تازه های فناوری

HTC احتمالا پا جای‌ پای بلک بری می‌گذارد

پنج شنبه, 09 فروردين 1403

ظاهرا فروش اندک محصولات، سرانجام HTC را وادار کرده رویکردی شبیه به بلک‌بری در پیش گیرد. شایعات از مذاکرات تایوانی‌ها با چند شرکت برای دادن مجوز استفاده از نام HTC در محصولاتشان خبر می‌دهند.

اچ‌تی‌سی که زمانی با گوشی‌های پرچم‌دارش حسابی سرو‌صدا می‌کرد و طرفداران زیادی، به‌ویژهدر ایران، برای خود دست‌و‌پا کرده بود، مدت‌ها است از روزهای اوج فاصله گرفته و دوران سختی را سپری می‌کند.

گزارش اخیر منتشرشده‌ی رسانه‌ی اکونومیک‌تایمز، از مذاکرات اخیر این شرکت تایوانی برای دادن مجوز استفاده از نامش در گوشی‌های چند شرکت هندی حکایت می‌کند. این، یعنی اچ‌تی‌سی احتمالا به‌زودی پا‌ جای‌ پای بلک‌بریخواهد گذاشت.

اتخاذ این تصمیم نشان می‌دهد اچ‌تی‌سی امیدوار است بتواند بدون تقبل هزینه‌ها‌ی معمول تولید گوشی هوشمندکه کم هم نیستند، اندکی درآمد بیشتری کسب کند. اکونومیک‌تایمز مدعی شده اچ‌تی‌سی از مدتی پیش، مذاکره با سه شرکت هندیِ مایکرومکس (Micromax) و لاوا (Lava) و کاربن (Karbonn) را آغاز کرده تا درصورت توافق، مجوز استفاده از نام خودش را در گوشی‌های این شرکت‌ها صادر کند.

 

اگر چنین قراردادی بین طرفین امضا شود، شرکت یا شرکت‌های انتخاب‌شده خواهند توانست گوشی‌هایشان را با نام اچ‌تی‌سی تولید و روانه‌ی بازار کنند. چنین اتفاقی، می‌تواند برای اچ‌تی‌سی نیز ازلحاظ مالی مثمرثمر واقع شود؛ زیرا این شرکت تایوانی به‌ازای فروش هر دستگاه از گوشی‌های شرکت هندی، مبلغ مشخصی دریافت خواهد کرد.

درحالی‌که فعلا با قطعیت نمی‌توان در‌این‌زمینه اظهارنظر کرد، این را هم نباید فراموش کنیم فعلا جزئیاتی از مفاد این توافق نمی‌دانیم. با همه‌ی این‌ها، به‌نظر می‌رسد طبق شرایط این توافق، اچ‌تی‌سی می‌تواند در تولید گوشی‌های یادشده نقش داشته باشد. گفته می‌شود احتمالا بخشی از طراحی این گوشی‌ها،‌ به خود اچ‌تی‌سی سپرده خواهد شد.

بااین‌حال، احتمالا مشخص‌کردن موضوعات مهمی نظیر مشخصات فنی و قیمت نهایی دستگاه‌ها، ارتباطی به اچ‌تی‌سی نخواهد داشت. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که اکثر کاربران یکی از ضعف‌های گوشی‌های اخیر اچ‌تی‌سی را همان بخش طراحی می‌دانند. این نارضایتی به‌خوبی در بین کاربران زومیت در مطلب معرفی گوشی دیزایر ۱۲ اس هم دیده می‌شود.

 

حال که بحث قیمت به‌میان آمد، بهتر است به موضوع مهمی اشاره کنیم. محبوبیت بسیار زیاد گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه و میان‌رده در کشور هند، این جرقه را ذهنمان ایجاد می‌‌کند که گوشی‌های آینده‌ی اچ‌تی‌سی قرار است به‌جای تمرکز بر بازار پرچم‌داران، عموما بازار میان‌رده‌ها را هدف بگیرند.

البته بی‌شک، اچ‌تی‌سی در این بازار هم کار ساده‌ای در پیش نخواهد داشت. درهرصورت نمی‌توان از کنار اسامی شناخته‌شده و قدرتمندی نظیر شیائومی و اوپو به‌راحتی گذشت. این شرکت‌‌ها گوشی‌های مدرن و جذابی را با قیمتی ارزان‌تر از حدمعمول به کاربرانشان ارائه می‌دهند.

تمامی شایعات مربوط‌به مذاکرات اچ‌تی‌سی حاکی از آن است که مجوز استفاده از نام گوشی‌های جدید این شرکت فعلا فقط به هند محدود است؛ یعنی فعلا مشخص نیست تایوانی‌ها با شرکت‌های بین‌المللی هم در‌حال‌مذاکره هستند یا خیر.

 

با درنظرگرفتن این حقیقت که شرکت‌هایی نظیر بلک‌بری پیش‌تر با چنین توافقاتی توانسته‌اند به درآمد خوبی برسند، امکان عملی‌شدن این اتفاق نیز وجود دارد. درضمن، نهایی‌شدن این مذاکرات می‌تواند هزینه‌های اچ‌تی‌سی را درزمینه‌ی تولید گوشی کاهش دهد تا این شرکت بتواند بهتر در حوزه‌ی واقعیت مجازی فعالیت کند.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment