تازه های فناوری

اچ پی اسپکتر فولیو معرفی شد؛ نخستین لپ تاپ چرمی دنیا با طراحی لوکس و قیمت بالا

چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403

چ‌پی اسپکتر فولیو ساعاتی پیش به‌عنوان نخستین لپ‌تاپ دنیا با پوششی از جنس چرم، معرفی شد؛ این لپ‌تاپِ لاکچری، دارای ۸ گیگابایت رم است.

اچ‌پی اسپکتر فولیو جدیدترین محصول شرکت اچ‌پی است و قرار است تجربه‌ای منحصر به فرد را به کاربر ارائه دهد. این لپ‌تاپ فوق باریک دارای پوششی از جنس چرم خالص است و در نگاه اول، طراحیِ کلاسیک و چشم‌نوازی دارد.

بر اساس آمار به‌دست آمده از مؤسسه‌های تحقیقاتی IDC و Gartner، اچ‌پی در سال ۲۰۱۷ به برترین سازنده‌ی لپ‌تاپ در دنیا تبدیل شد؛ با این‌همه نباید فراموش کرد که به‌طور معمول محصولات ساخته‌شده توسط اچ‌پی (برخلاف برخی از شرکت‌های رقیب) به‌دلیل داشتن بدنه‌ی آلومینیومی یا وزن بسیار کم، موردتوجه قرار نمی‌گیرند. ظاهرا اچ‌پی به‌خوبی از این موضوع آگاه شده است؛ چرا که این شرکت به‌تازگی با معرفی لپ‌تاپی با پوشش چرمی، قصد دارد توجهات را به سمت خود جلب کند.

اچ پی اسپکتر فولیو / HP Spectre Folio

این محصول جدید که HP Spectre Folio نامیده می‌شود، لپ‌تاپی رده‌بالا در پوششی از جنس چرم است؛ اسپکتر فولیو در دسته‌ی لپ‌تاپ‌های قابل‌تبدیل جای می‌گیرد و این یعنی می‌توان از آن به‌عنوان یک تبلت نیز استفاده کرد. البته اسپکتر فولیو از جهاتی با دیگر لپ‌تاپ‌های قابل‌تبدیل، متفاوت است؛ به این معنی که به‌جای آن‌که نمایشگر را به‌سمت عقب بچرخانید، لازم است آن را به‌سمت جلو بکشید تا به‌صورت کامل روی صفحه‌کلید قرار بگیرد! 

اچ‌پی در محصول جدیدش از چرم اصلِ دباغی‌شده با کروم استفاده کرده است و قصد دارد آن را در دو رنگ جداگانه، یکی قهوه‌ایِ گرم و دیگری، بوردو (شرابی تیره) عرضه کند. اچ‌پی مدعی شده است که اسپکتر فولیو، نخستین لپ‌تاپ چرمی دنیا است. 

اچ پی اسپکتر فولیو / HP Spectre Folio

جوزفین تَن، مدیر محصول شرکت اچ‌پی، گفته است که دلیل اصلی استفاده‌ی این شرکت از چرم در لپ‌تاپ جدیدش، «دوام بالا، منتقل‌کردن حس خوب به‌ کاربر و کیفیت بالای آن» بوده است. وی در میان صحبت‌هایش به تحقیقات جدیدی اشاره کرد که بر اساس آن، مخاطبان قشر جوان، بیشتر از همه به‌خرید محصولی از جنس چرم علاقه نشان می‌دهند.

داشتن پوششی از جنس چرم خالص، بدون‌شک جالب‌ترین ویژگی این لپ‌تاپ مبتنی بر ویندوز ۱۰ است؛ با این‌همه لازم است نگاهی به مشخصات داخلی اسپکتر فولیو نیز بیاندازیم.

اچ پی اسپکتر فولیو / HP Spectre Folio

طبق ادعای سازندگان، لپ‌تاپ اسپکتر فولیو اچ‌پی قرار است در سه‌مدل جداگانه و با نمایشگر ۱۳.۳ اینچ لمسی روانه‌ی بازار شود: مدل اول با نمایشگر فول اچ‌دی ۱ واتی، مدل دوم با نمایشگر فول اچ‌دی معمولی و در نهایت گران‌قیمت‌ترین مدل با نمایشگری 4K. گفتنی است که نمایشگرهای ۱ واتی، مبتنی بر فناوری‌ جدیدی هستند که توسط اینتل طراحی شده است و قرار است مصرف باتری را به‌طرز قابل‌توجهی کاهش دهد.

نوت‌بوک جدید اچ‌پی در کنار این‌ها، به پردازنده‌ی Amber Lake-Y جدید اینتل (نسل هشتم) نیز تجهیز شده است؛ نکته‌ی جالب توجه این است که اچ‌پی می‌گوید توانسته با همکاری Intel، کوچک‌ترین مادربرد دنیا را برای این‌ لپ‌تاپ بسازد.

کیبورد این لپ‌تاپ، طراحی بسیار زیبا و مجللی دارد و از نور پس‌زمینه بهره می‌برد. اسپکتر فولیو همچون لپ‌تاپ‌های قبلی سری اسپکتر، از اسپیکرهای جلویی Bang & Olufsen بهره‌مند است. 

اچ پی اسپکتر فولیو / HP Spectre Folio

گفتنی است که لپ‌تاپ جدید اچ‌پی، فن ندارد و به‌جای آن، از یک پخش‌کننده‌ی فلزی گرما بهره می‌برد؛ این پخش‌کننده‌، گرما را از لولای لپ‌تاپ عبور می‌دهد و آن را به فضای خالی بین لولا و انحنای پوشش چرمی، هدایت می‌کند.

لپ‌تاپ اسپکتر فولیو دارای دو درگاه تاندربولت ۳ و یک درگاه USB 3.1 Type-C است و در کنار این‌ها، از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون نیز بهره می‌برد. روی بدنه‌ی این دستگاه، هیچ‌گونه سنسور اثر انگشتی دیده نمی‌شود؛ با این‌حال دوربین جلویی آن به روش احراز هویت Windows Hello مجهز شده است. اسپکتر فولیو در کنار این موارد به یک قلم لمسی نیز مجهز شده است که هیچ فرقی با قلم لپ‌تاپ اسپکتر ایکس ۳۶۰ ندارد.

در قسمت بالایی لپ‌تاپ، یک اسلات نانو سیم تعبیه شده است که البته طبق نظر کارشناسانی که توانسته‌اند برای مدتی اندک با این لپ‌تاپ کار کنند، مکان این اسلات آن‌چنان مناسب نیست. این لپ‌تاپ همچنین از eSIM هم پشتیبانی می‌کند که البته برای کاربران ایرانی، کاربردی ندارد. اچ‌پی مدعی شده است که این لپ‌تاپ جدید، می‌تواند با یک بار شارژ، ۱۸ ساعت دوام بیاورد.

اچ پی اسپکتر فولیو / HP Spectre Folio

اچ‌پی اسپکتر فولیو از هم‌اکنون برای پیش‌‌خرید در دسترس است و عرضه‌ی رسمی آن از اواخر اکتبر آغاز خواهد شد. مدلی از این دستگاه که به پردازنده‌ی Core i5 اینتل (با فرکانس پایه‌ی ۱.۳ گیگاهرتز) تجهیز شده، دارای قیمت پایه‌ی ۱٬۳۰۰ دلار و مدل Core i7 (با فرکانس پایه‌ی ۱.۵ گیگاهرتز) که از LTE هم پشتیبانی می‌کند، دارای قیمت پایه‌ی ۱٬۵۰۰ دلار است. مدل پیشین لپ‌تاپ‌های سری اسپکتر اچ‌پی هم سال قبل دقیقا دارای قیمت پایه‌ی مشابهی بودند. با همه‌ی این‌ها فراموش نکنید که اسپکتر فولیو بیشتر یک نسخه‌ی مخصوص از این سری لپ‌تاپ‌ها به‌شمار می‌آید و نمی‌توان با قاطعیت از آن به‌عنوان مدل جدید اسپکتر سال پیش یاد کرد.

استفاده از چرم به‌خودیِ خود باعث شده است تا وزن این دستگاه به‌مقدار قابل‌توجهی افزایش یابد؛ اچ‌پی برای جلوگیری از سنگینی بیش از اسپکتر فولیو، قسمت بالایی آن را از جنس آلیاژ منیزیم و نیمه‌ی پایینی آن را از جنس آلومینیوم ساخته است. مدل ۲۰۱۷ لپ‌تاپ‌های اسپکتر تنها ۱.۱۱ کیلوگرم وزن داشت؛ این درحالی است که اسپکتر فولیو، ۱.۴۵ کیلوگرم وزن دارد.

مدیر محصول اچ‌پی می‌گوید که ویژگی‌های منحصر به‌فرد چرم باعث شده است تا آن‌ها، اضافه‌شدن وزن را به‌جان بخرند:

استفاده از چرم باعث می‌شود که این دستگاه تجربه‌ی منحصر به فردی را به شما منتقل کند. چرم به‌هنگام لمس‌‌کردن، گرمای مطبوعی دارد و همچون فلز، زیاد داغ نمی‌شود. ما در ابتدا قصد داشتیم از چرم مصنوعی استفاده کنیم، اما بنا به دلایلی، به‌سراغ استفاده از چرم اصل رفتیم و خطر بالا رفتن قیمت آن را نیز به‌جان خریدیم. 

در ادامه از شما دعوت می‌کنیم که در جدولی، مشخصات کامل لپ‌تاپ اچ‌پی اسپکتر فولیو را مشاهده کنید:

اچ پی اسپکتر فولیو / HP Spectre Folio

مشخصات فنی HP Spectre Folio
نمایشگر ۱۳.۳ اینچ IPS لمسی به‌همراه کورنینگ گوریلا گلس ۴ و روشنایی حداکثر ۴۰۰ نیت (سه‌مدل جداگانه با نمایشگر فول اچ‌دی ۱ واتی، نمایشگر فول‌ اچ‌دی معمولی و نمایشگر 4K UHD)
پوشش چرم اصل (در دو رنگ قهوه‌ای گرم و شرابی تیره)
گرافیک گرافیک مجتمع UHD Graphics 615 اینتل
رم ۸ گیگابایت از نوع LPDDR3-1866
حافظه‌ی داخلی ۲۵۶ گیگابایت از نوع PCIe NVMe M.2 SSD
اتصالات وای‌فای 802.11b/g/n/ac اینتل، بلوتوث ۴.۲ با پشتیبانی از MU-MIMO
دوربین وب‌کم WideVision FHD IR اچ‌پی
قلم لمسی دیجیتال‌پنِ اچ‌پی با قابلیت شارژ از طریق USB-C
درگاه دو درگاه تاندربولت ۳، یک درگاه USB 3.1 Type-C، یک جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
باتری ۶ سلولی لیتیوم یون پلیمر ۵۴.۲۸ وات‌ساعت (مدل‌های مختلف این دستگاه، دارای عمل باتری متفاوتی خواهند بود: از ۱۲.۵ تا ۱۹ ساعت؛ بدیهی است که مدل LTE کمترین میزان عمر باتری را دارد)
ابعاد ۳۲ در در ۲۳.۴ در ۱.۵ سانتی‌متر
وزن بسته به مدل‌های مختلف، از ۱۴۷۰ تا ۱۴۹۰ گرم

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment