تازه های فناوری

اپل سال آینده سرویس استریم ویدیویی را برای رقابت با نتفلیکس ارائه می‌کند

شنبه, 01 ارديبهشت 1403

فروش آیفون به‌اندازه‌ی قبل نیست و هرچه می‌گذرد ارائه‌ی یک گوشی هوشمند که جذاب‌تر از سال قبل باشد، سخت‌تر می‌شود. احتمال دارد که از این به بعد اپل برای جذب مشتری تمرکزش را روی نرم‌افزارها و سرویس‌هایی که روی این دستگاه‌ها اجرا می‌شوند بگذارد؛ مانند اپل موزیک و سرویس ویدیویی که در آینده‌ی نزدیک معرفی خواهد شد.

این یکی از دلایلی است که Apple دیگر آمار فروش محصولات خود را اعلام نمی‌کند. با اینکه ممکن است دشوار باشد، تیم کوک می‌خواهد دید افراد را نسبت به اپل تغییر دهد.

کوک در مردادماه طی کنفرانس گزارش مالی گفته بود:

با توجه به اشتیاقی که از سمت کاربران مشاهده می‌کنیم، احساس بسیار خوبی نسبت به سرویس‌های فعلیمان داریم؛ اما در مورد برنامه‌های آینده‌مان هم، که شامل چند سرویس جدید می‌شود، هیجان‌زده هستیم.

اپل ممکن است در سال‌های آتی بسیار متفاوت از آن شرکتی باشد که در دهه‌ی گذشته دو سوم درآمد خود را از گوشی‌های هوشمندش به‌دست می‌آورد.

البته این موضوع به معنی این نیست که به‌زودی وابستگی اپل به iPhone کاهش می‌یابد؛ بلکه قرار است سرویس‌هایی که روی دستگاه‌های این شرکت ارائه می‌شوند، بسیار متنوع و گسترده‌تر شوند. همه‌ی این سرویس‌های جدید به‌شکل اشتراکی خواهند بود و به احتمال زیاد نهایتاً در سال آینده‌ی میلادی معرفی خواهند شد.

باب اودانل تحلیلگر Technalysis Research می‌گوید:

اپل شرکت متفاوتی خواهد بود. دیر یا زود این اتفاق می‌افتاد.

در حال حاضر نیز به‌لطف شمار زیاد کاربران دستگاه‌های این شرکت، افراد زیادی از سرویس‌های اشتراکی اپل استفاده می‌کنند؛ بیش از ۱.۳ میلیارد دستگاه فعال اپل در سرتاسر جهان توسط افراد استفاده می‌شود و تا آخر ماه سپتامبر این شرکت ۳۳۰ میلیون کاربر با پرداخت حق اشتراک داشت که ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. این میزان، در سال مالی ۲۰۱۸ که ماه سپتامبر به پایان رسید، ۱۴ درصد از درآمد اپل را که معادل ۳۷.۲ میلیارد دلار است، تشکیل می‌داد.

تیم کوک در ماه نوامبر در جریان کنفرانس گزارش مالی این شرکت با حضور تحلیلگران، گفت:

ما در سه‌ماهه‌ی چهارم امسال در همه‌ی قسمت‌های جهان به رکوردهای جدیدی دست پیدا کردیم. همچنین در قسمت درآمدهای حاصل از اپ استور، سرویس‌های ابری، اپل کِر، اپل‌موزیک و اپل پِی رکوردهای جدیدی ثبت کردیم.

با این وجود موفقیت سرویس‌های اپل قطعی نیست؛ زیرا به‌هرحال تعداد سرویس‌هایی که کاربران حاضر به پرداخت حق اشتراک برای آن‌ها باشند محدود است و همچنان سرویس‌های اپل به میزان زیادی به تعداد کاربرانگوشی‌های این شرکت وابسته هستند.

اپل و استریم تلویزیونی

یکی از سرویس‌های مهم اپل که مدت زیادی است شایعاتی در مورد آن می‌شنویم، احتمالاً سرویس استریم ویدیویی خواهد بود.

در یک سال گذشته اپل بودجه‌ی یک میلیارد دلاری جهت تولید محتوا توسط افراد صاحب‌نام در زمینه‌ی فیلم و تلویزیون، مانند اپرا وینفری، ریس ویترسپون، ام. نایت شیامالان و استیون اسپیلبرگ، اختصاص داده است. این شرکت همچنین دو مدیر رده‌بالای Sony Pictures Television را جهت پیشبرد این هدف استخدام کرده است. تیم کوک نیز در یکی از صحبت‌های خود اشاره‌ی کوچکی به این سرویس کرده بود. سرویس استریم ویدیویی اپل ممکن است به‌شکل رقیبی برای نتفلیکس، هولو و آمازون پرایم باشد یا شکل دیگری داشته باشد؛ مثلاً بسته‌ای شامل سرویس‌های متنوع که اپل موزیک هم بخشی از آن است. بسیاری انتظار دارند که این سرویس ویدیویی در اوایل سال آینده‌ی میلادی از راه برسد.

اشتراک، دسترسی نامحدود به تمام مجلات و محتوای خبری را فراهم خواهد کرد. اپل در ماه مارس تکسچر را خریداری کرد و احتمال دارد در بهار آینده آن را به عنوان بخشی از سرویس‌های خود ارائه دهد؛ البته این در صورتی است که آن‌ها بتوانند موافقت ناشران را در این زمینه کسب کنند.

فعالان رسانه نیز نگران هستند که این سرویس اپل ممکن است باعث از دست دادن مشترکان فعلیشان شود. اگر کاربر بتواند به‌جای پرداخت ۱۰ دلار برای اشتراک یک روزنامه، با همان قیمت به چندین روزنامه و مجله دسترسی پیدا کند، چرا باید از اشتراک مستقل ناشران استفاده کند؟

پس از این‌ها به سرویس آیکلاد می‌رسیم. میلیون‌ها کاربر برای پشتیبان‌گیری و همگام‌سازی دستگاه‌های خود و ذخیره‌ی عکس‌هایشان از این سرویس بهره می‌برند؛ با این وجود اپل چند سال است که این سرویس و میزان حافظه‌ی پیشنهادی و قیمت‌گذاری آن‌ها را به‌روز نکرده است.

به این دسته می‌توان سرویس‌های مرتبط با سلامتی وتناسب‌اندام را نیز اضافه کرد. اپلیکیشن ECG در اپل واچسری ۴ به کاربر اجازه می‌دهد تا با استفاده از Digital Crown و سنسورهای دیگر، رفتار الکتریکی مربوط به تپش قلب را پایش و آن‌ها را به‌منظور تشخیص بیماری‌های احتمالی تحلیل کند.

در ماه ژوئن اپل آپدیتی برای iOS ارائه داد که امکان به‌اشتراک‌گذاری سوابق پزشکی الکترونیکی را با اپلیکیشن‌های شخص ثالث، برای بیماران بیش از ۵۰۰ بیمارستان و کلینیک فراهم می‌کرد. حال گزارش‌ها خبر از صحبت‌های اپل با وزارت امور کهنه‌سربازان ایالات متحده آمریکا می‌دهند که قصد دارد دسترسی به سوابق پزشکی الکترونیکی را برای ۹ میلیون کهنه‌سرباز، روی آیفهایشان فراهم کند.

اودانل می‌گوید:

[سوابق سلامتی الکترونیکی] شدیداً نیازمند تغییری بنیادی هستند. این کار ممکن است جذاب به‌نظر نرسد، اما اهمیت زیادی دارد.

فراتر از آیفون

با این وجود شاید برای اینکه این سرویس‌ها واقعاً مورد توجه قرار بگیرند، لازم باشد اپل آن‌ها را برای محصولات دیگر شرکت‌ها نیز عرضه کند. حتی بسیاری از طرفداران سرسخت اپل نیز از محصولات شرکت‌های مختلف مانند تلویزیون‌های ال‌جی یا سامسونگ، کامپیوترهای لنوو یا دل و اسپیکر هوشمند آمازون یا گوگل، استفاده می‌کنند.

به‌هرحال شرکتی مانند مایکروسافت هم با کارهایی مانند عرضه‌ی نرم‌افزارهای آفیس (ورد، اکسل، پاورپوینت،Outlook و وان‌نوت) برای آیپد و تبلت‌های اندرویدی توانست شرایط خود را بهبود ببخشد؛ یا می‌توان آمازون را مثال زد که با فراهم کردن امکان استفاده از دستیار صوتی الکسا در دستگاه‌های شرکت‌های مختلف به برترین شرکت در بازار اسپیکرهای هوشمند تبدیل شده است.

اپل می‌تواند برای نمونه‌ای در این زمینه نگاهی به فروشگاه موسیقی iTunes خود داشته باشد. زمانی که این سرویس در سال ۲۰۰۳ و ۶ ماه پس از عرضه برای کامپیوترهای مک، برای سیستم‌عامل ویندوز در دسترس قرار گرفت، میزان دانلودهای آن با رشد قابل توجهی همراه شد.

Apple Music اپل موزیک

پس از آیتونز تقریباً همه‌ی سرویس‌های اپل داخل اکوسیستم این شرکت باقی ماندند؛ به‌جز اپل موزیک که اپلیکیشن اندروید آن در اوت ۲۰۱۶ منتشر شد، و به‌تازگی هم برای اسپیکرهای هوشمند آمازون اکو ارائه شد که به کاربران این امکان را می‌دهد تا از الکسا بخواهند از طریق این سرویس استریم موسیقی برایشان آهنگ پخش کند.

تحلیلگر شرکت Creative Strategies، کارولینا میلانِزی در این رابطه می‌گوید:

زمانی که اپل تصمیم گرفت سرویس اپل موزیک را برای اکو ارائه کند، واضح بود که آن‌ها، شاید برای اولین بار پس از آیتونز، دارند به‌جای سخت‌افزار، بیشتر روی سرویس‌ها تمرکز می‌کنند.

اما اپل موزیک استثنا است و سرویس‌هایی نظیر Apple News هنوز محدود به محصولات اپل هستند. اگر اپل می‌خواهد سرویس‌های جدیدش، از جمله سرویس ویدیویی آن‌ها، مورد توجه گسترده قرار بگیرد شاید مجبور باشد آن‌ها را خارج از اکوسیستم خود نیز عرضه کند.

میلانزی می‌گوید:

آیا شاهد عرضه‌ی اپلیکیشن TV اپل برای دستگاه‌هایی مانند کروم‌کست و کامپیوترهای ویندوزی خواهیم بود؟ آیا نسخه‌ای از اپلیکیشن Apple News وجود خواهد داشت که من بتوانم روی یک کامپیوتر با سیستم‌عامل Windows 10 نصب کنم؟ چون اگر چنین باشد، اپل به شرکتی تبدیل می‌شود که به‌جای تولید سخت‌افزار، روی کابران تمرکز دارد.

در سال ۲۰۱۹ متوجه این موضوع خواهیم شد.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment