تازه های فناوری

نسخه‌ی سالمی از Apple-1 با قیمت ۳۰۰ هزار دلار به مزایده گذاشته می‌شود

جمعه, 10 فروردين 1403

به تازگی گزارش شده که نسخه‌ی تعمیر شده‌ای از اولین کامپیوتر اپل یعنی Apple-1 قرار است در یک حراجی بزرگ به مزایده گذاشته شود. این نسخه جزو معدود گزینه‌هایی سالم از این کامپیوتر محسوب می‌شود.

در حال حاضر آیفون‌ مهمترین محصول اپل به شمار می‌رود و درآمد کلی کمپانی کوپرتینویی به این تلفن هوشمند بستگی دارد چرا که تمامی سرویس‌های اختصاصی‌اش هم بر پایه‌ی این اسمارت فون است.

 

 

با این وجود ۴۲ سال پیش، زمانی که اپل در ابتدا راه بود، مهترین دیوایس این شرکت در واقع اولین کامپیوترش بود. همانطور که می‌دانید تنها دویست نسخه از اولین کامپیوتر اپل که Apple-1 نام دارد، ساخته شده و در حال حاضر گمان می‌رود که تنها ۶۰ عدد از این کامپیوتر‌ها سالم مانده باشند.

 

حال قرار است ماه آینده یک نسخه‌ی تعمیر شده و سالم از کامپیوتر‌های Apple-1 در حراجی RR Auction به مزایده گذاشته شود.

این دیوایس شامل بورد Apple-1، یک صفحه کلید، مانیتور و راهنمای کاربری اصلی آن می‌شود و احتمالاً به قیمتی بیش از ۳۰۰ هزار دلار فروخته خواهد شد.

اخیراً این نسخه از اولین کامپیوتر اپل به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته و حین ۸ ساعت کار، هیچ مشکلی برایش پیش نیامده است. به همین دلیل است که این کامپیوتر منحصر به فرد و نایاب قیمت بالایی دارد.

همانطور که می‌دانید این دستگاه که انقلابی در صنعت کامپیوتر های خانگی پدید آورد، یکی از ۵۰ دستگاهی است که در تابستان سال ۱۹۷۶ میلادی، توسط موسسان این شرکت در پارکینگ محل سکونت استیو جابز مونتاژ شد.

با اینکه Apple-1 نه تنها اختراعی خلاقانه است، بلکه محصولی کلیدی و موثر در وقوع انقلاب دیجیتال محسوب می شد اما در آن زمان خریدار زیادی نداشت. با این وجود بالاخره مالک فروشگاه های زنجیره ای Byte Shop، پاول ترل، پنجاه Apple-1 خریداری کرد و هر کدام را با قیمت ۶۶۶.۶ دلار به فروش رساند. پس از کسب این موفقیت، جابز و استیو وزنیاک، ۱۵۰ نسخه دیگر نیز تولید کرده و به فروش رساندند.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment