تازه های فناوری

مدیرعامل کوالکام: اپل یک میلیارد دلار در ازای تأمین مودم‌های آیفون خواسته بود

پنج شنبه, 09 فروردين 1403

در جلسه‌ی دادرسی که روز جمعه برگزار شد، مدیرعامل کوالکام اطلاعات جدیدی درباره‌ی ارتباط شرکتش با اپل فاش کرد. 

مدیرعامل کوالکام روز جمعه در جلسه دادرسی اعلام این شرکت با هدف جبران هزینه‌ی تشویقی یک میلیارد دلاری که اپل روی آن پافشاری کرده بود، می‌خواست تنها تأمین‌کننده‌ی چیپ‌های مودم آیفون اپل باشد، نه کنارزدن رقبا.

استیو مالِنکاف، مدیرعامل کوالکام، در جلسه‌ی دادرسی درمقابل کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده آمریکا گفت پرداخت این هزینه ازطرف کوالکام به اپل که بخشی از قرارداد سال ۲۰۱۱ میان این دو شرکت بوده، برای کاهش هزینه‌های فنی فرایند جایگزینی چیپ آیفون با چیپ کوالکام بوده است. در آن زمان، چیپ اپل Infineon نام داشت. به‌گفته‌ی مالِنکاف، با اینکه پرداخت هزینه‌ای با این هدف در این صنعت عادی است، ملغش عادی نبود.

براساس قراردادی که در سال ۲۰۱۱ منعقد شد، Qualcomm به تنها تأمین‌کننده‌ی مودم (چیپ فراهم‌کننده‌ی امکان اتصال گوشی‌ها به شبکه‌ی اطلاعات بی‌سیم) برای اپل تبدیل و قرار شد  در ازای آن تخفیفی که جزییاتش اعلام نشده، برای اپل درنظر بگیرد. اپل می‌توانست تأمین‌کننده‌ی دیگری انتخاب کند؛ اما چنین کاری باعث می‌شد این تخفیف را ازدست بدهد و عملا هزینه‌ی چیپ‌هایش افزایش یابد.

نهادهای ناظر قوانین رقابتی این قرارداد با اپل را بخشی از رفتار ضدرقابتی کوالکام برای ادامه‌ی سلطه‌اش در بازار چیپ‌های مودم و جلوگیری از ورود بازیگرانی چون اینتل عنوان کرده‌اند.

در دادگاه واقع در شهر سن‌خوزه در کالیفرنیا، مالِنکاف ادعا کرد Apple بدون ارائه‌ی هیچ تعهدی درباره‌ی تعداد چیپ‌هایی که خواهد خرید، یک میلیارد دلار درخواست کرد. این موضوع باعث شد کوالکام به‌دنبال قرارداد تأمین انحصاری باشد تا مطمئن شود فروش چیپ‌هایش برای جبران این هزینه کافی خواهد بود. او گفت قصد کوالکام کنارزدن رقبایی مانند اینتل نبوده است:

خطر موجود این بود که تعداد چیپ‌ها چقدر خواهد بود؟ آیا باتوجه‌‌به پرداخت این هزینه‌ی تشویقی هنفگت، آنچه می‌خواستیم به‌دست می‌آوردیم؟

پیش‌تر در همان روز، مدیر زنجیره‌ی تولید اپل، تونی بلِوینس، در دادگاه اظهار کرد سیاست اپل بدین‌ترتیب است که برای هرکدام از قطعات iPhone که تعدادشان به بیش از هزار دستگاه برسد، به‌دنبال حداقل دو و گاهی شش تأمین‌کننده باشد.

او گفت اپل تلاش برای استفاده از مودم اینتل در آیپد مینی ۲ را کنار گذاشت؛ زیرا از‌دست‌دادن تخفیف‌های ارائه‌شده همراه‌با چیپ‌های کوالکام، هزینه‌ی کلی را بسیار افزایش می‌داد. همچنین درباره‌ی این تخفیف‌ها گفت:

آن‌ها استفاده از تأمین‌کننده‌ای دیگر را برای ما بسیار ناخوشایند کردند. این تخفیف‌ها خیلی خیلی زیاد بودند.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment