تازه های فناوری

های‌ سیلیکون تراشه‌ کرین 985 را برای پرچمداران اندرویدی توسعه می‌دهد

جمعه, 10 فروردين 1403

به‌نظر می‌رسد که شرکت‌ های‌سیلیکون که مالک آن هواوی است، در حال توسعه‌ی تراشه‌ی جدیدی به نام کرین ۹۸۵ است. 

 

براساس آخرین توییت منتشرشده از سوی میشال رحمان که فردی آگاه به منابع نزدیک چرخه تولید در هند است، به‌نظر می‌رسد که شرکت‌ های‌سیلیکون در حال توسعه‌ی تراشه‌ی بعدی کرین ۹۸۰ است که احتمالا با نام کرین ۹۸۵به بازار معرفی خواهد شد.

این منبع خبری، جزییات بیشتری درباره‌ی تراشه‌ی بعدی های‌سیلیکون ارائه نکرده است. باتوجه‌به نام احتمالی که برای این تراشه انتخاب شده، انتظار می‌رود شاهد نسخه‌ی بهبودیافته‌‌تری از تراشه‌ی کرین ۹۸۰ باشیم؛ هرچند انتظار می‌رود که مبنای طراحی تراشه، تغییرات شاخصی نداشته باشد.

کوالکام نیز در سال ۲۰۱۶ میلادی، تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۲۱ با ۱۰ درصد سرعت بیشتر نسبت به اسنپدراگون ۸۲۰ معرفی کرد و شاهد ارتقاء جزئی در این تراشه نسبت به تراشه‌ی قبلی بودیم. ظاهرا های‌سیلیکون نیز همین رویکرد را در پیش گرفته است و در نظر دارد هر سال تراشه‌‌ای اختصاصی و بالارده به بازار معرفی کند. با این وجود، شیوه‌های نام‌گذاری محصولات تولیدشده توسط این شرکت نشان می‌دهد که جانشین واقعی کرین ۹۸۰ هواوی باید کرین ۹۹۰ نامیده شود. بعید است که های‌سیلیکون بخواهد برنامه‌ی جدیدی برای نام‌گذاری تراشه‌های خود در پیش بگیرد. براساس اطلاعات منتشرشده به‌صورت غیررسمی، انتظار می‌رود که کرین ۹۸۵، تراشه‌ی بعدی و بهینه‌سازی‌شده‌ی کرین ۹۸۰ باشد. به عبارت دیگر، تراشه‌ی جدید با طراحی معماری لیتوگرافی ۷ نانومتری TSMC و دو واحد پردازنده عصبی تولید خواهد شد؛ هر چند احتمال دارد شاهد بهبود بهره‌وری انرژی و سایر ارتقاهای دیگر در تراشه‌ی جدید باشیم.

کرین 980 / Kirin 980

شهریورماه سال جاری، .  تراشه‌ی کرین ۹۸۰، اولین تراشه‌ای است که از جدیدترین پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G76 شرکت ARM بهره می‌برد و مجهز به مودم 4G LTE است که دارای سرعت دانلود تا ۱.۴ گیگابیت در ثانیه است. کرین ۹۸۰ در حالت اتصال به وای‌فای، سرعت دانلود تا ۱.۷ گیگابیت در ثانیه دارد که یکی دیگر از دستاوردهای بی‌سابقه در این صنعت محسوب می‌شود. درحالی‌که تراشه‌های قبلی هواوی، با معرفی واحد پردازنده عصبی مبتنی بر یادگیری ماشینی و کاربردهای مرتبط با آن، بهترین پیشرفت‌ها را در حوزه‌ی هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند در جهان به نمایش گذاشتند؛ تراشه‌ی جدید دارای دو ماژول‌ است که باعث افزایش سرعت و کارایی تراشه تا بیش از ۴۶ درصد می‌شود. های‌سیلیکون خیلی صریح به این موضوع اشاره می‌کند که کرین ۹۸۰، اولین SoC این صنعت است که اجازه می‌دهد تا RAM LPDDR4X با فرکانس تا ۲.۱۳۳ مگاهرتز تنظیم شود.

همان‌طور که گفته شد، تراشه‌ی کرین ۹۸۵ در حال توسعه است. از سوی دیگر خبرهای مختلفی از بنچمارک‌ منتسب به تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام  منتشر شده بود و گزارش‌های مختلفی درباره‌ی مشخصات آن به‌اشتراک گذاشته شده بود. پیشتر گفته شده بود که ؛ و درنهایت  معرفی شد.

هنوز مشخص نیست های‌سیلیکون چگونه می‌‌تواند در عرض چند ماه تراشه‌ی جدید را با ارتقاهای بیشتری به بازار معرفی کند. فرض بر این است که کرین ۹۸۵ در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۹ معرفی و عرضه شود. اگر این خبر صحت داشته باشد و های‌سیلیکون واقعا در حال توسعه‌ی تراشه‌ی جدیدی باشد، انتظار می‌رود آن را روی گوشی‌های هوشمند هواوی پی ۳۰، آخرین پرچم‌دار اندرویدی هواوی ببینیم. انتظار می‌رود این گوشی هوشمند در کنگره‌ی جهانی موبایل بارسلونا اسپانیا معرفی شود. همچنین انتظار می‌رود هواوی برای معرفی پرچم‌دار بعدی خود زمانی مشابه زمان معرفی هواوی پی ۲۰ در نظر بگیرد و رویداد جداگانه‌ای را مشخص کند. هرچند براساس آخرین گزارش منتشرشده، هنوز شرکت برنامه‌ای برای سال ۲۰۱۹ ارائه نکرده است. 

اسنپدراگون 855 کوالکام / Qualcomm Snapdragon 855

تاکنون خبرها و شایعه‌های مختلفی درباره‌ی گوشی هوشمند هواوی P30 منتشر شده است. ریچارد یو، مدیرعامل هواوی در رویداد سرمایه‌گذاران هواوی درباره‌ی نام این محصول توضیحاتی ارائه داد و آن را تأیید کرد. انتظار می‌رود گوشی‌های هوشمند سری پی ۳۰، شامل دو پرچم‌دار باشند. باتوجه‌به تحریم‌های آمریکا علیه هواوی، انتظار نمی‌رود شاهد عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند پی ۳۰ هواوی در بازارهای ایالات متحده باشیم.

 چند هفته‌ی قبل .  فشارهای واردشده بر هواوی تنها از سوی آمریکا نیست و پیشتر گفته شد که. در حالی‌که هنوز پرونده‌ی خانم منگ وانژو مدیرمالی هواوی بسته نشده، وی سخت در تلاش است تا بتواند درخواست خودش را به وزارت دادگستری آمریکا تقدیم کند تا به موضوع رسیدگی کنند. صرف‌نظر از همه‌ی این اتفاقات و با وجودی که محصولات هواوی به‌صورت رسمی در بازار آمریکا عرضه نمی‌شوند؛ کاربران آمریکایی احتمالا هنوز هم می‌توانند از انواع دستگاه‌های سازگار با GSM استفاده کنند و شعبه‌ی محلی نیز ضمانت‌‌های کاربران را به رسمیت می‌شناسند. 

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment