تازه های فناوری

از این پس، اپل آمار فروش محصولات خود را منتشر نخواهد کرد

پنج شنبه, 09 فروردين 1403

مدیر مالی ارشد اپل اعلام کرد که از این پس، آمار فروش محصولات اپل به‌اشتراک گذاشته نخواهد گذاشت. در نتیجه سرمایه‌گذاران دیگر به این اطلاعات دسترسی نخواهند داشت.

اپل ساعاتی پیش آخرین گزارش مالی فصل چهارم ۲۰۱۸ را منتشر کرد. لوکا ماستری مدیر مالی ارشد اپل، در تماسی با سرمایه‌گذاران به صورت غیر‌منتظره اعلام کرد: «اپل قصد ندارد از این پس، آمار فروش محصولات خود از جمله آیفون، آیپد یا سیستم‌های کامپیوتری مک را به‌اشتراک بگذارد».

آمار فروش، به‌عنوان یکی از مولفه‌های سلامتی یک شرکت درنظر گرفته می‌شود. با چنین رویکردی، از این پس تحلیلگران و عموم، چنین آیتمی را در اختیار نخواهند داشت. البته با توجه به پیشرو بودن اپل در بازار فروش محصولات، ارائه‌ی آمار دستگاه‌های فروخته‌شده، نشان‌دهنده‌ی سلامت مالی شرکت نخواهد بود. زیرا اپل دستگاه‌های خود در سطوح قیمتی متفاوتی به‌فروش می‌رساند. ماستری در ادامه گفت:

با گذشت زمان، در تمام گروه‌های محصولات، اپل دستگاه‌های متنوعی به بازار عرضه می‌کند. با توجه به سطوح قیمت متفاوت محصولات اپل، آمار فروش مفهوم متفاوتی نسبت به گذشته خواهد داشت. در اصل آمار فروش هر مدل محصول، کمتر از گذشته وضعیت شرکت را نشان می‌دهد.   

در سال گذشته تنوع قیمت‌ محصولات پرچمداران اپل این موضوع را به‌خوبی نشان می‌دهد. آیفون XS Max با قیمت پایه‌ی ۱۰۹۹ دلار، اپل واچ سری ۴ با ۳۹۹ دلار، آیپد پرو جدید با حداقل قیمت ۷۹۹ دلار و مک‌بوک ایر جدید با شروع قیمت ۱۱۹ دلار به‌فروش می‌رسند. از آنجایی که اپل قصد فروش واحدهای قدیمی‌تر خود را نیز دارد، سعی کرده است تا قیمت آیفون و آیپد را در پایین‌ترین قیمت ممکن نگه‌ دارد. این موضوع در مورد کامپیوترهای مک صادق نیست؛ جایی که نسل‌های گذشته سیستم‌های مک شاهد قیمت نسبتا یکنواختی بوده‌اند.

آمار فروش محصولات، تنها بخشی از اطلاعات شرکت را در اختیار می‌گذارد. درحالی‌که اپل ۴۶.۸۹ میلیون دستگاه گوشی آیفون در این فصل به بازار عرضه کرد که این آمار نسبت به سه ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۷، رشدی را نشان نمی‌دهد. اما درآمد اپل حاصل از فروش آیفون در همین بازه‌ی زمانی، رشد ۲۹ درصدی را نشان می‌دهد. میانگین قیمت فروش آیفون از ۶۱۸ دلار در سال گذشته‌ی میلادی به ۷۹۳ دلار افزایش یافته است که یکی از دلایل این رشد ۲۹ درصدی درآمد اپل است. 

ماستری طی تماسی تلفنی اعلام کرد که برخی از بزرگترین رقبای اپل همچون گوگل و سامسونگ نیز، آمار فروش گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های خود را در گزارش‌های مالی فصلی خود ارائه نمی‌دهند. با این وجود، در اختیار داشتن اطلاعات بیشتر در مورد عملکرد شرکت، به‌نفع تحلیلگران بازار است. عدم شفافیت اپل در این حوزه می‌تواند باعث مطرح‌شدن گمانه‌زنی‌های بیشتری در مورد تغییرات احتمالی و پیش‌روی اپل شود.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment