تازه های فناوری

افشای تصاویر خصوصی نزدیک به ۷ میلیون کاربر فیسبوک در پی باگ نرم افزاری

پنج شنبه, 30 فروردين 1403

در پی بروز یک باگ‌ نرم‌افزاری، تصاویر خصوصی نزدیک به ۷ میلیون کاربر فیسبوک برای برخی اپلیکیشن‌های شخص ثالث لو رفته است.

 

فیسبوک روز گذشته طی یک اطلاعیه‌ی مهم اعلام کرد تصاویر خصوصی حداکثر ۶.۸ میلیون نفر از کاربران این شبکه‌ی اجتماعی برای برخی اپلیکیشن‌ها لو رفته است، اپلیکیشن‌هایی که در شرایط معمولی نباید به چنین موارد مهمی دسترسی داشته باشند. 

ظاهرا اپلیکیشن‌های یادشده برای دسترسی به مجموعه‌ای محدود از تصاویر کاربران مجاز بوده‌اند، اما در پی بروز یک باگ نرم‌افزاری،‌ توانسته‌اند به تصاویری خصوصی دسترسی پیدا کنند؛ اتفاقی که در شرایط عادی به‌هیچ‌وجه نباید رخ می‌داد.

این تصاویر افشاشده، شامل استوری‌های کاربران و همچنین تصاویری می‌شود که آنان روی سرورهای فیسبوک آپلود کردند، اما هیچ‌گاه برای انتشار آن‌ها اقدام ننمودند (همه‌ی این‌ها به‌این دلیل است که فیسبوک حتی از تصاویری هم که آپلود می‌شوند اما منتشر نمی‌شوند، یک کپی را در سرورهایش ذخیره می‌کند).

ظاهرا این اتفاق در زمانی نامشخص بین دوازدهم تا بیست و پنجم سپتامبر ۲۰۱۸ (بیست و یکم شهریور تا سوم مهرماه ۱۳۹۷) رخ داده است. سخنگوی Facebook طی گفتگویی با وب‌سایت تک‌کرانچ مدعی شده است که آن‌ها دقیقا در روز ۳ مهر به وجود این مشکل پی برده‌اند. با این‌حال مشخص نیست که چرا این شرکت این‌همه‌مدت برای صحبت در مورد این اتفاق، صبر کرده است (شاید دلیل این موضوع، دست‌و‌پنجه نرم کردن فیسبوک با مشکلی مشابه در همان تاریخ بود؛ مشکلی که رسوایی‌های زیادی را برای این شرکت به‌دنبال داشت.)

هک فیسبوک / Facebook Hack

کاربرانی که در معرض این اتفاق قرار گرفته‌اند، به‌زودی اعلانیه‌های ویژه‌ای را مبنی بر احتمال لو رفتن تصاویرشان دریافت خواهند کرد. فیسبوک گفته که قصد دارد با همکاری توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌هایی که به این تصاویر دسترسی پیدا کرده‌اند، آن‌ها را حذف کند. ظاهرا در مجموع، حداکثر ۱٬۵۰۰ اپلیکیشن متعلق به ۸۷۶ توسعه‌دهنده‌ی مختلف، به تصاویر خصوصی کاربران فیسبوک دسترسی پیدا کرده‌اند.

فیسبوک می‌گوید که باگِ نرم‌افزاری رخ‌داده احتمالا به خطای مربوط به صفحه‌ی لاگین و البته API تصاویر مربوط می‌شود؛ این API به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد که از طریق اپلیکیشن‌‌های خود به تصاویر فیسبوک دسترسی پیدا کنند. تمامی آن‌هایی که در معرض این اتفاق قرار گرفته‌اند، قطعا با استفاده از حساب فیسبوک خود در یک اپلیکیشن شخص ثالث لاگین کرده‌ و خواسته یا ناخواسته به اپلیکیشن برخی مجوزهای لازم را برای مشاهده‌ی تصاویرشان داده‌اند. علاوه بر این‌ها،‌ تامر بار، مدیر بخش مهندسی در فیسبوک، طی اطلاعیه‌ای ابراز تاسف کرده و گفته است: «از بروز این اتفاق متاسفیم.»

فیسبوک طی یک سال اخیر میلادی، بارها و بارها رسوایی به‌بار آورده و از همین‌رو مورد هجوم افکار عمومی قرار گرفته است. بزرگ‌ترین رسوایی فیسبوک، به ماجرای کمبریج آنالیتیکا مربوط می‌شود. اگر نگاهی به این اتفاقات بیاندازید، متوجه می‌شوید که در اکثر مواقع، هکرها در بروز این رسوایی‌ها نقشی نداشته‌اند و مشکل از طرف خود فیسبوک بوده است.

گفتنی است که گوگل اخیرا در پی بروز اتفاقاتی مشابه در نهایت تصمیم گرفت سرویس گوگل پلاس را فروردین‌ماه ۱۳۹۸ برای همیشه تعطیل کند.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment