تازه های فناوری

تطبیق پرداخت موبایل، الگوها و عادت‌های خرید مشتری را تغییر می‌دهد

چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403

با پلتفرم‌های پرداخت موبایل، دیگر نیازی به استفاده از کارت اعتباری یا کیف پول نخواهید داشت. این فناوری به‌ویژه برای خرده‌فروشان مناسب است.

 

خرید یک فنجان قهوه با گوشی هوشمند به‌جای کارت اعتباری در میان مشتریان به محبوبیت زیادی رسیده و براساس پژوهش جدید دانشگاه ایلینویز، الگوهای هزینه و عادت‌های مصرفی آن‌ها را تغییر داده است. اگرچه خرید حضوری یا آنلاین ازطریق رایانه‌ی شخصی هنوز درمیان مشتریان رواج دارد، به‌گفته‌ی یوکیان زو، استاد مدیریت کسب‌وکار دانشگاه ایلینویز، تطبیق سریع پرداخت‌های مشتری با تلفن‌های هوشمند بر میزان تراکنش کلی و تکرار خرید‌ها تأثیر گذاشته است.

 این پژوهش با بررسی داده‌های آلیپای، محبوب‌ترین پلتفرم پرداخت موبایل چین، سازوکارهای مرتبط‌با تطبیق پرداخت موبایل و تأثیر کانال پرداخت موبایل بر دیگر کانال‌های سنّتی پرداخت را بررسی می‌کند. زو و همکارانش با استفاده از مجموعه داده‌ی منحصربه‌فرد دیگری از بزرگ‌ترین بانک‌های چین شامل داده‌های تراکنشی از رایانه‌ی شخصی و کانال‌های پرداخت موبایل و آفلاین به این نتیجه رسیدند که به‌صورت میانگین میزان تراکنش کلی پس از تطبیق کانال پرداخت موبایل ۲.۴درصد و فرکانس تراکنش کلی بیش از ۲۳درصد افزایش می‌یابد. زو می‌گوید:

آلیپای امروزه بزرگ‌ترین سیستم پرداخت موبایل موجود در جهان است و نشان می‌دهد گرایش پرداخت موبایل به چه سمتی درحال‌حرکت است.

الیپای

براساس نتایج این بررسی، کانال موبایل به‌عنوان جایگزینی برای کانال آفلاین شامل پرداخت با کارت اعتباری فیزیکی و مکملی برای پرداخت آنلاین روی رایانه‌ی شخصی عمل می‌کند. برای کانال کارت فیزیکی میزان کل تراکنش پس از تطبیق آلیپای ۳.۹درصد کاهش یافت. درمقابل برای کانال پرداخت رایانه‌ی شخصی، میزان تراکنش کلی پس از تطبیق آلیپای ۰.۳درصد افزایش یافت. زو می‌گوید:

وقتی مشتریان پرداخت موبایل را تطبیق دهند و آن را با زندگی روزمره‌ی خود یکپارچه کنند، دیگر نیازی به کارت‌های اعتباری در کیف پول خود نخواهند داشت. در آینده، مشتریان با این روش محصولات را می‌خرند و این یعنی در سال‌های آینده، تعداد کمتری از افراد کارت‌های اعتباری با خود حمل خواهند کرد. آن‌ها با موبایل، دیگر نیازی به کیف پول هم نخواهند داشت. این روش مناسب‌تر است و بدین‌ترتیب کانال‌های پرداخت ادغام می‌شوند.

همچنین، پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند تطبیق کانال پرداخت موبایل به افزایش انگیزه‌های خرید لذت‌جویانه وابسته است. زو دراین‌باره می‌گوید انتقال به کانال موبایل به‌طورکلی میزان خرید را افزایش می‌دهد و به‌ویژه بر خرید لذت‌جویانه ازجمله غذا و سرگرمی و سفر تأثیر می‌گذارد؛ اما تأثیری بر خرید‌هایی مثل بهداشت و درمان و آموزش نخواهد گذاشت. بنابراین، رفتار مشتری تغییر خواهد کرد.

این روش بیشترین تأثیر را بر کالاهای کم‌هزینه و متداول مثل انواع نوشیدنی یا بلیت‌های سینما خواهد گذاشت. زو، استاد مدیریت کسب‌وکار دانشگاه ایلینویز، همچنین معتقد است:

اغلب خرده‌فروشان کالاهای پرطرفدار و ارزان را می‌فروشند. این خرده‌فروشان بیشتر از کانال پرداخت موبایل استقبال می‌کنند و پیش‌گامان این جنبش خواهند بود. شاید تمایلی به خرید قهوه ازطریق رایانه‌ی شخصی نداشته باشید یا نخواهید از کانال موبایل خود برای خرید خودرو استفاده کنید. مردم معمولا کالاهای ارزان‌ و متداول را به این روش می‌خرند؛ بنابراین، حجم کالاهای فروخته‌شده ازاین‌طریق افزایش خواهد یافت. بدین‌ترتیب، کانال‌های مختلف پرداخت دراختیار مشتریان قرار می‌گیرد. اگر در صنعتی با میزان تراکنش یا تکرار تراکنش فراوان فعالیت می‌کنید، بکوشید استفاده از کانال موبایل به سود شما خواهد بود.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment