند با استفاده از حرف اس کنار گذاشت و برای نامیدن آیفون ویژه‌ی دهمین سالگرد نیز از عدد ۱۰ رومی (X) استفاده کرد. در نتیجه هنوز نمی‌دانیم که نحوه‌ی نامگذاری آیفون‌های بعدی دقیقا به چه صورت خواهد بود؛ اما براساس جدیدترین خبرها، ظاهرا اپل قصد دارد امسال مجددا رویه‌ی پیشین خود را در پیش بگیرد و برای آیفون ۵.۸ اینچی از نام iPhone Xs (بخوانید آیفون ۱۰ اس) و برای آیفون ۶.۵ اینچی از نام iPhone Xs Max (آیفون ۱۰ اس مکس) استفاده کند. از آنجایی که حرف «اس» همیشه در نام آیفون‌هایی به‌کار می‌رفت که از نظر طراحی مشابه نسل پیشین خود بودند، منطقی است که اپل برای نامیدن آیفون‌های پرچمدار امسال که از نظر ظاهری تفاوتی با آیفون X ندارند، نام Xs را درنظر گرفته باشد.

آیفون X اس اپل / Apple iPhone Xs

هما‌ن‌طور که اشاره شد، اپل از سال ۲۰۱۱ و با معرفی آیفون ۴ اس از ترکیب عدد و حرف اس برای نامیدن آیفون‌ها بهره گرفت و در سال ۲۰۱۳ نیز عنوان 5C را برای نامیدن آیفون ارزان‌قیمت خود با بدنه‌ی پلاستیکی انتخاب کرد؛ در حالی که هم‌اکنون برای اشاره به آیپد ۹.۷ اینچی تنها از نام «آیپد» و برای نامیدن آیپدهای رده‌بالا نیز از عنوان «آیپد پرو» استفاده می‌شود. در نتیجه، می‌توان این احتمال را مطرح کرد که اپل برای نامیدن آیفون‌های ۲۰۱۸ از به‌کارگیری اعداد دست بردارد و صرفا از عنوان آیفون استفاده کند.

با این حال، هنوز هیچ چیز مشخص نیست و ممکن است که اپل از هر نام دیگری بهره بگیرد. بر همین اساس، اسامی احتمالی دو مدل پرچمدار آیفون‌های ۲۰۱۸ یعنی آیفون ۵.۸ اینچی و ۶.۵ اینچی را در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید:

آیفون ۵.۸ اینچیآیفون ۶.۵ اینچی
آیفون ۱۱ آیفون ۱۱ پلاس
آیفون آیفون پلاس
آیفون آیفون پرو
آیفون X آیفون X پلاس
آیفون Xs آیفون Xs مکس
آیفون X2 آیفون X2 پلاس

دو نام اول در جدول بالا یعنی آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ پلاس منطقی‌ترین گزینه‌هایی هستند که اپل می‌تواند برای نامیدن دو آیفون پرچمدار خود از آن‌ها بهره بگیرد، استفاده از این نام‌ها آسان است و با نگاه نخست نیز می‌توان فهمید که این دو مدل جانشین آیفون نسل قبلی ۱۰ هستند؛ با این حال، اپل برای اشاره به نسخه‌ی ۶.۱ اینچی آیفون چه نامی را انتخاب خواهد کرد؟

در مورد آیفون ۶.۱ اینچی، تا این لحظه هیچ خبری منتشر نشده است و ما نمی‌دانیم که اپل چه برنامه‌ای برای نامیدن این دستگاه دارد. برخی منابع نام آیفون ۹ را مطرح کرده‌اند؛ اما منطقی نیست که اپل از عدد ۹ که سال آینده با عدد ۱۰ (X) تلاقی خواهد کرد، استفاده کند. بنا بر انتظارات، مدل ۶.۱ اینچی همانند آیفون SE نسخه‌ای مقرون به‌صرفه از گوشی هوشمند اپل خواهد بود؛ اما، آیفون SE به‌دلیل فرم فکتور کوچک و قیمت ارزانش مدلی منحصربه‌فرد از آیفون محسوب می‌شد و به‌نظر نمی‌رسد که اپل مدل ۶.۱ اینچی را به عنوان جانشین آن عرضه کند.

در هر صورت نمی‌توان احتمال پیوستن مدل ۶.۱ اینچی را به خانواده‌ی SE به‌طور کامل رد کرد. اگر اپل تصمیم به انجام چنین کاری گرفته باشد، پس احتمالا این مدل را با نام آیفون SE پلاس معرفی خواهد کرد؛ با این حال، تمام احتمالات مطرح‌شده فعلا در حد حدس و گمان است و به‌نظر می‌رسد که برای کسب اطمینان قطعی از برنامه‌های اپل در نامگذاری آیفون‌های امسال، چاره‌ای جز انتظار تا روز رونمایی از آن‌ها نداریم.

سه مدل آیفون با ظاهر یکسان؛ اما مشخصات متفاوت

اپل امسال نیز همچون سال گذشته اقدام به معرفی سه مدل آیفون خواهد کرد. جانشین آیفون ۱۰ همان نمایشگر ۵.۸ اینچی آیفون ۱۰ را با تراکم ۴۵۸ پیکسل‌براینچ (با وضوح تصویر ۱۱۲۵ × ۲۴۳۶ پیکسل) حفظ خواهد کرد و در کنار آن مدل بزرگ‌تر پلاس یا مکس با نمایشگر ۶.۵ اینچ و تراکم ۴۸۰ تا ۵۰۰ پیکسل‌براینچ (با وضوح تصویر ۱۲۴۲ × ۲۶۸۸ پیکسل) معرفی خواهد شد، این دو مدل، آیفون‌های پرچمدار ۲۰۱۸ اپل خواهند بود و از نمایشگرهای OLEDبا پشتیبانی از HDR و لمس سه‌بعدی بهره خواهند گرفت. Apple برای اشاره به نوع نمایشگر در تبلیغات خود از عنوان نمایشگر سوپر رتینا HD استفاده می‌کند.

iPhone 8 vs  2018 iPhones vs iPhone 8 Plus

 

همان‌طور که اشاره شد، در مراسم امسال، علاوه بر آیفون‌های پرچمدار ۲۰۱۸، یک مدل میان‌رده‌ی جدید نیز با نمایشگر ۶.۱ اینچی و تراکم ۳۲۰ تا ۳۳۰ پیکسل‌براینچ معرفی خواهد شد؛ با این حال، اپل در ساخت نمایشگر این مدل از پنل LCD استفاده خواهد کرد که در تبلیغات از آن با عنوان نمایشگر رتینا HD یاد می‌شود، نمایشگر مدل ۶.۱ اینچی احتمالا قادر به پخش محتوای HDR خواهد بود؛ اما براساس برخی گمانه‌زنی‌ها از لمس سه‌بعدی پشتیبانی نخواهد کرد.

براساس گزارش خبرگزاری دیجی‌تایمز، اپل به‌منظور دستیابی مدل ۶.۱ اینچی LCD به ظاهر تمام‌صفحه‌ی آیفون‌های پرچمدار، با کمپانی ژاپنی نیچیا (Nichia) وارد همکاری شده، این شرکت نوعی فناوری نور پس‌زمینه‌ی LED با نام تراشه‌ی 0.3t LED توسعه داده است که نیازمند اتصالاتی کوچک‌تر خواهد بود. در واقع این اتصالات هستند که اغلب اندازه‌ی حاشیه‌ی گوشی‌های LCD را تعیین می‌کنند. تراشه‌ی 0.3t LED در مقایسه با تراشه‌ی 0.4t LED فعلی از اتصالات کوچک‌تری بهره می‌گیرد و به‌کارگیری آن می‌تواند اندازه‌ی حاشیه را بین ۲ تا ۲.۵ میلی‌متر کاهش دهد.

هرچند LCD-های جدید، همسانی حاشیه‌ها را در هر طرف گوشی امکان‌پذیر می‌کند؛ اما براساس آخرین تصاویر منتشرشده از آیفون‌های ۲۰۱۸، مدل ۶.۱ اینچی به‌طور قطع در مقایسه با پرچمداران مجهز به نمایشگر OLED همچنان از اندکی حاشیه برخوردار خواهد بود؛ اما نوع نمایشگر LCD مد نظر اپل برای به‌کارگیری در آیفون میان‌رده هنوز مشخص نیست. برخی منابع گزارش می‌دهند که آیفون ۶.۱ اینچی از LCD-های فول‌اکتیو استفاده خواهد کرد؛ در حالی که وب‌سایت کره‌ای BusinessKorea معتقد است که این گوشی در واقع از همان نمایشگر MLCD+ که در گوشی هوشمند پرچمدار ال‌جی جی ۷ به‌کارگرفته شد، بهره خواهد گرفت.

2018 iPhones

 

ظاهرا هر سه مدل آیفون ۲۰۱۸ مجهز به شیشه‌ی محافظ گوریلا گلس ۶ خواهند بود. نسل جدید شیشه‌ی نشکن شرکت کورنینگ از دوام بیشتری بهره‌مند است و در مقایسه با نسل‌های پیشین در برابر سقوط مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد. همچنین گفته می‌شود که اپل بخش عمده‌ای از نمایشگرهای OLED خود برای آیفون‌های سری ۲۰۱۸ را از سوی سامسونگ تامین خواهد کرد؛ اما ظاهرا نمایشگرهای مورد نیاز آیفون ۶.۵ اینچی را ال‌جی دیسپلی به‌دست اپل خواهد رساند؛ اما، اپل احتمالا برای تامین موجودی بیشتر نیم‌نگاهی به شارپ و ژاپن دیسپلی نیز خواهد داشت.

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، امسال سال خداحافظی با تاچ آیدی و حسگر اثر انگشت در آیفون‌ها است و اپل قصد دارد در هر سه مدل آیفون ۲۰۱۸، سیستم احراز هویت فیس‌آیدی را داخل فضایی کوچک در بالای نمایشگر و به همراه عناصر دیگر از جمله حسگرها، اسپیکر / میکروفون و دوربین جلو ارائه دهد. از آنجایی که آیفون ۱۰ نخستین نسل فیس آیدی را معرفی کرد، انتظار نمی‌رود که در آیفون ۱۱ تغییر نسلی در این فناوری اتفاق بیافتد.

براساس شایعات اولیه، بهبودهای کلی صورت‌گرفته در فیس‌آیدی احتمالا موجب کاهش اندازه‌ی بریدگی خواهد شد؛ با این حال، گزارش‌های جدیدتر تاکید کرده‌اند که طراحی بریدگی تا سال ۲۰۱۹ دستخوش تغییر نخواهد شد و مینگ چی کو، تحلیلگر موسسه‌ی International Securities نیز خاطر نشان کرده است که آیفون ۵.۸ اینچی و مدل بزرگ‌تر ۶.۵ اینچی به‌شدت به آیفون ۱۰ شباهت خواهند داشت.


یک عرصه که رقبا در آن از اپل پیشی گرفته‌اند، بهره‌گیری از رنگ در حین فرایند تولید شیشه و ساخت محصولاتی رنگی و جذاب است. آيفون ۱۰ همچنان تنها در رنگ‌های نقره‌ای و خاکستری فضایی موجود است و هیچ نسخه‌ای به رنگ قرمز از این گوشی به ویترین فروشگاه‌ها راه پیدا نکرد. حتی از نسخه‌ی طلایی رنگی که در ابتدا در اسناد کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) رؤیت شد نیز هرگز هیچ خبری نشد. ما می‌دانیم که اپل پیش از این با بهره‌گیری از پردازش رنگ هفت لایه، موفق به رنگ‌آمیزی شیشه‌ی آیفون و عرضه‌ی آیفون‌های ۸ و ۸ پلاس در رنگ‌های طلایی و قرمز شده؛ اما احتمالا این شرکت در رنگ‌آمیزی فولاد ضد زنگ به مشکل برخورده است.با تعهد اپل به شارژ بی‌سیم، انتظار می‌رود که آیفون‌های پرچمدار ۲۰۱۸ همچنان در قسمت پشت از شیشه‌ی تقویت‌شده ساخته شوند و بین ساندویچ شیشه، فولاد ضد زنگ قرار بگیرد. اگر آیفون ۶.۱ اینچی مجهز به پنل پشت شیشه‌ای باشد، احتمال می‌رود که برای اتصال دو سطح شیشه‌ای به یکدیگر از آلیاژ آلومینیم استفاده شود.

 

براساس ادعای مینگ چی کو، اپل در نهایت آیفون‌های پرچمدار را در رنگ طلایی عرضه خواهد کرد. وی علاوه‌بر این می‌گوید آیفون ۶.۱ اینچی نیز در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها از جمله آبی، قرمز، خاکستری، سفید و نارنجی موجود خواهد شد. تاکنون گزارش‌های ضد و نقیضی درباره‌ی رنگ‌های دقیق آیفون میان‌رده منتشر شده است. علاوه‌بر گزارش‌های اولیه، به‌تازگی تصاویری منتشر شده‌اند که آیفون ۶.۱ اینچی را در رنگ‌های قرمز، سفید، رز گلد و آبی نشان می‌دهند.

در هر صورت آنچه می‌توان با اطمینان گفت، این است که مدل میان‌رده در رنگ‌های بیشتری قابل سفارش خواهد بود. نمی‌توان با قطعیت گفت؛ اما از آنجایی که اپل ظاهرا در ساخت آیفون ۱۰ در رنگ‌های بیشتر با چالش روبه‌رو بوده است، آیفون ۶.۱ اینچی احتمالا همانند آیپاد تاچ از بدنه‌ای کاملا آلومینیومی ساخته خواهد شد؛ در نتیجه شاید نباید انتظار بهره‌گیری این مدل از پنل پشت شیشه‌ای و شارژ‌ بی‌سیم را داشته باشیم.

اپل پنسل و نمایشگر ۱۲۰ هرتز

با پشتیبانی آیپد ۲۰۱۸ از اپل پنسل، آیا منطقی است که اپل پشتیبانی از این قلم را به آیفون‌های ۲۰۱۸ نیز اضافه کند؟ در حال حاضر نمی‌توان به این سوال پاسخ قطعی داد. اگر اپل تصمیم به انجام این کار بگیرد، آیفون ۶.۵ اینچی می‌تواند با دست پرتری با گلکسی نوت ۹ سامسونگ به رقابت بپردازد.

iPhone with Apple Pencil

بنا به تجربه، اپل پنسل هنگام جفت شدن با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی آیپد پرو می‌تواند بهترین عملکرد را داشته باشد و در ترکیب با نمایشگر ۶۰ هرتزی آیپد امروزی نمی‌تواند آن نرمی و روانی مطلوب کاربران را ارائه دهد. هما‌ن‌طور که پیش از این ویژگی TrueTone در آیپد پرو راه خود را به آیفون پیدا کرد، شاید بتوانیم شاهد آن باشیم که اپل آیفون‌های پرچمدار ۲۰۱۸ را به نمایشگرهای ۱۲۰ هرتز مجهز کند. همچنین این نوع نمایشگر، انتخابی محبوب بین گیمرها است و به‌صورت بالقوه برای کاربردهای واقعیت افزوده نیز بهترین گزینه محسوب می‌شود؛ اما مینگ چی‌کو در گزارشی جدید ادعا می‌کند آیفون‌های ۲۰۱۸ به دلیل عدم ارائه‌ی «تجربه‌ی کاربری خوب»، از اپل پنسل پشتیبانی نخواهند کرد.

دوربین‌ها

در حداقلی‌ترین حالت انتظار می‌رود که آیفون‌های پرچمدار به همان سیستم دوربین دوگانه‌ی آیفون ۱۰ مجهز باشند؛ دوربینی که از دو سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با لنز معمولی و تله‌فتو به‌ترتیب با دیافراگم معمولی f/1.8 و دیگری f/2.4 با تثبیت‌کننده‌ی اپتیکال تصویر دوگانه تشکیل شده است. علاوه‌بر این، فلش LED چهارگانه‌ی TrueTone با همگام‌سازی آهسته به عکس‌برداری در نور کم کمک می‌کند؛ البته باید در نظر داشت که مدل میان‌رده‌ی ۶.۱ اینچی همانند آیفون ۸ از دوربین تکی بهره خواهد گرفت.

در ابتدا وب‌سایت فوربز براساس طرح‌های شماتیک از آیفون ۲۰۱۸ گزارش داد که مدل پرچمدار ۶.۵ اینچی به‌همراه سه دوربین در قسمت پشت عرضه خواهد شد. در ادامه‌ی گزارش آمده بود که اپل می‌تواند با به‌کارگیری ساختار دوربین سه‌گانه برای آیفون پرچمدار ۶.۵ اینچی تلاش کند تا این مدل را با مدل ۵.۸ اینچی متمایز کند و در این راستا از ترکیب لنزهای واید و تله‌فتو با یک حسگر مونوکروم (تک‌رنگ) برای کاهش نویز تصویر و بهبود دامنه‌ی داینامیک بهره بگیرد.

هواوی برای نخستین بار در گوشی هوشمند پی ۲۰ پرو دوربین سه‌گانه را ارائه داد و توجهات بسیاری را به خود جلب کرد؛ در نتیجه اتخاذ این رویکرد از سوی اپل می‌تواند موجب خشنودی طرفداران این شرکت شود؛ اما، براساس گزارش‌ها و تصاویر جدیدتر، ظاهرا بهره‌مندی مدل ۶.۵ اینچی از دوربین سه‌گانه در قسمت پشت منتفی است و این مدل همچون برادر کوچک‌تر خود همچنان از دوربین دوگانه استفاده خواهد کرد.

2018 iPhones

هنگامی که صحبت از میزان پیکسل‌ها به میان می‌آید، Apple محافظه‌کارتر از باقی سازندگان گوشی هوشمند به‌نظر می‌رسد، این شرکت از زمان عرضه‌ی آیفون ۶ اس در سال ۲۰۱۵ تاکنون از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی استفاده کرده است.سونی، تامین‌کننده‌ی سنسورهای دوربین آیفون، چندی پیش سنسور ۴۸ مگاپیکسلی IMX586 را با آرایه‌ی فیلتر رنگ Quad Bayer معرفی کرد که در آن چهار پیکسل مجاور هم، پیکسل بزرگ‌تری را با ابعاد ۲×۲ تشکیل می‌دهند، این حسگر در اغلب موارد، سیگنال‌های چهار پیکسل مجاور را جمع می‌کند و حساسیت را به حد پیکسل‌هایی با ابعاد ۱.۶ میکرومتر (۱۲ مگاپیکسل) می‌رساند.سنسور جدید سونی در واقع رقیبی برای سنسور ۴۰ مگاپیکسلی هواوی پی ۲۰ پرو به‌حساب می‌آید و همانند آن از چینش Quad Bayer بهره می‌گیرد. سونی به‌صورت رسمی اعلام کرده است که حسگر IMX586 اوایل سپتامبر ۲۰۱۸ (اواسط شهریور) به گوشی‌های هوشمند راه پیدا خواهد کرد؛ بنابراین می‌توان امیدوار بود که اپل فرصت بهره‌گیری از سنسور جدید سونی را در آیفون‌های ۲۰۱۸ داشته باشد. در غیر این صورت، اگر اپل تصمیم به افزایش مقدار مگاپیکسل آیفون‌ها گرفته باشد، سونی در طیف حسگرهای دوربین Exmore RS خود تعدادی حسگر مناسب در اختیار دارد و می‌تواند به اندازه‌ی کافی به اپل وقت بدهد تا محصول خود را با پردازنده‌ی سیگنال تصویر و نیازهای محاسباتی حسگر مورد نظر یکپارچه کند؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت آیفون‌های ۲۰۱۸ از دوربینی با رزولوشن بین ۱۶ تا ۱۹ مگاپیکسل بهره‌ ببرد.

پیش از این گزارش شده بود که اپل احتمالا از سال ۲۰۱۹ حسگر دوربین سه‌بعدی TrueDepth را به‌منظور بهبود واقعیت افزوده در دوربین‌های عقب معرفی و ایجاد افکت‌های بیشتر از جمله حالت پرتره را فراهم خواهد کرد تا از این طریق کاربران بتوانند انیموجی‌های سرگرم‌کننده را روی سر سوژه‌های دیگر نیز قرار دهند. از آنجایی که اپل هم‌اکنون به‌شدت بر واقعیت افزوده تمرکز دارد، احتمال دارد که قابلیت یادشده را زودتر از پیش‌بینی‌ها معرفی کند.

همچنین دوربین جلو یا سلفی در آیفون ۱۰ از بهترین نمونه‌های موجود در بازار محسوب می‌شود؛ اما انتظار می‌رود که اپل در آیفون‌های ۲۰۱۸ بهبودهای قابل توجه‌ای در آن اعمال کند. دست کم انتظار می‌رود که سنسور ۷ مگاپیکسلی فعلی دوربین جلو به ۱۲ مگاپیکسل ارتقاء پیدا کند تا به بهترین نحو امکان استفاده از ویژگی تماس ویدئویی گروهی فیس‌تایم در iOS 12 فراهم باشد.

آیفون 10 اس

در زمینه‌ی فیلم‌برداری پیش‌بینی نمی‌شود که شاهد تغییر قابل ملاحظه‌ای در آیفون‌های پرچمدار امسال باشیم. برخی بر این باورند که هرچند توانایی ضبط ویدئو‌های فوق آهسته‌ با نرخ ۹۶۰ فریم‌برثانیه، ویژگی سرگرم‌کننده و جذابی است و ترند این روزهای گوشی‌های هوشمند نیز محسوب می‌شود؛ اما در دنیای واقعی و استفاده‌ی روزمره، کاربرد چندانی برای کاربران ندارد، با این حال، طرفداران اپل مشتاق‌اند که این ویژگی را در آیفون‌های نسلی بعدی مشاهده کنند.

پردازنده ۷ نانومتری A12 و ۴ گیگابایت رم

اپل امسال نیز مثل همیشه، نسل بعدی سیستم روی تراشه‌ی قدرتمند خود به نام A12 را با لیتوگرافی هفت نانومتری معرفی و بدون تردید دو آیفون پرچمدار ۲۰۱۸ را به آن تجهیز خواهد کرد. در نتیجه، هرچند هواوی در نمایشگاه ایفا از کرین ۹۸۰، نخستین تراشه‌ی هفت نانومتری دنیا رونمایی کرد؛ اما نخستین گوشی هوشمند مجهز به پردازنده‌ی هفت نانومتری، آیفون ۲۰۱۸ خواهد بود.

آیا Apple تراشه‌ی تراشه‌ی جدید خود را برای آیفون میان‌رده‌ی ۶.۱ اینچی به‌کار خواهد گرفت؟ در حال حاضر، A11 بایونیک با وجود گذشت نزدیک به یک سال از معرفی، همچنان تراشه‌ی بی‌نظیری محسوب می‌شود؛ پس آیا این احتمال وجود دارد که اپل به‌منظور کاهش هزینه‌های تولید، آیفون میان‌رده‌ی امسال خود را به سیستم روی تراشه‌ی سال قبل مجهز کند؟ ما امیدواریم که اپل دست به انجام چنین کاری نزند؛ اما مثل همیشه هیچ چیز معلوم نیست.

آیفون ۲۰۱۸، نخستین گوشی مجهز به پردازنده ۷ نانومتری دنیا خواهد بود

چندی پیش، امتیازاتی منتسب به آیفون ۲۰۱۸ با iOS 12 در بنچمارک گیک‌بنچ رؤیت شد که نشان‌دهنده‌ی بهبود ۱۰ درصدی عملکرد این تراشه در مقایسه با تراشه‌ی A11 بود. هنوز نمی‌توان نسبت به اعتبار این بنچمارک مطمئن بود؛ اما با مقایسه‌ی نتایج آن با نسل‌های قبلی سیستم‌های روی تراشه‌ی سری A، منطقی به‌نظر می‌رسد که امتیازات بنچمارک یادشده را متعلق به تراشه‌ی جدید اپل بدانیم. هرچند امتیازات تک‌هسته‌ای و چند هسته‌ای GeekBench، نتایج درخشانی محسوب می‌شوند؛ اما اگر این اعداد واقعا متعلق به تراشه‌ی A12 باشند؛ پس به‌نظر می‌رسد که عملکرد نسل جدید تراشه‌ی اپل در قیاس با انتظارات پیشین، قدری در سطح پایین‌تری قرار دارد. علاوه‌بر این، نکته‌ی جالب توجه آن است که A12 از فرکانس پایه‌ی ۲.۴۹ گیگاهرتز بهره می‌گیرد.

A12 SOC Results

به گزارش دیجی‌تایمز، شرکت تایوانی TSMC، به‌منظور تأمین سفارش‌ اپل برای ساخت تراشه‌های A12 و به‌کارگیری آن‌ها در آیفون‌های جدید ۲۰۱۸، حجم تولید لیتوگرافی ۷ نانومتری خود را در نیمه‌ی دوم امسال افزایش داده است. انتظار می‌رود که تراشه‌ی A12 نه‌تنها قادر به ارائه‌ی عملکردی سریع‌تر باشد؛ بلکه به‌تبع آن از بهینگی بیشتری نیز در مصرف انرژی بهره بگیرد.

تراشه‌ی A12 علاوه‌بر بهبود کارایی و بهینگی، مجهز به ویژگی‌ها و قابلیت‌های قدرتمندی خواهد بود. پردازنده‌ی سیگنال تصویر این تراشه، تمام ویژگی‌های بهبودیافته‌ی مربوط به دوربین از جمله فوکوس خودکار سریع‌تر، پردازش پیکسل و کاهش نویز چند بانده‌ی سخت‌افزاری را به‌همراه خواهد داشت. به‌همین نحو، بهبودهای موتور عصبی A12 (موتور عصبی A11 بایونیک که از طراحی دو هسته‌ای بهره می‌گیرد، در زمان واقعی قادر به پردازش ۶۰۰ میلیارد عملیات در هر ثانیه است) موجب ارتقاء عملکرد فیس‌آیدی خواهد شد.

انتظار می‌رود که A12 دربردارنده‌ی نسل دوم پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی اپل باشد. اگر به صحت نتایج گیگ‌بنچ اعتماد کنیم، عملکرد گرافیکی آیفون‌های ۲۰۱۸ همچون نسل‌های پیشین در سطحی بالا قرار خواهد داشت. به‌نظر می‌رسد برخی کاربران اپل همیشه از مقدار حافظه‌ی رم موجود در دستگاه‌های این شرکت اظهار نارضایتی می‌کنند؛ امید می‌رود همان‌طور که در دو آیفون پرچمدار امسال شاهد به‌کارگیری ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم باشیم و همچنین افزایش حداکثر حافظه‌ی ذخیره‌سازی را از ۲۵۶ گیگابایت به ۵۱۲ گیگابایت مشاهده کنیم؛ اما به احتمال فراوان، آیفون ۶.۱ اینچی مجهز به ۳ گیگابایت رم و حداکثر حافظه‌ی داخلی ۲۵۶ گیگابایت خواهد بود.

Apple A12

براساس گزارش وال استریت ژورنال، اپل به‌دلیل مناقشات حقوقی بین خود و کوالکام، از مودم‌های ساخت این شرکت در آیفون‌های ۲۰۱۸ استفاده نخواهد کرد، این وب‌سایت معتقد است که اپل در عوض برای تأمین مودم‌ آیفون‌های امسال به اینتل و مدیاتک متکی خواهد بود. جورج دیویس، مدیر ارشد مالی کوالکام، ماه گذشته در اظهار نظری تایید کرد که اپل قصد ندارد در آیفون‌های سری ۲۰۱۸ از تراشه‌های کوالکام استفاده کند. او افزود که کوپرتینونشین‌ها از مودم‌های ساخت رقبا بهره خواهند گرفت. این موضوع خبر خوبی برای آیفون‌های ۲۰۱۸ محسوب نمی‌شود؛ زیرا براساس تست‌های صورت‌گرفته، مودم‌های اینتل در مقایسه با کوالکام سرعت پایین‌تری دارند؛ بنابراین آیفون‌های نسل بعدی اپل در زمینه‌ی اتصال به شبکه‌ی نسل چهارم موبایل احتمالا عملکرد ضعیف‌تری از رقبای اندرویدی خود خواهند داشت.براساس ادعای یک وب‌سایت خبری چینی، دست کم یکی از آیفون‌های ۲۰۱۸ مجهز به قابلیت دو سیمکارت آماده به‌کار خواهد بود. مینگ چی کو نیز معتقد است که اپل دو مدل مختلف از آیفون ۶.۱ اینچی معرفی خواهد کرد؛ یک مدل مجهز به قابلیت سیم دوگانه در حالت آماده‌ به‌کار که امکان استفاده‌ی همزمان از دو سیمکارت را فراهم می‌آورد و مدل دیگر تنها از یک شکاف سیمکارت برخوردار خواهد بود.

همچنین اخیرا گزارش شد که در نسخه‌ی بتای پنجم iOS 12، پشتیبانی از سیمکارت دوگانه رؤیت شده است. سیستم‌عامل اپل حتی به وجود خشاب فیزیکی دوم سیمکارت اشاره می‌کند؛ بدین معنی که آیفون مجهز به سیم دوگانه احتمالا از دو سیمکارت فیزیکی پشتیبانی خواهد کرد و این قابلیت تنها محدود به یک خشاب سیم کارت و سیم کارت الکترونیکی (eSIM) نخواهد بود. با این حال، ظاهرا اپل قصد دارد مدل دو سیمکارت آیفون ۲۰۱۸ را به‌صورت انحصاری در بازار چین عرضه کند.

باتری و شارژ

اپل در آیفون‌های پرچمدار امسال به استفاده از ساختار باتری دوگانه همچون آیفون ۱۰ ادامه خواهد داد؛ اما آیفون ۶.۱ اینچی احتمالا مجهز به یک باتری خواهد بود. بسیاری از منابع گزارش داده‌اند که اپل تلاش دارد تا وابستگی‌ به شرکت تأمین‌کننده‌ی Dialog Semiconductor را کاهش دهد و در همین راستا در حال طراحی تراشه‌های مدیریت انرژی خود برای تمام یا برخی از آیفون‌های ۲۰۱۸ است. برخی گزارش‌های ضد و نقیض حاکی از آن است که اپل قصد دارد نزدیک به نیمی از تراشه‌های مدیریت انرژی خود را در آیفون‌های ۲۰۱۸ جایگزین نمونه‌های موجود کند؛ در حالی که منبعی دیگری خاطر نشان کرده است که تراشه‌های اختصاصی اپل احتمالا تا سال ۲۰۱۹ آماده نخواهند شد.

iPhone 2018 Battery

اگر تراشه‌های یادشده آماده شده باشند، انتظار می‌رود که در آیفون‌های ۵.۸ و ۶.۵ اینچی به‌کار گرفته شوند. تراشه‌های جدید اپل وظایفی همچون مدیریت عمر باتری، شارژ دستگاه (در اتصال با ایرپاور) و مصرف انرژی را با قابلیت‌های پیشرفته‌ی نظارتی برعهده خواهند گرفت.

سال گذشته اپل با طراحی پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی، موفق به کاهش هزینه‌ها و بهبود آیفون پرچمدار شد. اگر موانع پیش‌روی اپل از میان برداشته شود، تراشه‌های مدیریت انرژی آن در ترکیب با تراشه‌ی A12 می‌تواند ساعت‌ها به عمر باتری آیفون‌های ۲۰۱۸ بیافزاید؛ اما در غیر این صورت، انتظار می‌رود که عمر باتری مدل ۵.۸ اینچی آیفون تقریبا هم‌اندازه‌ی عمر باتری آیفون ۱۰ باشد و مدل بزرگ‌تر ۶.۵ اینچی نیز از باتری بزرگ‌تری با حداکثر ۲۵ درصد ظرفیت بیشتر، یعنی چیزی در حدود ۳۳۰۰ تا ۳۴۰۰ میلی‌آمپر بهره بگیرد

در نهایت انتظار می‌رود که اپل سرانجام پد شارژ‌ بی‌سیم ایرپاور را به‌صورت رسمی در کنار آیفون‌های ۲۰۱۸ عرضه کند، این پد سال گذشته در کنار آیفون‌های نسل پیشین معرفی شد؛ اما تاکنون با گذشت نزدیک به یک سال هنوز راه خود را به بازار پیدا نکرده است. به‌نظر می‌رسد که به‌زودی می‌توانیم با استفاده از ایرپاور به تجربه‌ی شارژ‌ چند دستگاه به‌صورت همزمان دست پیدا کنیم.

شارژ بی‌سیم آیفون‌های ۲۰۱۷ تنها با توان ۷.۵ وات، آن هم پس از به‌روزرسانی نرم‌افزاری به iOS 11.2 قابل انجام بود. این در حالی است که استاندارد Qi از حداکثر توان شارژ ۱۵ وات پشتیبانی می‌کند. آیا اپل در عین مقابله با گرمای ناشی از شارژ‌ با توان ۱۵ وات، قادر به حل مشکل شارژ آهسته‌ی آیفون‌ها خواهد بود و آیا ایرپاور از شارژ‌ با توان ۱۵ وات پشتیبانی خواهد کرد؟ امیدوار هستیم که این‌گونه باشد.

در بررسی‌های انجام‌شده، بسیاری از خساست اپل در قرار ندادن شارژر سریع در جعبه‌ی آیفون ۱۰ گلایه کرده بودند. در نتیجه اکنون انتظار می‌رود که اپل این مشکل را در آیفون‌های ۲۰۱۸ رفع کند. براساس شایعات، کوپرتینونشین‌ها در حال کار روی یک شارژر قدرتمندتر ۱۸ واتی هستند تا سرانجام آن را به‌همراه آیفون‌های ۲۰۱۸ عرضه کنند.

به گزارش یکی از منابع زنجیره‌ی تأمین، آیفون‌های ۲۰۱۸ همگی به‌همراه یک آداپتور ۱۸ واتی USB-C و یک کابل USB-C به لایتنینگ عرضه خواهند شد تا امکان شارژ سریع بدون نیاز به خرید لوازم جانبی اضافی فراهم باشد. همچنین ماه گذشته تصویری از نمونه‌ی آزمایشی نسخه‌ی آمریکایی این شارژر ۱۸ واتی منتشر شد که به شارژر ۵ واتی فعلی اپل شباهت داشت و روی آن یک درگاه USB-C به‌چشم می‌خورد.

iOS 12

ما هنوز شاهد هیچ غافلگیری خوشایندی در نسخه‌ی بتا iOS 12 نبوده‌ایم و این نسخه از سیستم‌عامل اپل به جز برخی ویژگی‌های جزئی همچون میموجی‌ها تفاوت چندانی با iOS 11 ندارد؛ اما به‌نظر می‌رسد که اپل هر ساله در کنار معرفی آیفون‌های جدید، یک غافلگیری تازه نیز از کلاه جادویی خود بیرون می‌آورد.

اپل سال گذشته با معرفی افکت دوربین نورپردازی پرتره، کاربران را شگفت‌زده کرد و امسال نیز به‌شدت انتظار می‌رود که قابلیت جدید دیگری را در دسترس کاربران قرار دهد. با توجه به اینکه هر دو آیفون پرچمدار امسال مجهز به نمایشگر OLED خواهند بود، باعث خوشحالی خواهد بود که اپل حالت تیره‌ای را که کاربران از مدت‌ها پیش خواستار آن بوده‌اند و همچنین قابلیت نمایشگر همیشه روشن را سرانجام معرفی کند.

iOS 12 Dark Mode

علاوه بر این، آیفون ۶.۵ اینچی OLED همانند دیگر آیفون‌های پلاس از حالت افقی آیپدمانند پشتیبانی خواهد کرد؛ بدین شکل که با چرخاندن گوشی در حالت افقی، اطلاعات بیشتری در اپلیکیشن‌های اصلی نظیر تقویم یا مخاطبان نمایش داده خواهد شد. بسیاری از اپلیکیشن‌های بومی اپل هم‌اکنون با به‌روزرسانی به آخرین نسخه از حالت منظره‌ی جدید پشتیبانی می‌کنند؛ اما این ویژگی برای آیفون ۵.۸ اینچی ارائه نخواهد شد.

iPhone Landscape Mode

قیمت و زمان عرضه

مینگ ‌چی کو در ماه آوریل گزارش داد که اپل امسال هر سه مدل آیفون‌های ۲۰۱۸ را در یک زمان عرضه خواهد کرد و راهبرد قیمتی ملایم‌تری نیز در قبال آن‌ها در پیش خواهد گرفت. وی خاطرنشان کرد از آنجایی که اپل نگران «تأثیر منفی قیمت بالاتر» در بازار است، قیمت‌های زیر را برای آیفون‌های ۲۰۱۸ در نظر گرفته است.

او در ادامه افزود که اپل به‌لطف بهبودهای عملکرد مونتاژ، موفق به بهبود ساختار هزینه‌ها شده است. همچنین به گزارش وال استریت ژورنال، اپل انتظار دارد که آیفون میا‌ن‌رده به‌دلیل برخورداری از قیمت مقرون‌به‌صرفه بخش اعظمی از فروش آیفون‌های سری ۲۰۱۸ را تشکیل دهد. از آنجایی که هنوز هیچ اطلاعات بیشتری درباره‌ی ریز هزینه‌ی مواد و لوازم به‌کاررفته در آیفون‌های ۲۰۱۸ در دست نیست، نمی‌توان قیمت‌ها را تایید یا رد کرد:

  • آیفون ۵.۸ اینچی: بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ دلار (کاهش قیمت از ۹۹۹ دلار)
  • آیفون ۶.۵ اینچی: بین ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار
  • آیفون ۶.۱ اینچی LCD: بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار

اپل ۸ شهریور دعوتنامه‌ی رویداد معرفی آیفون ۲۰۱۸ را ارسال کرد، این مراسم امسال در روز چهارشنبه ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور)، رأس ساعت ۱۰ به وقت محلی (۲۱:۳۰ به وقت ایران) در سالن گردهمایی استیو جابز در اپل پارک برگزار خواهد شد. انتظار می‌رود کوپرتینونشین‌ها در مراسم پیش‌رو، علاوه بر سه مدل از آیفون، نسل ۴ اپل واچ را نیز معرفی کنند. همچنین براساس شایعات، در این رویداد احتمال رونمایی از نسل جدید اپل تی‌وی و آیپدهای پروهای جدید نیز وجود دارد.

دعوتنامه مراسم آیفون 2018 اپل / Apple iPhone 2018 Event

 پیش‌خرید آیفون‌های ۲۰۱۸ احتمالا دو روز پس از معرفی، یعنی در تاریخ ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) امکان‌پذیر خواهد بود. همان‌طور که اشاره شد، مینگ چی کو معتقد است که هر سه آیفون در یک زمان روانه‌ی بازار خواهند شد؛ اما کتی هوبرتی، تحلیلگر مؤسسه‌ی مورگان استنلی معتقد است که عرضه‌ی مدل ۶.۱ اینچی آیفون به‌دلیل مشکلات موجود در تولید سیستم نور پس‌زمینه‌ی LCD احتمالا تا یک ماه به تعویق خواهد افتاد.

کمتر از چند روز دیگر تا برگزاری رویداد رونمایی از آیفون ۲۰۱۸ باقی‌ مانده است و این احتمال وجود دارد که تا لحظات پایانی منتهی به مراسم، جزئیات بیشتری از آیفون‌ها فاش شود که به محض انتشار آن‌ها را پوشش خواهیم. روز چهارشنبه نیز مثل روال هر سال می‌توانید رویداد اپل را به‌صورت زنده از زومیت دنبال کنید.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment