تازه های فناوری

موتورولا کیت‌های تعمیر موبایل برای مشتریان خود عرضه می‌کند

پنج شنبه, 30 فروردين 1403

موتورولا قصد دارد با همکاری iFixit، کیت‌های تعمیر گوشی‌های هوشمند خود را عرضه کند تا کاربران بتوانند به‌تنهایی اقدام به تعویض قطعه‌ها کنند.

در سال‌های اخیر تولیدکنندگان به‌سوی محصولاتی با بدنه‌ی باریک‌تر روی آورده‌اند که تنها از طریق کوچک‌تر شدن قطعات درونی گوشی‌ها امکان‌پذیر است. بهای طراحی دلنشین‌تر در گوشی‌های هوشمند، سخت‌تر شدن تعمیرات آن‌ها است؛ به‌طوری که بسیاری از کاربران یا شرکت‌ها ترجیح می‌دهند به‌جای تعمیر دستگاه معیوب، اقدام به جایگزینی آن با محصول جدیدی کنند. در این میان سودهای کلانی روانه‌ی جیب اپراتورها و سازندگان می‌شود، زیرا در اغلب موارد هزینه‌ی تعمیر، بیشتر از عقد قرارداد بلندمدت برای یک گوشی‌هوشمند جدید با اپراتور است. حتی اگر کاربری سعی کند تا گوشی قدیمی خود را تعمیر کند باید با مشکلات زیادی از جمله کمبود قطعات دست‌و‌پنجه‌ نرم کند.

موتورولا به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین سازندگان موبایل، در چند سال اخیر سعی کرده است تا با نوآوری‌های منحصربه‌فرد و عرضه‌ی خدمات متفاوت نسبت به سایر رقبا، مشتریان را به‌سوی خود جلب کند، این شرکت در تازه‌ترین اقدام خود، اعلام به‌همکاری با iFixit کرده است تا کیت‌های تعمیر موبایل مخصوص کاربران عرضه کنند.

بسیاری از افراد iFixit را به‌دلیل انتشار فهرست تعمیرپذیری دستگاه‌های هوشمند می‌شناسند. هم‌چنین ممکن است ویدیوهای کالبدشکافی جدید‌ترین دستگاه‌ها را توسط این نهاد دیده باشید. اما فعالیت‌های آن تنها به‌موارد گفته شده محدود نمی‌شود، بلکه سالانه هزاران قطعه برای دستگاه‌های معیوب تأمین می‌کند.

خدمات iFixit از آیپادهای قدیمی تا کنترلر کنسول‌ها را شامل می‌شود، این شرکت در گذشته نیز قطعات جانبی برای محصولات موتورولا را تامین می‌کرد؛ اما از این پس به‌صورت رسمی و به‌صورت مستقیم از سوی موتورولا، آن‌ها را تهیه می‌کند. درحال حاضر هشت گوشی هوشمند موتورولا برای عرضه کیت‌های تعمیر درنظر گرفته شده است که شامل موتو Z، موتو X، دروید توربو 2، موتو Z Play، موتو G5 و G4 پلاس، Z Force و X Pure می‌شود. تمرکز کیت‌های تعمیرات روی دو قطعه با بیشترین میزان تقاضا یعنی باتری و صفحه‌نمایش قرار دارد. قیمت بسته‌های باتری حدود ۴۰ دلار و بسته‌های صفحه‌نمایش بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار خواهد بود.

آی فیکس ایت / ifixit

کیت‌های گفته شده شامل ابزار لازم برای باز و بسته کردن گوشی، قطعه‌ی یدکی و راهنما می‌شود تا کاربران بتوانند به‌تنهایی اقدام به‌ تعویض قطعه معیوب کنند؛ اما آیا سایر تولیدکنندگان نیز از چنین روندی در آینده پیروی خواهند کرد؟ پاسخ به این سوال کمی دشوار است و بعید به‌نظر می‌رسد که اکثریت سازندگان با تصمیم موتورولا هم‌سو باشند؛ زیرا ترجیح می‌دهند سود بیشتری در ازای محصولات جایگزین دریافت کنند؛ اما نباید از این مسئله چشم‌پوشی کرد که در نسل‌های اخیر گوشی‌های هوشمند، تفاوت‌ها میان هر نسل به حداقل میزان ممکن رسیده و به‌همین دلیل بسیاری از کاربران ممکن است ترجیح دهند به‌جای خرید محصول جدید‌، گوشی قدیمی خود را با هزینه بسیار کمتری تعمیر کنند.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment