تازه های فناوری

پیشتازی اپل در بازار با تولید آیفون 2018 به‌همراه تراشه ۷ نانومتری A12

جمعه, 07 ارديبهشت 1403

پل با معرفی آیفون ۲۰۱۸ به‌همراه تراشه ۷ نانومتری A12، برند پیشتاز بازار در تولید گوشی هوشمند با تراشه‌ای با چنین طراحی لیتوگرافی خواهد بود. 

 

یکی از اهدافی که اپل همواره دنبال می‌کند؛ پیشتاز بودن در بازار است. اپل امسال نیز قصد دارد پرچمدار خود را با تراشه‌ی A12 با طراحی معماری لیتوگرافی ۷ نانومتری معرفی کند.

با معرفی آیفو


ن ۲۰۱۸ به‌همراه تراشه‌ی ۷ نانومتری A12‌، نه تنها پرچمدار نسبت به بسیاری از برندهای گوشی‌های هوشمند در سال جاری پیشتاز خواهد بود؛ بلکه در سال آینده‌ی میلادی نیز فناوری به‌کار برده‌شده در طراحی و ساختتراشه‌ی مذکور، کماکان حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارد و پیشتاز بسیاری از گوشی‌های هوشمند ۲۰۱۹ نیز خواهد بود.

 

براساس آخرین اخبار منتشر‌شده از سوی زنجیره‌ی تامین، بسیاری از برندهای بازار از تراشه بعید است بتوانند از طراحی لیتوگرافی زیر ۱۰ نانومتری در گوشی‌های هوشمند خود استفاده کنند. براساس گزارش Digitimes، چهار تامین‌کننده‌ی اصلی تراشه‌ی بازار، برنامه‌ها و خود را برای تولید تراشه‌ی ۷ نانومتری برای گوشی‌های هوشمند اندرویدی یا به‌تاخیر انداخته‌اند، یا متوقف‌کرده‌اند. گزارش‌هایی که اخیرا از شرکت‌های مختلف منتشر‌ شده است، این موضوع را تایید می‌کنند.

TSMC

تولید تراشه‌های زیر ۱۰ نانومتری، نیازمند سرما‌یه‌گذاری هنگفتی است. بسیاری از شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری خود را برای تولید تراشه کاهش داده‌اند؛ حتی برخی شرکت‌ها برای کاهش هزینه، به‌سمت تولید تراشه‌های ۱۲ یا ۱۴ نانومتری روی آورده‌اند. 

کوالکام و مدیاتک، تولید تراشه با طراحی معماری ۷ نانومتری را تا سال ۲۰۱۹ به‌تعویق انداخته‌اند. این در حالی است که قبلا برخی منابع آگاه اعلام کرده‌ بودند این دو شرکت، تولید تراشه‌های ۷ نانومتری را برای سال ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی کرده‌اند.

UMC نیز در تولید تراشه، تغییر استراتژی داده و بیشتر روی تولید تراشه‌هایی با طراحی لیتوگرافی متداول و مرسوم بازار تمرکز دارد. همچنین، Globalfoundries تصمیم گرفته است تا برنامه‌ی تولید تراشه‌ی ۷ نانومتریFinfET خود را به‌تعویق بیاندازد. 

با توجه به شرایط ذکر‌شده در بازار، ظاهرا تنها Apple است که تراشه‌ی ۷ نانومتری تولید می‌کند. البته سامسونگ هم اعلام کرده است که برنامه‌هایی برای تولید تراشه‌ی ۷ نانومتری دارد تا بتواند در تولید تراشه‌ی سری A اپل در بازار کم نیاورد و میدان رقابت را از  دست ندهد. کوپرتینونشین‌ها، معمولا سفارش تراشه‌های خود را بین سامسونگ و TSMC تقسیم می‌کنند؛ ولی شرکت سازنده‌ی تراشه‌ی تایوانی در فرآیند تولید تراشه زیر ۱۰ نانومتری از سامسونگ پیشی گرفته و از زمان تولید آیفون ۷ تاکنون، تنها تامین‌کننده‌ی تراشه‌ اپل بوده است. پیشتر گفته شده بود که  TSMC برای تراشه‌ی A12 اپل از معماری ۷ نانومتری استفاده خواهد کرد. و همچنین مشخص شده بود که TSMC تراشه‌ هفت نانومتری A12 را برای آیفون تولید می‌کند.

براساس گزارش Macworld، سرعت پردازش تراشه‌ی ۷ نانومتری اپل که قرار است در آیفون ۲۰۱۸ مورد استفاده قرار گیرد، باعث می‌شود که سرعت آیفون‌های جدید نسبت به آیفون ۱۰، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment