تازه های فناوری

بررسی دوربین وان پلاس 6T از نگاه DxOMark

جمعه, 10 فروردين 1403

وب‌سایت تخصصی DxOMark ساعاتی پیش بررسی عمیق خود از دوربین وان‌پلاس 6T را منتشر و امتیاز مناسبی به آن داد. در مقاله‌ی پیش‌ رو، نگاهی به این بررسی می‌اندازیم.

 

گوشی هوشمند وان‌پلاس 6T در ماه نوامبر گذشته روانه‌ی بازار شد. این محصول ویژگی‌های مثبت و تحسین‌شده‌یوان‌پلاس ۶ را به‌همراه داشت و از برخی قابلیت‌های جدید بهره می‌بُرد تا از این طریق بتواند لقب یکی از بهترین پرچم‌داران اندرویدی ۲۰۱۸ را ازآنِ خود کند. 

وان‌پلاس ۶ تی ازلحاظ سخت‌افزار دوربین هیچ‌ تغییری درمقایسه‌با وان‌پلاس ۶ به‌خود ندیده است. این گوشی همچنان از دوربین دوگانه در پنل پشتی‌ بهره می‌گیرد که یکی از آن‌ها دوربینی ۱۶مگاپیکسلی (به‌عنوان دوربین اصلی) و دیگری دوربینی ۲۰مگاپیکسلی (به‌عنوان دوربین ثانویه برای زوم دیجیتال و افکت بوکه‌ی شبیه‌سازی‌شده و موارد دیگر) است. 

دوربین اصلی OnePlus 6T به حسگری ۱/۲.۵۵ اینچی و لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.7 مجهز است و از لرزش‌گیر تصویر اپتیکال بهره می‌برد. افزون‌براین، دوربین ثانویه‌ی این محصول از حسگری به‌اندازه‌ی ۱/۲.۸ اینچ و لنز بدون لرزش‌گیر با دیافراگم f/1.7 بهره می‌برد. دو دوربین اصلی به‌کاررفته در وان‌پلاس ۶ تی دقیقا همچون وان‌پلاس ۶ به لنزهایی با فاصله‌ی کانونی مشابه (۲۵ میلی‌متر) مجهز شده‌اند.

OnePlus 6T McLaren Edition

از بین دیگر ویژگی‌های مربوط به دوربین 6T، می‌توان به فوکوس خودکار تشخیص فاز و فلاش LED دوگانه اشاره کرد. این گوشی در زمینه‌ی ضبط ویدئو حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. دوربین پشتی وان‌پلاس ۶ تی می‌تواند ویدئوها را با کیفیت 4K و نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه ضبط کند. درضمن، این دوربین می‌تواند ویدئوهای فوق حرکت آهسته (سوپر اسلوموشن) را با دو کیفیت 1080p و 720p به‌ترتیب با نرخ ۲۴۰ و ۴۲۰ فریم‌برثانیه ثبت کند. بااین‌همه، فراموش نکنید DxOMark توانایی ضبط ویدئو گوشی‌‌ها را فقط در حالت پیش‌فرض دوربین بررسی می‌کند. گفتنی است تنظیمات پیش‌فرض دوربین گوشی 6T روی ضبط ویدئو با کیفیت 1080p و نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه قرار گرفته است.

پرچم‌دار جدید وان‌پلاس از نمایشگر ۶.۴۱ اینچ AMOLED با نسبت تصویر عریض ۱۹.۵:۹ و وضوح ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل بهره‌مند است. این گوشی از تراشه‌ی پرچم‌دار پیشین کوالکام، یعنی اسنپدراگون ۸۴۵ استفاده می‌کند و به ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم تجهیز شده است.

مشخصات فنی وان پلاس 6 تی
عرضه
معرفی 2018، اکتبر
وضعیت عرضه شده در نوامبر 2018
نمایشگر
نوع Optic AMOLED لمسی خازنی، 16 میلیون رنگ
سایز 6.41 اینچ (~85.6% نسبت نمایشگر به بدنه)
رزولوشن 2340 در 1080 پیکسل، 19.5:9 (~402 پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)
محافظ کورنینگ گوریلا گلس 6
  - روشنایی 600 نیت - DCI-P3 - استاندارد HDR
بدنه
ابعاد 157.5 در 75.7 در 8.2 میلی‌متر
وزن 185 گرم
ساخت پشت و جلو از جنس شیشه، فریم آلومینیومی
سیم‌کارت دو سیم‌کارته (نانو-سیم، همزمان یکی فعال)
پلتفرم
سیستم‌عامل - اندروید 9.0 (پای) - Oxygen OS
تراشه Qualcomm SDM845 Snapdragon 845
پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای (چهار هسته‌ی 2.8 گیگاهرتزی Kryo 385 Gold و چهار هسته‌ی 1.7 گیگاهرتزی Kryo 385 Silver)
پردازنده گرافیکی Adreno 630
حافظه
درگاه حافظه خیر
حافظه داخلی 256 گیگابایت، 8 گیگابایت رم، 128 گیگابایت، 6 گیگابایت رم - وان پلاس 6T 256 گیگابایت، 10 گیگابایت رم - مک لارن ادیشن
دوربین
اصلی دوگانه: 16 مگاپیکسل (لنز واید 25 میلی‌متری, 1.22 میکرومتر سایز پیسکل, 1/2.6 اینچ سایز سنسور, فوکوس خودکار با تشخیص فاز, لرزشگیر اپتیکال و الکترونیکی تصویر, f/1.7) و 20 مگاپیکسل (1.0 میکرومتر سایز پیکسل، 1/2.8 سایز سنسور، فوکوس خودکار با تشخیص فاز, f/1.7)
قابلیت‌ها فلاش دوگانه‌ی LED، پانوراما، HDR
ویدیو 2160p@30/60fps، 1080p@30/60/240fps، 720p@480fps، HDR خودکار، لرزشگیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی
سلفی 16 مگاپیکسل (1.0 میکرومتر سایز پیکسل، 1/3.1 سایز سنسور، لنز 25 میلی‌متری (واید), f/2.0)
صدا
جک ۳.۵ میلی‌متری خیر
  - لغو کننده‌ی نویز صدا از طریق میکروفون اختصاصی - Dirac HD sound
باتری
باتری باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 3700 میلی آمپر ساعت
قابلیت‌ها
حسگرها حسگر اثرانگشت (زیر نمایشگر)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت، قطب‌نما
  - شارژ سریع باتری 20 وات، 5 ولت و 4 آمپر (Dash Charge) - وان پلاس 6T - شارژ سریع 5 ولت و 6 آمپر 30 واتی (وارپ شارژ 30) - مک لارن ادیشن - پخش‌کننده‌ی DivX/Xvid/MP4/H.265 - پخش‌کننده‌ی MP3/eAAC+/WMA/WAV/Flac - نمایش‌دهنده‌ی اسناد - ویراستار عکس و فیلم
شبکه
فناوری GSM / CDMA / HSPA / LTE
اتصالات
شبکه بی‌سیم Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دو بانده، WiFi Direct، هات‌اسپات
بلوتوث 5.0، A2DP، LE، EDR
GPS بله، با A-GPS، GLONASS، BDS، GALILEO
NFC بله
رادیو خیر
USB 3.1، Type-C 1.0 کانکتور ریورسبل ، OTG
متفرقه
رنگ‌ها سیاه، مشکی براق - وان پلاس 6T رنگ مشکی طرح مک لارن - مک لارن ادیشن
محدوده قیمت حدود 580 یورو - وان پلاس 6T حدود 700 یورو - مک لارن ادیشن

گرچه روی کاغذ هیچ تغییری در سخت‌افزار دوربین وان‌پلاس ۶ تی درمقایسه‌با مدل معمولی ایجاد نشده است، بررسی‌های DxOMark نشان می‌دهد چینی‌ها با اعمال برخی تغییرات نرم‌افزاری توانسته‌اند دوربین 6T را با بهبودهایی روبه‌رو کنند. درادامه می‌توانید مشخصات اصلی مربوط‌به دوربین وان‌پلاس ۶ تی را مشاهده کنید:

  • بهره‌مندی از دوربین دوگانه
  • دوربین اصلی ۱۶مگاپیکسلی با حسگر ۱/۲.۶ اینچ و لنز دارای دیافراگم f/1.7 مجهز به لرزش‌گیر تصویر اپتیکال
  • دوربین ثانویه‌ی ۲۰مگاپیکسلی با لنز دارای دیافراگم f/1.7
  • مجهز به ویژگی فوکوس خودکار تشخیص فاز یا همان PDAF (برای آشنایی با فناوری‌های فوکوس خودکار دوربین‌ها، می‌توانید به این مقاله در زومیت مراجعه کنید)
  • فلاش دوربین دوگانه
  • توانایی ضبط ویدئو 4K با نرخ ۳۰ و ۶۰ فریم‌برثانیه
  • مجهز به نمایشگر ۶.۴۱ اینچ لبه‌تا‌لبه‌ی AMOLED

نمونه عکس دوربین وان پلاس 6T

گفتنی است دی‌ایکس‌اُ مارک برای بررسی دوربین گوشی‌ها و دادن نمره‌ی نهایی،‌ بیش از ۱٬۵۰۰ تصویر و بیش از دو ساعت ویدئو را در شرایط آزمایشگاهی و منظره‌های طبیعی داخلی و خارجی ثبت و تحلیل می‌کنند. درضمن همان‌طورکه اشاره کردیم، این وب‌سایت برای بررسی خود تنظیمات دوربین‌ها را در حالت پیش‌فرض قرار می‌دهد و تغییری در آن‌ها ایجاد نمی‌کند. 

طبق ادعای DxOMark، دوربین وان‌پلاس ۶ تی می‌تواند در هر شرایطی به‌خوبی روی سوژه‌ی هدف تمرکز کند و رنگ‌ها را به‌شکلی زیبا به‌نمایش بگذارد. این گوشی توانسته به‌طور کلی امتیاز ۹۸ را کسب کند تا درکنار پیکسل ۲ گوگل (عرضه‌شده در سال ۲۰۱۷) قرار بگیرد.

این امتیاز، پیکسل ۲ و وان‌پلاس ۶ تی را در رتبه‌ی دهم برترین دوربین‌های موجود در گوشی‌های موبایل تابه‌امروز قرار می‌دهد. ظاهرا تغییرات نرم‌افزاری اعمال‌شده در وان‌پلاس ۶ تی باعث شده‌اند این گوشی در زیرامتیازهای بخش «عکس‌برداری» (ازجمله در زمینه‌ی محدوده‌ی دینامیکی و افکت بوکه و نمایش جزئيات) امتیازات بهتری درمقایسه‌با برادر بزرگ‌تر خود کسب کند.

زیرامتیازهای بخش «ضبط ویدئو» گوشی وان‌پلاس ۶ تی نیز درمقایسه‌با گذشته بهبود یافته‌اند و این بهبودها به‌ویژه در زمینه‌ی تمرکز روی سوژه، نمایش رنگ‌ها، فوکوس خودکار و لرزش‌گیری به‌چشم می‌آیند. وان‌پلاس ۶ در زمینه‌ی ضبط ویدئو امتیاز ۸۷ را کسب کرده بود که این عدد برای 6T به ۹۱ رسیده است. تنها زمینه‌ای که دوربین وان‌پلاس ۶ تی در آن درمقایسه‌با وان‌پلاس ۶ بهبود نیافته و ظاهرا در مواردی از خود پس‌رفت نشان می‌دهد، به بخش نویز مربوط می‌شود.

نمونه عکس دوربین وان پلاس 6T

به‌طور کلی، فیلم‌برداری با وان‌پلاس 6T کاری لذت‌بخش است و این گوشی می‌تواند رنگ‌ها را به‌شکلی دل‌پذیر و سرزنده نشان دهد. دوربین پرچم‌دار جدید وان‌پلاس توانایی خوبی در تمرکز روی سوژه‌ها دارد و محدوده‌ی دینامیکی گسترده‌ای را ارائه می‌دهد. لرزش‌گیر ویدئویی دوربین این گوشی به‌شکلی مؤثر کار می‌کند و فوکوس خودکار آن سریع و دقیق است. 

درکنار این‌ها، وان‌پلاس 6T توانسته در زمینه‌ی عکاسی امتیاز ۱۰۱ را از DxOMark کسب کند. این امتیاز نتیجه‌ی آزمایش‌های دقیق این وب‌سایت روی توانایی‌های دوربین این گوشی در شرایط نوری مختلف است. با مراجعه به وب‌سایت DxOMark می‌توانید جزئيات بیشتری درباره‌ی امکانات عکس‌برداری این محصول ببینید و مقایسه‌ی آن با رقبایش را تماشا کنید.

DxOMark از دوربین به‌کاررفته در وان‌پلاس ۶ تی به‌عنوان «دوربینی بسیار محترم» یاد می‌کند و مدعی است این دوربین می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها عملکردی در حد و اندازه‌ی گوشی‌هایی داشته باشد که هم‌اکنون در رتبه‌های نخست رده‌بندی این وب‌سایت جای دارند. این گوشی طی بررسی‌ها نشان داده حتی می‌تواند در مواردی عملکرد بهتری از آن‌ها داشته باشد و این موضوع بسیار پراهمیت است.

نمونه عکس دوربین وان پلاس 6T

دوربین وان‌پلاس ۶ تی علاوه‌بر داشتن فوکوس خودکار عالی برای اجسام ساکن، توانایی فوق‌العاده‌ای در زمینه‌ی تمرکز روی سوژه‌ها و نمایش رنگ‌ها دارد و فلاش دوگانه‌ی آن نیز عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. 

مهم‌ترین اشکالاتی که DxOMark به دوربین وان‌پلاس ۶ تی می‌گیرد، عبارت‌ا‌ند از: نداشتن زوم اپتیکال و مشکلاتی در زمینه‌ی نویز به‌هنگام تصویربرداری از صحنه‌هایی با نور کم و برخی مشکلات مربوط به آرتیفکت. بااین‌همه، دوربین به‌کاررفته در وان‌پلاس ۶ تی با صرف‌نظر از مشکلات نویز، بهبود درخورتوجهی درمقایسه‌با وان‌پلاس ۶ به‌خود دیده است. به‌طور خلاصه، وان‌پلاس ۶ تی به‌عنوان گوشی هوشمند رده‌بالایی که قیمت گزافی ندارد، انتخاب خوبی به‌شمار می‌آید.

امتیاز DxOMark دوربین وان پلاس 6 تی / OnePlus 6T

نتیجه‌ی نهایی بررسی دوربین وان‌پلاس 6T از نگاه DxOMark

.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment