تازه های فناوری

اپل، آیفون 7 و آیفون 8 را تنها با تراشه کوالکام در بازار آلمان عرضه می‌کند

سه شنبه, 29 اسفند 1402

براساس جدیدترین اعلام اپل، گوشی‌های هوشمند قدیمی‌تر آیفون تنها با مودم کوالکام در بازار خرده‌فروشی آلمان به‌فروش خواهند رسید و با تراشه‌ی اینتل عرضه نخواهند شد. 

 

از اواسط دی‌ماه، فروش آیفون ۷ و آیفون ۸ به‌صورت رسمی در آلمان متوقف شد. علت توقف فروش گوشی‌های قدیمی‌تر آیفون در آلمان، پیروزی کوالکام در دادگاه مونیخ آلمان بود.  

براساس آخرین اعلام شرکت اپل، مجددا این شرکت می‌تواند گوشی‌های قدیمی‌تر خود را در بازار آلمان به‌فروش برساند. غول دنیای فناوری ایالات متحده‌ به‌‌جای استفاده از تراشه‌های مودم اینتل، تنها مجاز است گوشی‌های هوشمند آیفون را با تراشه‌‌های کوالکام در بازار آلمان به‌فروش برساند. 

 

کوالکام به‌دلیل نقض قوانین مربوط‌به پتنت، کوپرتینونشین‌ها را به دادگاه کشانده بود و پرونده‌ی مربوط‌به دادگاه مونیخ آلمان نیز یکی در راستای همین موضوع و ادامه‌ی تلاش‌های کوالکام برای محکوم کردن اپل است. کوالکام ظاهرا قصد دارد در دادگاه‌های کوچکتری، پیروزی‌های کوچکی را برای خود به ثبت برساند تا در دادگاه اصلی ماه آوریل سن خوزه، بتواند دست پر در محکمه حاضر شود. سال گذشته‌ی میلادی نیز کوالکام به‌دنبال ممنوعیت فروش جدیدترین آیفون ها در چین بود و توانست واردات آیفون X و برخی از آیفون‌های قدیمی اپل به چین  را ممنوع کند. 

اپل نیز اعلام کرده که ظاهرا هیچ‌ گزینه‌ و حق انتخاب دیگری ندارد و تنها کاری که می‌تواند در چنین شرایطی انجام دهد آن است که دیگر از تراشه‌های اینتل برای گوشی‌های آیفون قدیمی‌تر خود که قرار است در بازار آلمان به‌فروش برسند، استفاده نکند. در این صورت اپل می‌تواند ادعا کند که قوانین مربوط‌به پتنت را نقض نکرده است.   

کوالکام، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه برای گوشی‌های هوشمند در جهان است و ادعا می‌کند برخی مدل‌های قدیمی تر آیفون از جمله آیفون ۷ و آیفون ۸، قوانین مربوط‌به پتنت را نقض کرده‌اند. ظاهرا برخی از پتنت‌های کوالکام که به ویژگی‌های مربوط‌به صرفه‌جویی مصرف باتری در هنگام ردیابی گوشی بوده است، توسط اپل نقض شده‌اند و به همین دلیل کوپرتینویی‌ها حق فروش این گوشی‌ها را در کشور آلمان ندارند. شکایت تنظیم‌شده به تراشه‌های اینتل مربوط نمی‌شود ولی به‌نظر می‌رسد به یکی دیگر از تأمین‌کنندگان اپل یعنی شرکت Qorvo که تراشه‌های آن تنها در آیفون‌های قدیمی‌تر به‌همراه مودم‌های اینتل به‌کار برده می‌شود، ربط پیدا می‌کند.

جانبداری دادگاه مونیخ از کوالکام و ممنوعیت فروش برخی از مدل‌های آیفون که از مودم اینتل در آن‌ها استفاده شده بود، باعث شد اپل نتواند در ۱۵ فروشگاه خرده فروشی در آلمان و همچنین در فروشگاه اینترنتی این کشور، گوشی‌های آیفون ذکر شده را بفروشد. ممنوعیت فروش گوشی‌های آیفون ۷ و آیفون ۸ برای کوالکام پیروزی خوبی محسوب می‌شود. 

 

اپل ادعا می‌کند کوالکام از قوانین مربوط‌به پتنت به‌صورت غیرقانونی و در جهت منافع خودش سواستفاده می‌‌کند تا بتواند سیاست انحصارطلبی را برای فروش تراشه‌‌ در پیش بگیرد. از سوی دیگر، کوالکام نیز ادعا می‌کند که کوپرتینونشین‌ها قوانین پتنت را نقض کرده‌اند. دادگاه اصلی رسیدگی به پرونده‌ی شکایت این دو شرکت قرار است در ماه آوریل در ایالات متحده برگزار شود.

اپل در سال ۲۰۱۶ میلادی پس از سال‌ها استفاده از تراشه‌های کوالکام، تصمیم گرفت از تراشه‌ی مودم اینتل برای تأمین نیاز خود استفاده کند. سال گذشته‌ی میلادی، اپل برای تأمین نیاز تراشه‌های گوشی‌های آیفون قدیمی‌تر خود، به سراغ اینتل رفت. پیش‌تر گفته شده بود که کوالکام از فروش تراشه مودم برای آیفون های جدید ممانعت کرده است و اپل نیز همین موضوع را دستاویزی قرار داد تا نشان دهد مجبور شده به سراغ اینتل برود. اما ظاهرا کوالکام همچنان تراشه‌ی مودم مورد نیاز گوشی‌های آیفون قدیمی‌تر اپل را تأمین می‌کند تا بتواند برای تولید آیفون ۷ و آیفون ۸ در بازار آلمان از تراشه‌های مودم کوالکام استفاده کند. اپل در بیانیه‌ای به رویترز گفت:

کوالکام در تلاش است تا ممنوعیت‌هایی برای فروش محصولات اپل ایجاد کند تا بتواند از این طریق اپل را مجبور کند تا درخواست‌های غیرقانونی‌اش را بپذیرد. 

کوالکام و Qorvo، اظهارنظری در مورد بیانیه‌ی منتشرشده‌ی اپل ارائه نکرده‌اند. گوشی‌های آیفون جدیدتر اپل با تراشه‌ی مودم اینتل در بازار آلمان به‌فروش می‌رسند. استیون راجرز، مشاور حقوقی اینتل، در بیانیه‌ای اعلام کرد:

محصولات اینتل از جمله تراشه‌ی مودم در موضوع دعوی شکایت بین اپل و کوالکام نقشی ندارند. اصلی دعوی شکایت این دو شرکت به‌هیج وجه از نظر قانونی ارتباطی به اینتل ندارد.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment