تازه های فناوری

با ورود استاندارد USB 3.2 عناوین قبلی USB 3.0 و USB 3.1 در آن ادغام می‌شود

پنج شنبه, 09 فروردين 1403

استاندارد USB 3.2 با نرخ انتقال داده‌ای برابر با ۲۰ گیگابیت بر ثانیه به‌زودی روانه‌ی بازار سخت‌افزار خواهد شد و با ورود آن، روش نام‌گذاری استانداردهای قبلی USB 3.0 و USB 3.1 به‌مانند گذشته متا‌ٔثر از استاندارد جدید خواهد شد.

 

زمانی را به یاد بیاورید که استاندارد USB 3.0 به‌طور ناگهانی به USB 3.1 Gen 1 تغییر نام داد. اکنون قرار است تاریخ دوباره تکرار شود. انجمن اجراگران USB (یا USB-IF) در رویداد MWC 2019 خبر از استاندارد جدید USB 3.2 دادند که استانداردهای پیشین USB 3.0 و USB 3.1 را در خود ادغام خواهد کرد. هر دو استاندارد USB 3.0 و USB 3.1 قرار است که به‌عنوان نسل‌های مختلف استاندارد USB 3.2 در نظر گرفته و از این پس با برچسب عنوان جدید معرفی شود. 

USB 3.1 Gen 1 که سرعت انتقال داده‌ای بالغ بر ۵ گیگابیت بر ثانیه دارد، به استاندارد جدیدتر USB 3.2 Gen 1 تغییر عنوان خواهد داد و همچنین USB 3.1 Gen 2  با نرخ انتقال داده‌ای تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه از این پس با عنوان USB 3.2 Gen 2 شناخته خواهد شد. از آنجایی‌که در استاندارد جدید USB 3.2 حداکثر نرخ انتقال داده‌ بالغ بر ۲۰ گیگابیت بر ثانیه است و این میزان دوبرابر بالاترین توان عملیاتی  USB 3.1 Gen 2 است، استاندارد جدید با بالاترین مشخصه‌های فنی، با عنوان USB 3.2 Gen 2x2 شناخته خواهد شد و به این شکل از استانداردهای یادشده متمایز خواهد شد. روش نام‌گذاری در جدول زیر به‌طور دقیق بیان شده است.

نوع استاندارد               نام قبلی استانداردنام جدید استانداردواژه‌ بازاریابی جایگزین
USB 3.2 N/A USB 3.2 Gen 2x2       SuperSpeed USB 20Gbps     
USB 3.1 USB 3.1 Gen 2     USB 3.2 Gen 2 SuperSpeed USB 10Gbps
USB 3.0 USB 3.1 Gen 1 USB 3.2 Gen 1 SuperSpeed USB

 استاندارد USB 3.2 Gen 2x2 برای رسیدن به بالاترین نرخ انتقال داده‌ی ۲۰ گیگابیت بر ثانیه، دو کانال پرسرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه‌ای را به کار می‌گیرد. آن‌طور که انجمن اجراگران usb متذکر شده است، هاست‌ها و تجهیزات USB رایج به‌صورت تک مسیر طراحی شده است. از سوی دیگر کابل‌های USB نوع C از عملیات‌های چند کاناله پشتیبانی می‌کند و به این ترتیب از ظرفیت مورد نیاز برای ارتقای سطح عملکرد برخوردار است. در نتیجه با همان اتصال USB نوع C امکان دستیابی به حداکثر قدرت استاندارد USB 3.2 Gen 2x2  (در صورت وجود منابع سخت‌افزاری لازم) وجود دارد.

مسئله‌ی حائز اهمیت این است که تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان، استاندارد USB 3.2 را به‌دور از هر پیچیدگی به دست مصرف‌کننده برسانند. برای اجتناب از سردرگمی مصرف‌کننده با مسائل فنی و نام‌گذاری‌ها، انجمن USB-IF یک واژه‌سازی مجزا را برای بازاریابی هر استاندارد پیشنهاد می‌کند.  بدین ترتیب USB 3.2 Gen 1 با عنوان USB فوق سریع، USB 3.2 Gen 2 با عنوان USB فوق سریع ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بلاخره USB 3.2 Gen 2x2 با واژه‌ی USB فوق سریع ۲۰ گیگابیت بر ثانیه تعریف و شناسایی خواهد شد.

usb 3.2

 تاریخ مشخصی برای عرضه‌ی تجهیزات با پشتیبانی از استاندارد جدید USB 3.2 وجود ندارد، برخی گمان می‌کنند که این تجهیزات در اواخر سال جاری پا به بازار سخت‌افزار خواهد گذاشت، اما این زمان می‌تواند کمی طولانی‌تر هم باشد. به بیان دیگر، زمان عرضه‌ی تجهیزات با پشتیبانی از استاندارد جدید مقارن با زمانی است که سازندگان مادربرد با وارد کردن کنترلرهای USB 3.2 ساخت شرکت‌های ثالث، ظرفیت لازم را برای پذیرش نرخ بالای انتقال داده‌ی این استاندارد، در محصولات خود ایجاد کنند. 

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment