تازه های فناوری

مایکروسافت وجود سرفیس فون را در ایمیلی محرمانه‌ تأیید کرد

پنج شنبه, 09 فروردين 1403

پس از گمانه‌زنی‌های بسیار، گویا رؤیای سرفیس‌فون چندان دور از واقعیت نیست؛ چرا که مایکروسافت جزئیات این دستگاه را در ایمیلی محرمانه فاش کرده است.

این موضوع بر هیچ‌کس پوشیده که سیاست‌های غلط مایکروسافت در حوزه‌ی موبایل باعث شکست آن‌ها شد. کاربران وفادار گوشی‌های ویندوزی از ابتدا با مشکلات این سیستم‌عامل مواجه بودند و هر بار با وعده‌ی رفع مشکلات در نسخه‌ی بعدی، خود را به ماندن در این پلتفرم راضی کردند. با این حال ویندوز ۱۰ موبایل ابداً آن چیزی نبود که طرفداران انتظارش را داشتند. از آن زمان تا کنون، بسیاری از وب‌سایت‌ها و افراد مشهور حوزه‌ی تکنولوژی از دستگاهی با اسم رمز اندرومدا سخن می‌گویند که با هدف برداشتنِ مرزِ بین رایانه‌های شخصی با گوشی‌های هوشمند از راه خواهد رسید.

گزارش‌های پی‌درپی و پتنت‌هایی که ردموندی‌ها ثبت می‌کردند، همگی از دستگاهی خبر می‌دادند که از دو صفحه‌نمایش بهره می‌برد. حال طبق اطلاعات جدید منتشرشده، گویا این دستگاه به‌گونه‌ای طراحی شده است که برای جا‌به‌جایی مناسب باشد؛ بنابراین علاوه‌بر وزن کم، باید انتظار طراحی جمع‌و‌جوری را از سرفیس‌فون احتمالی داشته باشیم. مایکروسافت از پروژه‌ی اندرومدا به‌عنوان محصولی یاد می‌کند که دسته‌بندی جدیدی را در بازار ایجاد خواهد کرد؛ درست مانند آنچه که در تبلت‌های سرفیس شاهد بودیم؛ دستگاه‌هایی که توانستند مرزِ بین رایانه‌ و تبلت را از میان بردارند.

r3

در ایمیلی که مایکروسافت به‌صورت محرمانه برای کارمندان داخلی خود ارسال کرده، از پروژه‌ی اندرومدا بدین شکل یاد شده است:

[پروژه‌ی اندرومدا] دستگاه قابل‌حمل جدیدی از خانواده‌ی سرفیس است که سخت‌افزار و تجربه‌ی نرم‌افزاری جدیدی را برای خلق تجربه‌ی مفید از رایانش شخصی و متنوع، گرد هم می‌آورد.

مایکروسافت تاکنون به‌صورت رسمی هیچ‌گونه اظهار نظری درباره‌ی پروژه‌ی اندرومدا انجام نداده است.

شش سال پیش، مایکروسافت از سرفیس RT و سرفیس پرو رونمایی کرد؛ دستگاه‌هایی که به‌ عقیده‌ی آن‌ها، به‌گونه‌ای طراحی شده‌ بودند که فصلی جدید را در رایانش شخصی رقم بزنند و فاصله‌ی بین تبلت و رایانه شخصی را از میان بردارند. خوشبختانه سرفیس پرو توانست در این راه موفق شود؛ محصولی که نه‌تنها دسته‌بندی جدیدی را در بازار ایجاد کرد؛ بلکه شرکت‌های بزرگی چون اپل را نیز بر آن داشت تا با پیروی از راهکار آن‌ها، به تولید محصولات ۲ در ۱ بپردازند. حال پروژه‌ی اندرومدا چالش جدید مایکروسافت است تا به‌وسیله‌ی آن، همین‌ کار را با حوزه‌ی موبایل و رایانه‌ی شخصی انجام دهند.

فعلاً این دستگاه به‌صورت محرمانه درون مایکروسافت توسعه می‌یابد؛ اما با توجه به اطلاعاتی که تاکنون به‌دست آورده‌ایم، سرفیس فون از لولایی بهره می‌برد که صفحه‌نمایش دوگانه آن را به یکدیگر متصل می‌کند. ردموندی‌ها علاوه‌بر مورد فوق، قصد استفاده از قلم هوشمند را نیز دارند. غول نرم‌افزاری دنیا قصد دارد با طراحی منحصر به فرد و ویژگی‌های قلم‌محور، دستگاهی را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد که به‌مانند یک دفترچه‌ی دیجیتال برای یادداشت برداری استفاده شود.

پیش‌تر، منابع نزدیک به مایکروسافت معتقد بودند که احتمال لغو این پروژه در هر زمانی وجود دارد. ردموندی‌ها قبلاً هم دستگاهی را توسعه داده بودند که تجربه‌ی یک دفترچه‌ی دیجیتال را برای کاربران به ارمغان می‌آورد؛ اما پروژه‌ی مربوط به این دستگاه، درست چند هفته قبل از عرضه‌ی عمومی لغو شد. پانوس پانای، رهبر بخش سرفیس، از این دستگاه که «سرفیس مینی» نام داشته، به عنوان محصولی «عالی» یاد کرده است.

حال مایکروسافت پروژه‌ی اندرومدا را در دست دارد و آن را به چشم پاسخی در قبال شکست خود با دستگاه‌های ویندوزفونی می‌بیند. در اسناد داخلی مایکروسافت، چنین آمده است که به‌واسطه‌ی این پروژه، مرز بین موبایل و رایانش ایستا برداشته خواهد شد. انتظار می‌رود که امسال، محصول نهایی مایکروسافت در کنار دستگاه‌های مشابه که توسط شرکای آن‌ها ساخته شده‌اند، رونمایی شوند. تاکنون تنها از این موضوع خبر داریم که اینتل، ایسوس و لنوو در حال کار روی دستگاهی با صفحه‌نمایش دوگانه هستند که برای عرضه در اواخر سال جاری در نظر گرفته شده‌اند.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment