تازه های فناوری

مایکروسافت پتنتی برای دستگاه سنجش فشار خون روی سر ثبت کرد

جمعه, 10 فروردين 1403

فشار خون یک معضلی جهانی محسوب می‌شود که اندازه‌گیری و کنترل آن اهمیت بالایی دارد؛ مایکروسافت اخیرا پتنتی در این زمینه ثبت کرده است.

یکی از چالش‌های مهم در بحث سنسورهای به‌کاررفته در گجت‌های پوشیدنی متمرکز روی سلامت، سنجش فشار خون بدون نیاز به کاف و اتصال چندباره‌ی آن به دست کاربر است. ردموندی‌ها اخیرا پتنتی در مورد چگونگی استفاده از دسته‌ای از سنسورهای قرار گرفته روی عینک برای سنجش فشار خون منتشر کرده‌اند، این وسیله با کمک ترکیبی از سنسورهای اپتیکال قادر به اندازه‌گیری پیوسته‌ و ذخیره‌ی پالس‌ها از سه منطقه‌ی مختلف صورت کاربر خواهد بود.

دستگاه مورد بحث همچنین به سنسورهای اینرسی و یک واحد پردازش برای مقایسه‌ی پالس‌های موج ثبت شده و استخراج زمان گذر پالس (Pulse Transit Time) مجهز شده است؛ این زمان در حقیقت مدت‌زمان تاخیر رسیدن خون خارج شده از قلب و رسیدن آن به سه منطقه‌ی یاد شده‌ی صورت را نشان می‌دهد. PTT یا زمان گذر پالس در حقیقت راهی برای دنبال کردن رفتار کوتاه‌مدت فشار سیستولیک انسان است؛ به ادعای مایکروسافت این روش جدید توسعه داده شده هم‌خوانی فوق‌العاده‌ای با فشار خون واقعی کاربر دارد.

r93.jpg

با وجود ابعاد دستگاه که در تصویر نیز مشخص است، ردموندی‌ها معتقد هستند که این سنسور جدید پتانسیل تبدیل شدن به یک وسیله‌ی مقبول برای اندازه‌گیری فشار خود در جامعه را خواهد داشت؛ این دستگاه نیازی به ورودی خاص یا تغییر در روند فعالیت‌های روزمره کاربر ندارد، از طرفی با توجه به اندازه‌گیری پیوسته‌ی فشار خون قادر به ارائه‌ی اطلاعات مفیدی به پزشکان خواهد بود؛ دستگاه‌های فشار خون دقیق و مرسوم برای اندازه‌گیری فشار، نیازمند بستن کاف و متوقف کردن فعالیت هستند.

 

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment