تازه های فناوری

هزینه ۹ میلیارد دلاری گوگل برای باقی ماندن به عنوان موتور جستجوی پیش فرض سافاری

پنج شنبه, 30 فروردين 1403

گمانه ها نشان از این دارد که گوگل برای باقی ماندن به عنوان موتور جستجوی پیش فرض سافاری، باید مبلغی ۹ میلیارد دلاری را برای سال جاری میلادی به اپل پرداخت کند.

آخرین برآوردهای جدید نشان می‌دهد که گوگل برای آنکه بتواند در سال جاری میلادی، کماکان موتور جستجویپیش‌فرض اپل در سافاری باشد، باید مبلغی بیش از ۹ میلیارد دلار پرداخت‌شده تا این زمان هزینه کند. این رقم احتمالا در سال ۲۰۱۹ افزایش خواهد یافت.

راد هال، تحلیلگر معروف، پیش‌بینی کرده است که گوگل برای اینکه موتور جستجوی پیش‌فرض سافاری باشد، احتمالا سال آینده باید رقمی بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار به اپل پرداخت کند. در سال ۲۰۱۷ گوگل مبلغی بیش از سه میلیارد دلار را برای باقی ماندن به عنوان موتور جستجوی پیش فرض سافاری پرداخت کرده بود.

از آنجایی که گوگل، بیشتر درآمد خود را از طریق تبلیغات به‌دست می‌آورد، Safari در محصولات Apple از جملهآیپد و آیفون، اهمیت بسیاری زیادی برای گوگل دارد. از سوی دیگر، سافاری از موتورهای جستجوی بینگ، یاهویا DuckDuckGo برای جستجو پشتیبانی می‌‌کند. ولی بیشتر کاربران تمایل دارند با موتور جستجوی پیش‌فرض کار کنند و معمولا از موتور جستجوی پیش‌فرض در دستگاه خود استفاده می‌کنند. این برآوردها در حالی مطرح می‌شود که حضور گوگل به‌عنوان موتور جستجوی پشتیبان در سافاری، برای اپل یک مزیت محسوب می‌شود. با وجود محبوبیت Apple Music، پیشتر اپل به کمیسیون اوراق بهادار و بورس ایالات متحده گفته بود که هزینه‌های گواهی که از شرکت‌هایی همچون گوگل دریافت می‌کند، باعث رشد و توسعه‌ی اپل شده است. 

یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود گوگل در چنین جایگاهی قرار بگیرد، واکنش‌ها و عکس‌العمل‌ها به حوزه‌ی جاسوسی است. به‌همین دلیل، موتور جستجوی گوگل محبوبیت بیشتری نسبت به سایر موتورهای جستجو از جمله بینگ مایکروسافت دارد؛ که به دلیل ارائه‌ی نتایج جستجو به‌صورت زیرشاخه‌ای مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. در نهایت ای مسائل باعث می‌شود تا موتور جستجوی گوگل، به‌صورت پیش‌فرض در جستجوی سیری مورد استفاده قرار گیرد و از محبوبیت برخوردار باشد. 

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment