تازه های فناوری

گوگل آزادی عمل بیشتری برای انتخاب اپلیکیشن جستجو و مرورگر به کاربران اندروید می‌دهد

سه شنبه, 29 اسفند 1402

گوگل قرار است به کاربران سیستم‌عامل‌اندروید در اروپا آزادی‌های بیشتری در انتخاب مرورگر و موتور جستجوی پیش‌فرض بدهد.

گوگل همیشه به طبیعت «آزاد» اندروید افتخار کرده است و عقیده دارد که این رویکرد، سازندگان دستگاه‌های تلفن همراه و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها را به رقابت سالم تشویق می‌کند و درعین حال، نسبت به سیستم‌عامل رقیبش یعنی آی‌اوس (iOS) انتخاب‌های بیشتری را دراختیار کاربران قرار می‌دهد.

اما کمیسیون اروپا به‌خاطر بعضی از فعالیت‌های گوگل، که به دشوارکردن رقابت در چندین زمینه اساسی مشکوک بودند، این غول فناوری را مورد بررسی و موشکافی قرار داده است؛ این زمینه‌ها شامل اپلیکیشن‌های جست‌وجو،مروگرها و جایگزین‌های بالقوه اندروید هستند.

پس از اعمال جریمه بی‌سابقه ۵ میلیارد دلاری علیه گوگل، برای آنچه که به‌عنوان روش‌های غیرقانونی تقویت استیلای موتور جست‌وجویش به «کمک سازندگان بزرگ تلفن همراه و اپراتور‌های شبکه تلفن همراه» از آن یاد شده بود، بخش اجرایی و مسئول قانون‌گذاری اتحادیه اروپا، به گوگل هشدار داد تا در مورد سیاست‌های مبهم‌ خود بازنگری کند؛ درغیر این‌صورت با جریمه‌های بعدی رو‌به‌رو خواهد شد. گوگل نیز در پاسخ به این هشدار، برای تجدیدنظر دراین‌باره تشکیل پرونده داد؛ اما درعین حال برای سرپوش‌گذاشتن بر تخلفات خود، اقدامات مختلفی انجام داد تا به دردسرهای ایجادشده ازسوی اتحادیه اروپا، خاتمه دهد.

انتخاب آزادانه مرورگر و موتور جست‌وجو

برای گوگل، زمانی بیش از ضرب‌الاجل ۹۰ روزه کمیسیون اروپا در ژوئیه ۲۰۱۸ طول کشید تا نحوه حمایتش از قانون «انتخاب و رقابت» در اروپا تغییر کند، اما درنهایت قرار است بازنگری مهمی از راه برسد. بنابر پست اخیر وبلاگ Keyword، قرار است درطی ماه‌های پیش‌رو، از دارندگان دستگاه‌های اندروید جدید و همچنین دستگاه‌های اندروید موجود در قاره کهن، دررابطه با اپلیکیشن جست‌وجو و همچنین مرورگر موردترجیح برای استفاده، سؤال شود.

متاسفانه هنوز مشخص نیست که این سؤال چگونه قرار است از کاربران اندروید، مخصوصا کاربران فعلی آن پرسیده شود. تنها یک اعلان یا نوتیفیکیشن که کاربر به‌راحتی می‌تواند آن را با کشیدن انگشت خود به راست یا چپ نادیده بگیرد، برای راضی‌کردن کمیسیون اروپا و همچنین اطلاع دادن به مردم درباره اپلیکیشن‌های جایگزین دیگر برای گوگل‌سرچ و کوگل‌کروم، کافی نخواهد بود. از طرفی ارائه یک پیام دائمی در‌این‌باره، کاربرانی را که از انتخاب خود آگاه هستند، بیشتر آزار خواهد داد.

تصور ما بر این است که اجرای این سیاست، برای دستگاه‌های اندروید جدید ساده‌تر خواهد بود؛ اما هنوز باید منتظر بمانیم تا ببینیم گوگل‌سرچ و گوگل‌کروم از پیش، در دستگاه‌های اندروید قرار خواهند داشت و درکنار آن‌ها پیشنهاد نصب اپلیکیشن‌های جایگزین وجود خواهد داشت یا اینکه اختیار نصب پیش‌فرض اپلیکیشن‌های مذکور برای اولین‌بار به تولیدکنندگان دستگاه‌های اندروید واگذار خواهد شد. درهرصورت، دقیقا نمی‌دانیم که گوگل برای ایجاد جایگزینی‌های مربوط، چه گزینه‌هایی را به نمایش خواهد گذاشت. همچنین اطلاع نداریم که فهرست اپلیکیشن‌های جایگزین برای حصول اطمینان از شمول رقبای بزرگ در این زمینه، باید به تأیید کمیسیون اروپا برسد یا نه.

اپلیکیشن های یک میلیاردی

از منظر کلی، کاری که گوگل قصد انجامش را دارد خیلی شبیه راه‌اندازی وب‌سایت BrowserChoice.eu توسطمایکروسافت است. جریان از این قرار است که مایکروسافت در سال ۲۰۱۰ با راه‌اندازی وب‌سایتی که لیستی از اپلیکیشن‌های جایگزین مرورگر اینترنت اکسپلورر را برای استفاده در ویندوز به کاربران ارائه می‌داد، سعی کرد تا از قانون اتحادیه اروپا پیروی کند؛ قانونی که مایکروسافت را به سوءاستفاده از تسلطش بر بازار رایانه‌های شخصی متهم می‌کرد. چند سال بعد، تعهد مایکروسافت برای نگه‌داری این وب‌سایت به پایان رسید و اینترنت اکسپلورر اندکی بعد مرگ تلخی را تجربه کرد، اما نه به‌خاطر تصمیم اتحادیه اروپا.

آیا گوگل باید کارهای بیشتری را انجام دهد؟

وقتی که کمیسیون اروپا در تابستان سال پیش، آن جریمه سنگین را علیه گوگل اعلام کرد، گوگل به خاطر نقض سه‌گانه قانون ضدتراست مجرم شناخته شد. گوگل در اولین‌قدم برای پیروی کامل از این قانون، پس از چند ماه، روش‌های صدور مجوز خود را تغییر داد و همچنین اعلام کرد که شرکای گوگل در بخش اندروید اجازه دارند تاگوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌های جداگانه‌ای برای منطقه اقتصادی اروپا بسازند.

این بازنگری‌ها با هدف حل دو مشکل از مشکلات سه‌گانه گوگل انجام شدند؛ اولین مشکل حل‌شده، جدا کردن مجوز برای پلی‌استور (Play Store)، مرورگر کروم (Chrome) و اپلیکیشن جستجوی گوگل بود؛ به‌طوری‌که سازندگان گوشی‌های اندروید دیگر مجبور نباشند هریک از این سه اپلیکیشن را باهم در دستگاه‌های خود بگنجانند. دومین مشکل حل‌شده، دادن این اجازه به گوشی‌ها و تبلت‌ها بود که نسخه‌های اندروید جایگزین و تأییدنشده توسط گوگل را به کار بگیرند.

اما تغییری که اکنون گرفته شده است، باید سومین و آخرین نقطه تعارض بین گوگل و اتحادیه اروپا را حل کند؛ اما تا زمانی‌که این «به‌روزرسانی‌ها» برای محصولات گوگل در اروپا اعمال نشود، نمی‌توان گفت که این تغییر از جریمه‌های بعدی برای گوگل جلوگیری می‌کند.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment