تازه های فناوری

اپل در بازرسی خطوط تأمین قطعاتش در چین نشانه‌ای از تخلف پیدا نکرد

پنج شنبه, 06 ارديبهشت 1403

اپل امسال بازرسی‌های جامعی از مجموعه خطوط تأمین‌کننده‌ی قطعاتش در چین انجام داد؛ ولی دست خالی بازگشت.

 

طبق گزارشی که به‌تازگی در نشریه‌ی وال‌استریت منتشر شده، اپل اوایل سال جاری میلادی از خطوط تأمین‌کننده‌ی قطعاتش در چین برای کشف تخلفات بازرسی و شواهدی مبنی بر رشوه‌خواری بازرسی کرده است. Apple همچنین از کارمندان خود در چین بازرسی کرد؛ چراکه انجام هر تخلفی بدون همکاری کارمندانش شرکت امکان‌پذیر نیست

تأمین‌کنندگانی که اپل از آن‌ها بازرسی کرده، همچنان وظیفه‌ی تولید و تحویل قطعات این شرکت را برعهده داشتند؛ چراکه یافتن تأمین‌کننده‌ی جدیدی برای قطعات آیفون‌ها در چنین مدت کوتاهی نمی‌تواند کار آسانی باشد. در پایان این بازرسی‌ها، اپل اعلام کرد قطع همکاری با هیچ تأمین‌کننده‌ای لازم نیست؛ زیرا شواهدی از باج‌خواهی یا رشوه‌گیری پیدا نشده است. بااین‌حال، در مِی۲۰۱۸ (مصادف با اردیبهشت۱۳۹۷) یکی از مدیران اجرایی اپل که مسئول تهیه‌ی قطعات بود و دو عضو خُرد دیگر در تیم مدیریتی تأمین‌کنندگان این شرکت را ترک کردند. طبق گفته‌ی منابع آگاه، این اتفاق درست در زمانی روی داده که اپل بازرسی‌های خود از تأمین‌کنندگان را برای یافتن تخلفاتی نظیر باج‌گیری و رشوه‌خواری شروع کرده بود.

در سال ۲۰۱۰، یکی از مدیران بخش تأمین قطعات به نام پائول شین‌دوین به دریافت یک‌میلیون دلار رشوه از شش تأمین‌کننده‌ی اپل در آسیا متهم شد. او در آمریکا بازداشت و پس از اعتراف به دریافت این مبلغ از تأمین‌کنندگان، به یک سال حبس محکوم شد. دادگاه همچنین او را به پرداخت ۴.۵میلیون دلار جریمه محکوم کرد.

قوانین داخلی اپل کارمندان را از دریافت هدیه از تأمین‌کنندگان و رفتن به مهمانی آن‌ها منع می‌کند. این شرکت همچنین مجموعه قوانینی برای تأمین‌کنندگان وضع کرده و به‌صورت آنلاین دردسترس قرار داده است. در این مجموعه، به جهت‌گیری اپل در مسائلی همچون نحوه‌ی برخورد تأمین‌کنندگان با نیروی کار (نداشتن تبعیض و سوءاستفاده) اشاره و اعلام شده این شرکت به‌شدت با تأمین‌کنندگانی برخورد خواهد کرد که از نیروی کار خردسال استفاده می‌کنند و کارگران را زیر فشار قرار می‌دهند و دستمزد ناکافی به آن‌ها پرداخت می‌کنند. علاوه‌براین، اپل در قانون خود آورده که تأمین‌کنندگان به‌هیچ‌وجه حق ندارند برای به‌دست‌آوردن مزایای غیرقانونی اخاذی، اختلاس، فساد و رشوه‌خواری کنند. بااین‌حال، پول هنگفت موجود در این صنعت بسیاری از تأمین‌کنندگان را وسوسه می‌کند و اپل نباید از این موضوع غافل شود.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment