تازه های فناوری

اولین گوشی هوشمند 5G اپل در سال ۲۰۲۰ معرفی می‌شود

جمعه, 10 فروردين 1403

اپل قصد دارد تا اولین گوشی هوشمند آیفون 5G خود را در سال ۲۰۲۰ میلادی به بازار عرضه کند. 

 

براساس گزارش منتشر‌شده از سوی یکی از منابع آگاه از برنامه‌های اپل، به‌نظر می‌رسد اولین گوشی هوشمند آیفون با پشتیبانی از شبکه‌ی 5G در سال ۲۰۲۰ معرفی شود.

براساس گزارش منتشرشده از سوی مجله‌ی آمریکایی فست کم‍پانی، اپل قصد دارد در سال ۲۰۲۰ میلادی، اولین گوشی هوشمند آیفون خود را با مودم ۸۱۶۱ و با قابلیت اتصال به شبکه‌ی 5G به بازار معرفی کند. این گوشی هوشمند، اولین محصول اپل است که از اتصال به شبکه‌ی استاندارد 5G پشتیبانی می‌کند. براساس اعلام منابع آگاه،اینتل در حال توسعه‌ی  مودم ۸۱۶۱ با تراشه‌ی ۸۰۶۰ است که برای تست اتصال به شبکه‌ی 5G در آیفون مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که مودم ۸۱۶۱ با فرآیند طراحی لیتوگرافی ۱۰ نانومتری اینتل تولید می‌شود؛ در نتیجه انتظار می‌رود که سرعت و کارایی بالاتری داشته باشد.

اپل

فرآیند طراحی لیتوگرافی ۱۰ نانومتری اینتل، مشکلات بسیاری را پشت سر گذاشته است. در ابتدا انتظار می‌رفت که در سال ۲۰۱۶ به تولید انبوه برسد؛ اواخر ماه گذشته، باب سوان مدیر عامل موقت اینتل، اعلام کرد که در مسیر تولید انبوه این تراشه، به پیشرفت‌هایی دست‌ یافته است اما تا سال ۲۰۱۹ میلادی هنوز آماده‌ی بهره‌برداری نیست. در گزارش منتشرشده، پیش‌بینی می‌شود که تا زمانی که پشتیبانی از اتصال به شبکه‌ی 5G به گوشی‌های آیفون برسد؛ اینتل تنها تامین‌کننده‌ی اصلی تراشه‌‌ی اپل باشد. هرچند غول فناوری از این همکاری رضایت خاطر ندارد؛ البته در گزارش منتشر‌شده، اشاره‌ای به جزئیات موضوع نشده است. Fast Company معتقد است که مشکل گرمای تراشه‌ی مودم ۸۰۶۰ باعث شده تا رابطه‌ی دو شرکت کمی تیره شود.  

براساس اعلام منبع مذکور، تغییر استراتژی اپل به‌سمت پشتیبانی از شبکه‌ی 5G، با توجه به اینکه مبتنی بر طیف موج میلی‌متری است، فشار زیادی بر مودم‌های سلولی وارد می‌کند. الزامات مربوط به این فناوری، فراتر از الزامات شبکه‌های معمولی است و حتی منجر به ایجاد گرمای بیشتری در تراشه می‌شود. همین مساله باعث کاهش عمر باتری خواهد شد و  اینتل با چنین مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند. چنین مشکلاتی باعث شده است که اپل باب مذاکره را با سایر تامین‌کنندگان تراشه‌ی بازار از جمله مدیاتک باز کند؛ خصوصا اگر اینتل نتواند چنین مشکلاتی را حل کند. 

5G

درست همان‌طور که در فناوری اتصال بی‌سیم، 4G LTE به‌صورت استاندارد پذیرفته شده است؛ در سال‌های آینده، شبکه‌ی 5G نیز به‌سرعت توسط تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند پذیرفته خواهد شد. کوالکام در تلاش است تا تراشه‌ی 5G خود را در سال ۲۰۱۹ روی اولین گوشی هوشمند به بازار عرضه کند.

با نگاهی به پیشینه‌ی Apple متوجه می‌شویم که این شرکت پیشتر نیز در تجهیز گوشی‌های آیفون به سریع‌ترین شبکه‌ی سلولار کند عمل کرده است. مثلا  اولین گوشی آیفون بدون پشتیبانی از شبکه‌ی استاندارد 3G معرفی شد. اتصال به شبکه‌ی 4G LTE با تاخیر و در سال ۲۰۱۲ در آیفون ۵ عرضه شد.

معرفی گوشی آیفون با قابلیت پشتیبانی از شبکه‌ی 5G در سال ۲۰۲۰، باید با برنامه‌های موجود اپل برای زیرساخت‌های فناوری مرتبط با آن هماهنگ باشد. اپراتورها در مراحل ابتدایی تأمین آنتن‌های BTS سازگار با شبکه‌های 5G خود هستند؛ از این رو روند ارائه‌ی سرویس‌های مبتنی بر 5G آهسته خواهد بود. به‌عنوان مثال،ورایزون در ماه جاری میلادی، سرویس 5G Home را معرفی کرد که برای اولین بار در جهان قابلیت اتصال به شبکه‌ی 5G را در اختیار کاربران تجاری قرار می‌دهد.  

 
 

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment