تازه های فناوری

مینگ چی‌ کو از کاهش تقاضای آیفون XR در فصل اول ۲۰۱۹ خبر می‌دهد

جمعه, 10 فروردين 1403

براساس برآوردهای مینگ چی‌کو، در فصل اول ۲۰۱۹ با تقاضای کمتر آیفون XR روبرو خواهیم بود و این گوشی هوشمند فروش خوبی نخواهد داشت.  

 

مینگ چی‌ کو پیش‌بینی کرده است که طی اولین فصل بعد از تعطیلات سال نوی میلادی یا زمستان ۲۰۱۹، میزان فروش گوشی‌‌های اپل کاهش خواهد یافت. وی با اشاره به اینکه انتظار می‌رود با کاهش تقاضای آیفون XR در بازار روبرو شویم، نتیجه‌گیری می‌کند که میزان فروش سالیانه‌ی گوشی‌های آیفون نیز به‌صورت کلی کاهش خواهد یافت.

مینگ چی‌کو در یادداشتی، سرمایه‌گذاران را در جریان پیش‌بینی خود برای فروش گوشی‌های آیفون در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۹ گذاشت. در فصل اول سال ۲۰۱۹ برابر با سه‌ ماهه‌ی دوم سال مالی اپل، مینگ‌ چی‌ کو برآورد کرده است که احتمالا میزان فروش گوشی‌های آیفون رقمی بین ۳۸ میلیون تا ۴۲ میلیون دستگاه باشد. این رقم خبر از کاهش فروش در حدود ۸ میلیون تا ۱۲ میلیون گوشی آیفون در مقایسه با همین بازه‌ی زمانی در سال ۲۰۱۸ می‌دهد که معادل کاهش فروش ۱۶ درصدی تا ۲۴ درصدی است.

آیفون xr اپل / Apple iPhone Xr

پیشتر، TF International Securities میزان فروش گوشی‌های آیفون را رقمی بین ۴۷ میلیون تا ۵۲ میلیون دستگاه برآورد کرده بود. مینگ چی‌کو معتقد است میزان تقاضای آیفون XR کمتر از حدی است که پیشتر انتظار آن می‌رفت. براساس برآوردهای قبلی، انتظار می‌رفت که میزان تقاضای گوشی‌های آیفون در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۹ حدود ۲۰ میلیون تا ۲۵ میلیون دستگاه باشد. برآوردهای جدید رقمی بین ۱۵ میلیون تا ۲۰ میلیون دستگاه را تخمین زده است. البته مینگ‌ چی‌کو پیش‌بینی می‌کند که در این بازه‌ی زمانی تقاضای فروش مدل‌های قدیمی‌تر آیفون افزایش خواهد یافت؛ ولی فروش مدل‌های قدیمی، کاهش تقاضای آیفون XR و آیفون XS را در بازار جبران نخواهد کرد. 

درحالی که برآورد می‌شود میزان عرضه‌ی گوشی‌های آیفون در سال ۲۰۱۸ رقمی بین ۲۰۵ میلیون و ۲۱۰ میلیون دستگاه باشد، انتظار می‌رود که میزان عرضه‌ی گوشی‌‌های آیفون در سال ۲۰۱۹ رقمی بین ۵ تا ۱۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش یابد و به ۱۸۸ میلیون تا ۱۹۴ میلیون دستگاه برسد. مینگ چی‌کو معتقد است که تقاضای کمتر برای جایگزین کردن گوشی‌های جدید به‌جای گوشی‌های قدیمی یکی از دلایل تاثیرگذار بر کاهش فروش مدل‌های نسل جدید اپل است.

به‌علاوه، از آنجایی که گوشی‌های آیفون قرار نیست ارتقا قابل‌توجهی دریافت کنند؛ مینگ چی‌کو، احتمال افزایش عرضه‌ی آیفون در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ را نیز بعید می‌داند.

iphone xr

باوجود احتمال کاهش عرضه‌ی گوشی‌های آیفون در سال ۲۰۱۹، مینگ چی‌کو معتقد است درآمد حاصل از فروش آیفون در سال ۲۰۱۹ میلادی با توجه به میانگین قیمت فروش ​​(ASP)، افزایش خوهد یافت و همین مساله منجر به افزایش درآمد سالیانه‌‌ی شرکت تا سه ماهه‌ی سوم خواهد شد تا جایی که کاهش حجم عرضه‌ی گوشی‌های آیفون به بازار را جبران خواهد کرد. 

مینگ چی‌کو در انتهای یادداشت خود به یادداشت دیگری اشاره می‌کند که در ماه نوامبر (‌آبان‌ماه)‌ منتشر کرد. در آن مقطع، وی پیش‌بینی کرده بود که باتوجه به جنگ تجاری بین ایالات متحده آمریکا و چین و باوجودی که مصرف کنندگان منتظر گوشی‌های آیفون با ویژگی‌های آیفون XR و قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ی آن هستند؛ ولی میزان عرضه‌ی آیفون XR در سال آینده‌ی میلادی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد کاهش خواهد یافت.

در ماه اکتبر (مهرماه)، مینگ چی‌کو پیش‌بینی کرده بود که تقاضای آیفون XR بیشتر از آن میزانی خواهد بود که پیشتر انتظار می‌رفت. اپل برای فروش در فصل تعطیلات، حدود ۳۸ میلیون دستگاه تولید کرد تا این مدل گوشی آیفون بتواند کاهش فروش بعد از فصل تعطیلات را جبران کند.

طی هفته‌های گذشته، باتوجه به اشباع بازار از گوشی‌های آیفون، معضل عمومی کاهش فروش در بازار گوشی‌های هوشمند، به‌علاوه‌ی تقاضای آیفون در چین و جنگ تجاری بین آمریکا و چین برسر تعرفه‌ها، در کنار سایر دلایل موجود، مینگ چی کو و دیگر تحلیل‌گران بازار و همچنین شرکت‌هایی که وضعیت بازار را پیش‌بینی می‌کنند؛ برآوردهای خود را در مورد میزان فروش آیفون XR کاهش داده‌اند. 

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment