تازه های فناوری

ال جی G8 با فناوری اسپیکر یکپارچه با نمایشگر معرفی می‌شود

پنج شنبه, 09 فروردين 1403

احتمالا ال‌جی G8 با فناوری اسپیکر یکپارچه با نمایشگر یا فناوری SoD معرفی خواهد شد ولی این فناوری نمی‌تواند وضعیت فروش ال‌جی را تغییر چندانی بدهد.  

ظاهرا ال‌جی برای فروش گوشی هوشمند ال‌جی G8 بر فناوری اسپیکر یکپارچه با نمایشگر موسوم به فناوری SoDدست گذاشته است. آخرین اطلاعات فاش‌شده ازطریق OnLeaks@ خبر از معرفی ال‌جی G8 با فناوری Sound on Display می‌دهد.

البته این منبع خبری، اطلاعات بیشتری درباره‌ی گوشی هوشمند بعدی ال‌جی نمی‌دهد و نقطه‌ی تمرکز خبر روی فناوری SoD است. از آنجایی که در شرایط فعلی اکثر گوشی‌های هوشمند بازار هنوز مهجز به فناوری SoD نیستند، درنتیجه فناوری یکپارچه‌سازی اسپیکر روی نمایشگر ویژگی جدیدی محسوب می‌شود. البته ال‌جی اولین شرکتی نیست که این فناوری را روی دستگاه خود توسعه می‌دهد و به‌نظر می‌رسد که قصد دارد از این فناوری به‌عنوان راهکاری برای فروش بهتر دستگاه خود کمک بگیرد. 

ال جی جی 7 / LG G7

اگر اخبار غیررسمی و شایعه‌های مطرح‌شده درباره‌ی فناوری نسبتا جدید درست باشد، نام ال‌جی نیز در بین شرکت‌های مختلفی که انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۹ میلادی دستگاه خود را با فناوری SoD معرفی کنند، قرار خواهد گرفت. پیش از این نیز اخباری درباره‌ی فناوری یکپارچه‌سازی صدا روی نمایشگر درباره‌ی گوشی هوشمند سامسونگ و خصوصا گوشی‌های هوشمند گلکسی اس ۱۰ مطرح شده بود. اگر هر دو شرکت سامسونگ و ال‌جی تصمیم گرفته باشند فناوری SoD‌ را روی آخرین گوشی‌های هوشمد پرچم‌دار خود معرفی کنند، انتظار می‌رود سایر شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند هم همین مسیر را طی کنند و تصمیم مشابهی بگیرند. 

در فناوری اسپیکر یکپارچه با نمایشگر همان‌طور که از نام آن نیز می‌توان حدس زد، نمایشگر علاوه‌بر نمایش دادن تصاویر می‌تواند صدا را نیز منتشر کند. به‌عبارت دیگر، وقتی نمایشگر دستگاه توانایی ساطع کردن صوت را از خود داشته باشد دیگر نیازی به وجود هدفون برای دریافت صدا نخواهد بود. وقتی دستگاهی با فناوری اسپیکر یکپارچه با نمایشگر توسعه پیدا می‌کند، تولیدکننده‌ی دستگاه می‌تواند تغییراتی در طراحی ظاهری دستگاه ایجاد کند و حتی ممکن است شاهد تغییراتی در ابعاد سطح مؤثر روی نمایشگر باشیم. 

فناوری اسپیکر یکپارچه با نمایشگر بر مبنای اصول هدایت ارتعاش به استخوان‌ها عمل می‌کند و با استفاده از خاصیت ارتعاشی می‌تواند سیگنال صوتی را به گوش کاربر منتقل کند. برخی دستگاه‌های دیگر بازار، از همین فناوری برای انتقال صوت استفاده می‌‌کنند و به‌تازگی استفاده از این فناوری وارد بازار هدفون و سمعک شده است.

هم‌اکنون این خبر به‌صورت رسمی تأیید نشده است و در حد شایعه و خبر رسمی باید درنظر گرفته شود. در حال حاضر ال‌جی درحال توسعه‌ی نمایشگرهای ساطع‌کننده‌ی صوت یا sound-omitting است و از آنجایی که تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند به‌دنبال توسعه‌ی دستگاه‌هایی بدون عناصر فیزیکی در پنل جلویی هستند، ال‌جی نیز قصد دارد دستگاه‌های بدون حاشیه تولید کند. 

ال جی جی 7 / LG G7

باتوجه به اینکه هدفون یکی از نقاط مورد توجه کاربران و تولیدکنندگان در دستگاه‌های مختلف است، درنتیجه تحقیقات بیشتری درباره‌ی طرح‌های توسعه‌ای مرتبط با هدفون از سوی تولیدکنندگان دنبال می‌شود. داشتن گزینه‌ای برای حذف هدفون آن هم ازطریق راهکاری مبتنی بر توانمندسازی نمایشگر، ظاهرا ساده‌تر از حذف کردن سایر المان‌ها است که ارتباطی هم با نمایشگر ندارند. به‌علاوه ممکن است حذف سایر المان‌ها به‌اندازه‌ی هدفون مورد توجه کاربران و تولیدکنندگان نیز قرار نداشته باشد.

از سوی دیگر باتوجه به اینکه سایر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند نیز در مسیر توسعه‌ی فناوری اسپیکر یکپارچه با نمایشگر حرکت می‌کنند، ال‌جی نیز ناگزیر است همین مسیر را طی کند و توسعه‌ی مشخصات صوتی دستگاه‌های آینده‌ی خود را درنظر بگیرد تا از رقابت بازار جا نماند. به‌عنوان مثال، LG G7 در سال گذشته‌ی میلادی به‌عنوان دستگاهی که می‌تواند صدای بلندتری تولید کند، معرفی شد. ال‌جی جی ۷ همانند محفظه‌ی تشدید صوت یا رزونانس عمل می‌کند و از نظر آکوستیکی می‌تواند حجم صدایی مشابه گیتار آکوستیک یا هرگونه تجهیزات صوتی مجهز به حفره تولید کند. در اصل ال‌جی جی 7 ازطریق رزونانس صوت، می‌تواند صدایی با حجم بیشتر و بلندتر تولید کند.

در حالی‌که ال‌جی روی چنین ویژگی‌هایی به‌عنوان نقطه‌ی قوت محصول دست می‌گذارد و برای تبلیغات گوشی هوشمند پرچم‌دار بعدی خود از چنین فناوری‌هایی کمک می‌گیرد، نباید فراموش کنیم که واحد گوشی‌های هوشمند ال‌جی هم‌اکنون با مشکلات جدی‌تر و اساسی‌تری مواجه است. واحد فروش گوشی‌های هوشمند ال‌جی روزهای اوج خود را سپری کرده و ال‌جی قصد دارد در بخش فروش گوشی‌های هوشمند خود دستگاه‌های متفاوت با ویژگی‌های انحصاری تولید کند تا وجه تمایزی در بازار برای خود ایجاد کند و بتواند در رقابت بازار حرفی برای گفتن داشته باشد. اما فناوری SOD نمی‌تواند به‌تنهایی نیاز ال‌جی را مرتفع سازد و به‌عنوان فاکتوری برای جلب توجه کاربران درنظر گرفته شود. از نظر توسعه‌ی فناوری SoD، نام ال‌جی نیز درکنار سایر شرکت‌هایی که چنین قابلیتی را ارائه می‌دهند قرار خواهد گرفت و مزیت رقابتی خاصی برای ال‌جی ایجاد نخواهد کرد.

درنهایت، ال‌جی در شرایطی قرار دارد که باید بتواند به‌زودی گوشی هوشمندی متفاوت و با ویژگی منحصربه‌فرد به بازار معرفی کند؛ خصوصا وقتی صحبت از سری G می‌شود این موضوع بیشتر خودش را نشان می‌دهد. دستگاه‌های سری G از نظر زمانی، قدمت بیشتری دارند ولی به‌نظر می‌رسد از دستگاه‌های سری V از اهمیت کمتری برخوردار هستند. البته به‌نظر نمی‌رسد که هیچ کدام توانایی و انعطاف‌پذیری لازم را برای رقابت با سایر رقبای بازار داشته باشند. شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند رقیب ال‌جی در سال‌های اخیر توانسته‌اند با توسعه‌ی محصولات خود، گوی رقابت را از ال‌جی بربایند و ال‌جی را در رتبه‌ی فروش پایین‌تری در بازار جهانی قرار بدهند. 

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment