تازه های فناوری

پردازنده‌ ARM برای رایانه‌های مک سال ۲۰۲۱ و پردازنده اپل کار سال ۲۰۲۳ معرفی می‌‌شود

پنج شنبه, 09 فروردين 1403

براساس پیش‌بینی مینگ چی‌کو، پردازنده‌ی اختصاصی ARM مخصوص رایانه‌های مک در سال ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۱ و پردازنده‌ی مخصوص اپل کار در سال ۲۰۲۳ معرفی می‌شود. 

انتظار می‌رود حداقل تا ۵ سال آینده، شرکت‌های اپل و TSMC همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشند. براساس پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته توسط مینگ چی‌کو تحلیلگر معروف، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۱ میلادی تراشه‌ی اختصاصی برای رایانه‌های مک معرفی شود. همچنین به‌نظر می‌رسد در زمانی بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ نیز شاهد معرفی تراشه‌ی اختصاصی برای اپل کار (Apple car) باشیم.

مینگ چی‌کو از متخصصان TF Securities، در یادداشتی به سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کرده است که TSMC همچنان تنها تامین‌کننده‌ی تراشه‌ی A13 اپل در سال ۲۰۱۹ میلادی خواهد بود. انتظار می‌رود این شرکت در سال ۲۰۲۰ نیز به‌عنوان تنها تامین‌کننده‌ی تراشه‌ی A14 اپل به کار خود ادامه دهد. پیشتر گفته شده بود که اپل از سال ۲۰۲۰ تراشه اختصاصی‌اش را در رایانه‌های مک جایگزین پردازنده اینتل می‌کند. همچنین مینگ چی‌کو در یادداشت اخیر خود پیش‌بینی کرده است که مدل های مختلف یارانه‌های مک با پردازنده‌ی اختصاصی سری A بین سال‌های ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۱ به بازار عرضه خواهند شد. پیشتر نیز این سوال مطرح شده بود که آینده مک با پردازنده اختصاصی اپل چگونه است؟

ARM

اگر چنین اتفاقی بیفتد، اپل می‌تواند در تولید رایانه‌های مک کنترل امور را در دست بگیرد. همین اتفاق برای محصولات دیگر همچون گوشی‌های هوشمند آیفون‌ و آیپد اپل نیز رخ می‌دهد. با تامین تراشه‌های اختصاصی رایانه‌های مک، اپل متحمل پرداخت هزینه‌ی کمتری خواهد شد و در نتیجه‌، قیمت تمام‌شده‌ی دستگاه پایین‌تر می‌آید و در کل منجر به افزایش سهم اپل در بازار می‌شود. یکی دیگر از مزایای این رویکرد برای اپل، شمشیر دولبه‌‌ای است که اپل در بازار رقابتی در دست می‌گیرد و تراشه‌های اختصاصی ARM می‌توانند در بازار رقابتی، رویکردهای جدیدی را برای اپل به‌دنبال داشته باشند. پیشتر گفته شده بود که TSMC تنها تولیدکننده‌ی تراشه اپل تا سال ۲۰۱۹ خواهد بود. 

پیشتر گمانه‌زنی‌هایی در مورد تغییر رویه‌ی اپل برای تامین پردازنده‌های رایانه‌های مک مطرح شده بود. به‌نظر می‌رسید که اپل برای تامین تراشه‌ی رایانه‌های مک از تراشه‌های اختصاصی ARM استفاده خواهد کرد. البته این تغییر فوری نخواهد بود. کوپرتینونشین‌ها ابتدا محصولاتی همچون مک‌بوک یا احتمالا مینی‌مک را با این تراشه‌ها به بازار عرضه خواهند کرد و سپس به‌سراغ سایر محصولات خواهند رفت.

TSMC

مینگ چی‌کو همچنین معتقد است که اپل برای تامین پردازنده‌ی مربوط به خودروهای پیشرفته‌ی اپل کار، از تراشه‌ی توسعه‌یافته‌ی TSMC استفاده خواهد کرد که در بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ به بازار عرضه می‌شود. این تراشه‌های توسعه‌یافته می‌توانند وظایف مربوط به رانندگان را به‌صورت خوبی مدیریت کرده و برای رانندگی در خودروهای خودران و ناوبری اتوماتیک مورد استفاده قرار گیرند.

مینگ چی‌کو در یادداشت اخیر خود به‌صورت خیلی کوتاه و مختصر در مورد آیفون XR نیز پیش‌بینی‌هایی را مطرح کرده است. وی معتقد است که اپل در مجموع ۸۳ میلیون گوشی آیفون در سه ماهه اول سال مالی یعنی تا پایان روز ۳۱ دسامبر برابر با ۱۰ دی‌ماه به‌فروش خواهد رساند. پیشتر مینگ‌ چی‌کو، پیش‌بینی کرده بود که در سه‌ماهه‌ی اول سال مالی، اپل موفق به فروش ۸۰ میلیون گوشی آیفون می‌شود که پیش‌بینی اخیر رقم بالاتری را نسبت به برآورد قبلی نشان می‌دهد. 

همچنین انتظار می‌رود با توجه به شروع فصل تعطیلات، شاهد کاهش فروش آیفون XR باشیم؛ هرچند میزان افت فروش آیفون XR  نسبت به آیفون ۸ در همین بازه‌ی زمانی، کمتر خواهد بود. در سال گذشته‌، در همین بازه‌ی زمانی شاهد افت فروش ۵۰ درصدی آیفون ۸ بودیم. مینگ چی‌کو، پیش‌بینی کرده است که افت فروش آیفون XR در بازه‌ی زمانی مشابه آیفون ۸ در سال گذشته، تنها در حدود  ۳۰ درصد خواهد بود. افت فروش ۳۰ درصدی در حالی از سوی مینگ‌ چی‌کو مطرح می‌شود که رقم افت فروش در صنعت گوشی‌های هوشمند بازار در همین بازه‌ی زمانی در حدود ۴۰ درصد در نظر گرفته می‌شود؛ درنتیجه میزان افت فروش آیفون XR نسبت به آیفون ۸ و حتی سایر گوشی های هوشمند بازار کمتر خواهد بود. 

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment