تازه های فناوری

مایکروسافت مدت‌ها قبل قصد داشت گوشی ساده‌ای شبیه ویندوزفون عرضه کند

شنبه, 01 ارديبهشت 1403

مایکروسافت در برهه‌ای از زمان قصد داشت گوشی غیرهوشمندی با رابطی شبیه به ویندوزفون روانه‌ی بازار کند.

 

می‌دانستید مایکروسافت پس از خرید کسب‌وکار تلفن‌همراه نوکیا هرگز گوشی خاصی با نام تجاری مایکروسافت عرضه نکرد؟ غول ردموندی پس از خرید نوکیا، تنها تعدادی فیچرفون روانه‌ی بازار کرد که روی همه‌ی آن‌ها نام تجاری نوکیا بود. نام تجاری مایکروسافت برای دستگاه‌های لومیا محفوظ بود که احتمالا با هدف تمایز فیچرفون‌ها از گوشی‌های ویندوزی درنظر گرفته شده بود.

بااین‌حال، این برنامه همیشگی نبوده است. براساس نمونه‌ای اولیه که بررسی شد، این شرکت تلفن‌همراه ساده‌ای با نام تجاری مایکروسافت ساخته بود که زبان طراحی لومیا 550 و لومیا 950 را داشت. این دستگاه همراه با سیستم‌عاملی شبیه به ویندوزفون با کد رمز RM-1182 پس از تولید نمونه‌ی اولیه، عرصه‌ی رسمی‌اش لغو شد. در سال ۲۰۱۶ و پس از افشای اطلاعات این گوشی، نامش را  Microsoft Dumb Phone گذاشتند.

وجود این گوشی قبل از عرضه‌ی رسمی آن فاش شد؛ اما هیچ‌کس نمی‌دانست مایکروسافت قصد داشت سیستم‌عامل آن را دست‌کاری کند  تا ظاهرش شبیه ویندوزفون باشد. این گوشی ویژگی‌هایی همچون کاشی‌های زنده (ایز) داشت. افزون‌براین، ادغام حساب مایکروسافت نیز با آن ارائه می‌شد و به‌طور مستقیم به کاربر اجازه می‌داد اطلاعات حسابش ازجمله مخاطبان و ایمیل را با تلفن همگام‌سازی کند، درست همانند ویندوزفون.

ظاهر ویندوزفون

rm-1182

شروع توسعه‌ی این دستگاه در سال ۲۰۱۵ بود. این یعنی سیستم‌عامل آن شبیه ویندوز ۱۰ موبایل به‌نظر می‌رسد. منوی اصلی آشنای آن شبیه به صفحه‌ی شروع در ویندوز ۱۰ موبایل با شبکه‌ای از کاشی‌هایی بود که می‌توانست به‌دلخواه تنظیم شود. حتی کاربر می‌توانست پس‌زمینه و رنگ مُد استفاده‌شده در تمام سیستم‌عامل را سفارشی‌سازی کند. آیکون‌ برنامه‌ها از زبان طراحی MDL2 مایکروسافت استفاده می‌کردند. کاشی‌ها نیمه‌زنده بودند؛ چراکه فقط تعدادی از اعلان‌های ازدست‌رفته‌ی برنامه‌ها را نمایش می‌دادند؛ اما بیشتر از آن را نشان نمی‌دادند.

این تلفن‌همراه از چندین برنامه‌ی داخلی، ازجمله تلفن، اس‌ام‌اس، مخاطبان، عکس‌ها، دوربین، هشداردهنده، فایل‌ها و مرورگر وب بهره می‌برد که همه‌ی آن‌ها به‌نوعی شبیه ویندوزفون بودند. همچنین، همراه آن برخی دیگر از برنامه‌های مایکروسافت، ازجمله Outlook Mail ،Calendar ،GroupMe و OneNote نیز دیده می‌شد. ذکر این نکته لازم می‌نماید که متأسفانه این برنامه‌ها در سال ۲۰۱۸ کار نمی‌کنند. این دستگاه حتی منویی Extras داشت که نمونه‌ی آن را فقط می‌شد در گوشی‌های لومیای ویندوزفون پیدا کرد و در آن، سرویس‌های اضافی گنجانده می‌شد.

دستگاه مذکور بخشی با عنوان مرکز اقدام سریع داشت که طراحی آن الهام‌بخش مرکز اطلاع‌رسانی و اقدامات سریع در ویندوز ۱۰ موبایل بود. البته، این مرکز فقط ازطریق برنامه‌ی تنظیمات دردسترس بود. صحبت از برنامه‌ی تنظیمات شد. باید گفت مانند هر گوشی دیگری، گزینه‌های معمولی تنظیمات در آن دیده می‌شد و همچنین با اضافه‌کردن حساب مایکروسافت، کاربر می‌توانست به تنظیمات آن نیز دسترسی پیدا کند. این گوشی با تمام صداهای موجود در سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ همراه بود و حتی صدای بوت منحصر‌به‌فردی داشت که بسیار شبیه به ویندوزفون Y بود. در حالت معمولی، روش ویندوزفون در ارائه‌ی بازی‌ها، همچون برخی از بازی‌های Gameloft، مانند Spider-Man Ultimate و Asphalt و چندین بازی دیگر است که در این دستگاه نیز همین روش تکرار شده بود.

سخت‌افزار تقریبا متوسط

rm-1182

برای تلفن‌همراه ساده این سخت‌افزار مناسب و درخورتوجه بود: صفحه‌نمایش ۲.۵اینچی با کیفیت پایین، بدنه‌ی پلاستیکی، دوربین ۱.۹۲مگاپیکسلی در پشت و باتری ۱۲۰۰ میلی‌آمپربرساعتی. بیشتر فیچرفون‌ها باتری قدرتمندی دارند و از چند روز تا چند هفته می‌توانند بدون شارژ استفاده شوند. به‌نظر می‌رسد این تلفن‌همراه مایکروسافت نیز همان‌گونه بود و از این ویژگی بی‌بهره نبود.

متأسفانه در طول بررسی نمونه‌ی اولیه نتوانستیم اطلاعاتی از پشت دستگاه به‌دست آوریم. بااین‌حال، به‌لطف افشای اطلاعات سال ۲۰۱۶ (همان‌طورکه در عکس می‌بینید)‌ می‌دانیم چه چیزی در پشت آن قرار دارد. این لوگوی مایکروسافت در پشت، درست مانند دستگاه‌های مایکروسافت لومیا، مطابق با نام تجاری موجود در جلو گوشی بود.

rm-1182

حال سؤال اینجاست: نام این دستگاه چه بود؟ این یکی از گوشی‌های لومیا مثلا مایکروسافت لومیا 150 بود؟ چه کسی می داند! حدس می‌زنیم مایکروسافت فقط آن را مایکروسافت 150 یا چنین چیزی نامید که نام تجاری لومیا را کاملا حذف کند. شاید هم قصد داشت از نام تجاری Asha استفاده کند یا می‌خواست از نام تجاری کاملا جدیدی برای تلفن‌های همراه مایکروسافت استفاده کند.

درهرصورت، این پروژه پس از آن به‌سرعت ازبین رفت که تصمیم مایکروسافت برای کاهش تولید تلفن‌های همراه عملی شد. این گوشی همراه با لومیا 750 و لومیا 850 و بسیاری دیگر از مارک‌های تجاری مایکروسافت لغو شد و تنها بازماندگان این شرکت مشهور لومیا 550، لومیا 650، لومیا 950 و لومیا 950XL بودند. البته همه‌ی این‌ها قبل از تعطیلی کامل خط تولید لومیا و فروش اکثر ابزارهای نوکیا رخ داد.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment