تازه های فناوری

حسگر اثر انگشت و تشخیص چهره در خودروها استفاده می‌شود

شنبه, 01 ارديبهشت 1403

یک شرکت آمریکایی در حال توسعه‌ی سیستم حسگر اثرانگشت و تشخیص چهره برای افزایش ایمنی خودروها در برابر سارقان است.

در حال حاضر در بین تلفن‌های همراه هوشمند بسیاری از برندها، فناوری حسگر اثر انگشت و تشخیص چهرهاستفاده می‌شود. احتمالاً به‌زودی از این سیستم در خودروهای مدرن هم استفاده خواهد شد تا کلید سنتی به تاریخ بپیوندد.

بیشتر خودروهای جهان، هنوز هم از کلید و سوئیچ استفاده می‌کنند و تمامی مدل‌های جدید از برندهای مطرح به فناوری ورود بدون کلید (Keyless entry) مجهز شده‌اند. با اینکه سیستم ورود کلید در خودروهای برندهای مختلف پیشرفت قابل توجهی کرده، اما همچنان امنیت آن، همانطور که سارقان ثابت کرده‌اند، زیر سؤال رفته است.

کلید خودرو

 

سیستم ورود بدون کلید به‌راحتی با همکاری دو سارق و چند سخت افزار ساده، بی‌اثر می‌شود؛ با صرف هزینه و زمان بیشتر، می‌توان به این خودروها از راه دور هم نفوذ کرد.

بدون شک شرکت‌های بیمه و خودروسازان بیشتر از دیگر گروه‌ها نگران امنیت سیستم ورود بدون کلید و به‌دنبال راه‌حل جامع برای آن هستند. شرکت سیناپتیکس (Synaptics) مستقر در سیلیون ولی استفاده از فناوری حسگر اثر انگشت و تشخیص چهره را به‌عنوان جایگزین سیستم ورود بدون کلید خودروها پیشنهاد می‌کند؛ متخصصان این شرکت در تلاش هستند تا با استفاده از حسگر اثر انگشت نه‌تنها باز و بسته کردن درهای خودرو، استارت پیشرانه هم امکان‌پذیر باشد.

حسگر اثرانگشت خودرو / Fingerprint sensor in car

گادفری چنگ معاون مدیرعامل این شرکت معتقد است که کلید خودرو باید با دیگر روش‌های فناوری و امنیت نوین، ترکیب شود.:

دیگر لازم نیست از کلید استفاده شود؛ سیستم جدید ما، ترکیب کلید و حسگر اثر انگشت است. در این سیستم لمس کردن، تشخیص چهره و صدا گنجانده شده است و تنها حس‌های چشایی و بویایی استفاده نخواهند شد.

حسگر اثرانگشت خودرو / Fingerprint sensor in car

مهندسان سیناپتیکس معتقد هستند که حسگرهای اثرانگشت در خودروها نه‌تنها ایمنی بیشتری ایجاد می‌کنند بلکه امکان استفاده از مواردی چون ژئوفنس (Geofence) و دسترسی مبنی بر زمان (Time-based)  هم ممکن می‌شود. برای مثال با استفاده از این سیستم، والدین می‌توانند برای برخی ویژگی‌های خودرو مانند قدرت در یک زمان مشخص در طول شبانه روز محدودیت مشخص کنند و  احتمال رانندگی خطرناک فرزندان خود را کاهش دهند. می‌توان برخی تنظیمات رانندگی مانند وضعیت صندلی یا فهرست موزیک‌های مورد علاقه را هم در کنار حسگر اثر انگشت این سیستم ذخیره کرد.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment