تازه های فناوری

آیفون 5G حداقل تا سال ۲۰۲۰ معرفی نخواهد شد

پنج شنبه, 09 فروردين 1403

به گفته‌ی منبعی آگاه، اپل حداقل تا سال ۲۰۲۰ برای عرضه‌ی آیفون با پشتیبانی از فناوری 5G صبر خواهد کرد.

 

منابعی که با برنامه‌های اپل آشنایی دارند، می‌گویند این شرکت حداقل تا سال ۲۰۲۰ قصد ندارد آیفونی با قابلیت اتصال به نسل بعدی ارتباطات موبایلی یعنی 5G، عرضه کند.

این تأخیر ممکن است باعث برتری رقبای این شرکت، مانند سامسونگ، در بازار گوشی‌های نسل پنجمی شود که افزایش سرعت قابل توجهی را در اینترنت همراه فراهم می‌کنند. انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۹ شاهد عرضه‌ی این نوع گوشی‌ها باشیم.

افرادی که می‌خواستند نامشان ذکر نشود، در مورد برنامه‌ی اپل می‌گویند که این شرکت مانند 3G و 4G، برای پشتیبانی از شبکه‌ی جدید در محصولات اصلی خود، تا یک سال پس از راه‌اندازی اولیه‌ی این شبکه صبر می‌کند.

ارزیابی‌های پیشین اپل (که درست هم بودند) نشان می‌دادند که شبکه‌های جدید و نسخه‌های اولیه‌ی گوشی‌هایی که از آن‌ها پشتیابی می‌کنند، معمولاً با مشکلاتی مانند اتصال ناپایدار در شرایط مختلف، همراه هستند که این موضوع باعث می‌شود مصرف‌کنندگان کمتر برای ارتقا به نسل جدید عجله داشته باشند. اما حامیان 5G چندان موافق نیستند و می‌گویند این‌بار میزان افزایش سرعت بسیار بیشتر از نسل‌های قبلی است که باعث می‌شود تصمیم اپل برای صبر کردن، با ریسک بیشتری همراه باشد، و می‌گویند نسل جدید ارتباطات راه را برای انواع جدیدی از پردازش‌های موبایلی هموار می‌کند.

این تصمیم Apple ممکن است به اختلافات اخیر این شرکت با کوالکام، بزرگترین تولیدکننده‌ی چیپ‌های نسل پنجم، و همکاریش با اینتل، که چیپ‌های 5G آن برای گوشی‌های ۲۰۱۹ آماده نمی‌شود، مربوط باشد. اپل از اظهارنظر درباره‌ی این موضوع خودداری کرده است.

در گذشته، یک سال صبر کردن و عرضه‌ی فناوری جدید بعد از رقبا، برای کوپرتینویی‌ها مشکلی نداشت. نسل اولآیفون در سال ۲۰۰۷ آن‌قدر پیشرفته‌تر از بقیه بود که اتصال کندتر 2G EDGE آن باعث نمی‌شد خریداران اولیه از خرید آن منصرف شوند. حتی iPhone 4S با ویژگی‌هایی مانند طراحی زیبا و سیری، برای برخی افراد آنقدر خوب بود که کمبود فناوری سریع‌تر 4G LTE را نادیده بگیرند.

اما برای سال ۲۰۱۹ شرایط تغییر کرده است؛ تفاوت میان 5G و نسل قبلیش آنقدر زیاد است که می‌تواند به یک ویژگی کلیدی در فروش دستگاه‌های جدید تبدیل شود. سامسونگ برای عرضه‌ی گوشی‌های 5G از سری گلکسی خود برنامه‌ریزی کرده است. همینطور در چین که بزرگترین بازار گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود نیز، دو شرکت بزرگ تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند یعنی هواوی و اوپو، از برنامه‌ی خود برای عرضه‌ی محصولاتی با پشتیبانی از 5G خبر داده‌اند.

مارک هانگ، تحلیلگر مؤسسه‌ی گارتنر می‌گوید:

اپل همیشه در تکنولوژی ارتباطات موبایلی از دیگران کندتر بوده است. درگذشته این موضوع تأثیری روی آن‌ها نداشته است اما 5G محبوب‌تر از نسل‌های قبلی خواهد بود. فکر می‌کنم اگر اپل عرضه‌ی این فناوری را بیشتر از سال ۲۰۲۰ به تأخیر بیندازد، برای آن‌ها عواقبی خواهد داشت.

اپل برای نگه داشتن کاربران آیفون خود نیز تحت فشار است. یک پنجم از ارزش این شرکت در دو ماه اخیر در جریان نزول ارزش شرکت‌های فناوری، کاهش یافته است و گزارش‌هایی هم از کاهش تولید آیفون در هفته‌های اخیر منتشر شد که از این مسائل می‌توان نتیجه گرفت فروش آیفون‌های جدید کمتر از حد انتظار است. در شرایطی که فروش گوشی‌های هوشمند در یک سال گذشته رو به کاهش بوده است، طبق گفته‌ی مؤسسه‌ی تحلیلی IDC، آیفون ۶۰ درصد از کل درآمد اپل را تشکیل می‌دهد و نقشی اساسی در فروش سرویس‌هایی مانند موزیک، فیلم و فضای ابری دارد.

اپراتورهای مخابراتی Verizon و AT&T هم به احتمال زیاد تمرکز خود را روی بازاریابی برای گوشی‌های نسل پنجمی قرار خواهند داد تا مهاجرت کاربران به این شبکه را تسریع کنند. نسل جدید از محدوده‌ی وسیع‌تری از فرکانس‌های رادیویی برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند و سرعت انتقال اطلاعات آن بسیار بیشتر است. به‌همین خاطر اپراتورها تمایل دارند ترافیک خود را به این شبکه‌ها منتقل کنند زیرا باعث کاهش هزینه‌هایشان می‌شود.

قطعاً برای برخی از مشریان اپل، نبود 5G در گوشی‌های سال بعد اهمیت چندانی نخواهد داشت؛ بعضی افراد صرف‌نظر از اینکه آیفون جدید چه تغییراتی نسبت به نسل قبل دارد، آن را خواهند خرید. با توجه به کندتر شدن چرخه‌ی ارتقای سخت‌افزاری کاربران، معرفی آیفون با پشتیبانی از نسل پنجم در سال ۲۰۲۰ می‌تواند فروش زیادی را از سوی کاربرانی که دو سال دیگر هنوز از آیفون X و XS استفاده می‌کنند، رقم بزند.

اپل از سال ۲۰۱۱ همه‌ی مدل‌های اصلی iPhone را در ماه سپتامبر یا اکتبر معرفی کرده است اما گاهی نسخه‌های میان‌دوره‌ای هم وجود داشته‌اند (مانند نسخه‌ی Verizon آیفون ۴ در فوریه ۲۰۱۱ یا iPhone SE در مارس ۲۰۱۶).

در این بین به‌جز کوالکام و اینتل، هواوی و سامسونگ هم قادر به تولید مودم‌های نسل پنجم هستند اما احتمال اینکه اپل از چیپ‌های رقبای خود استفاده کند پایین است و همچنین این دو شرکت ممکن است قادر به تأمین چیپ برای تعداد بسیار زیاد آیفون‌ها (بیش از ۲۰۰ میلیون در سال) نباشند.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment