تازه های فناوری

گزارش عملکرد بد اپل در ۶ ماه گذشته

جمعه, 31 فروردين 1403

عملکرد بد اپل در ۶ ماه گذشته، مانند کاهش درآمد آن، زنگ‌خطری است که مدیران این شرکت باید جدی بگیرند. 

ارزش سهام اپل به‌تازگی، بزرگ‌ترین کاهش قیمت طی یک روز را در پنج سال اخیر، یعنی بعد از آن تجربه کرد که به‌عنوان اولین شرکت یک‌تریلیون‌دلاری دنیا شناخته شد. باوجوداین، قیمت سهام شاید کوچک‌ترین نگرانی این شرکت باشد. گزارش‌ها نشان می‌دهند اپل در ۶ ماه گذشته، عملکرد چندان خوبی نداشته است. درادامه‌ی این مقاله‌ی بازار موبایل ایران ، بیشتر عملکرد اپل و اتفاقاتی را بررسی می‌کنیم که نشان می‌دهد این شرکت باید روی عملکردش در سال جدید تجدیدنظر کند.

۱۱مرداد۱۳۹۷

ارزش اپل بعد از سال‌ها افزایش سود و درآمد& یعنی بعد از بازگشت استیو جابز به این شرکت، به بیشترین میزانش، یعنی یک‌تریلیون دلار رسید و به‌عنوان اولین شرکت یک‌تریلیون‌دلاری دنیا شناخته شد.

iphone xs

۲۱شهریور۱۳۹۷

اپل، آیفون‌های جدید، یعنی آیفون XS و آیفون XS Max و آیفون XR را معرفی کرد. به‌عقیده‌ی کارشناسان، مدل‌های جدید آیفون قیمتی گران‌تر از مدل‌های قبلی داشتند؛ درحالی‌که ویژگی جدیدی به آن‌ها اضافه نشده و درواقع، ویژگی مدل‌های قبلی کمی بهبود یافته بود.

۱۱آبان۱۳۹۷

هواوی جایگاه دومش را در سهم بازار گوشی‌های هوشمند محکم کرد و باردیگر اپل را در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۸ پشت‌سر گذاشت.

۱۱آبان۱۳۹۷

اپل بعد از سال‌ها افتخار بابت گزارش تعداد گوشی‌های فروخته‌شده، اعلام کرد گزارش جدیدی مبنی بر تعداد آیفون‌های فروخته‌شده منتشر نخواهد کرد. انتشار این خبر، نگرانی سرمایه‌گذاران را در پی داشت؛ زیرا احساس می‌کردند میزان فروش آیفون روبه‌کاهش است.

۲۴آبان‌۱۳۹۷

AMS، فروشنده‌ی حسگر تشخیص چهره‌ی اپل، به‌دلیل تغییرات تقاضای یکی از مشتریان اصلی پیش‌بینی فروش را کاهش داد.

iphone xr

۲۸آبان‌۱۳۹۷

وال‌استریت‌ژورنال کاهش تولید آیفون به‌دلیل کاهش میزان تقاضا را تأیید کرد.

۲آذر۱۳۹۷

اپل قیمت آیفون XR را به‌دلیل فروش پایین در ژاپن کاهش داد. همچنین وال‌استریت‌ژورنال در گزار۶ اعلام کرد اپل به‌دلیل پایبندی به تعهدات قراردادی با تهیه‌‌کننده‌ی صفحه‌های OLED خود، یعنی سامسونگ، تولید آیفون X را ازسر خواهد گرفت.

۵آذر۱۳۹ارزش مایکروسافت برای اولین‌بار در هشت سال اخیر، از ارزش اپل بیشتر اعلام شد.

۱۳آذر۱۳۹۷

اپل رفتاری وحشت‌زده داشت و قیمت معاملات تبلیغاتی و مبادلاتش را در سراسر جهان پایین آورد.

۱۸آذر۱۳۹۷

Japan Display، تولیدکننده‌ی ال‌سی‌دی‌های آیفون XR، بعد از کاهش میزان فروش اپل حجم تولیداتش را کاهش داد.

netflix

۱۲دی۱۳۹۷

تیم کوک در اعلام گزارش درآمد مالی اپل برای سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۹ تجدیدنظر کرد. این شرکت که ابتدا مبلغ ۹۳میلیارد دلار را پیش‌بینی کرده بود، با کاهش این مبلغ به ۸۴میلیارد دلار، کاهش فروش آیفون را تأیید کرد. کوک دلایل مختلفی ازجمله فروش آیفون، ارزش بیشتر دلار درمقایسه‌با سایر ارزها، محصولات جدید و وضعیت بد اقتصادی در بازارهای نوظهور را از دلایل کاهش درآمد اپل عنوان کرد.

وی همچنین گفت برنامه‌ی تعویض باتری اپل با هزینه‌ی ۲۹ دلار که شرکت برای جلوگیری از رسوایی مشابه، یعنی کاهش عمدی سرعت گوشی‌های قدیمی ارائه کرده بود، به چرخه‌ی ارتقا آسیب زده است. این، یعنی مردم برای ارتقای گوشی‌های خود حتما باید احساس کنند گوشی‌های قبل کُند شده‌اند؛ زیرا گوشی‌های جدید هیچ ویژگی قانع‌کننده‌ای ارائه نمی‌دهند.

۱۲دی‌۱۳۹۷

نتفلیکس از سیستم پرداخت آیتونز خارج شد و سیستم پرداختی را برای مشترکان داخل وب‌سایت خود راه‌اندازی کرد. این اقدام نه‌تنها درآمد اپل از آیتونز را حدود ۲۵۶میلیون دلار کاهش می‌دهد؛ بلکه این پیغام را به سایر رسانه‌ها و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار منتقل می‌کند که برای دریافت حق اشتراک مشتری‌های خود به اپل نیازی ندارند. اپل از سیستم پرداخت حق اشتراک آیتونز استفاده کرده تا کاهش درآمد ناشی از کاهش فروش آیفون را جبران کند.

احتمالا با خواندن این گزارش این سؤال در ذهنتان مطرح می‌شود که آیا پایان اپل نزدیک است؟ خیر این‌طور نیست. اپل هنو هم برند قدرتمندی است و کاربران زیادی دارد. البته، داستان این برند ثابت کرده همه‌چیز امکان‌پذیر است و شاید شرایط کاملا به‌ضرر اپل عوض شود. این اتفاقات زنگ‌خطری است که نشان می‌دهد شرایط اپل درحال‌حاضر خوب نیست و این شرکت باید به این موضوع در سال جدید رسیدگی کند.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment