تازه های فناوری

اپل کمبود پردازنده‌های اینتل را مقصر کاهش فروش مک می‌داند

چهارشنبه, 05 ارديبهشت 1403

اپل، همکار تولید پردازنده‌ها، یعنی اینتل را مقصر کاهش فروش کامپیوترهای مک می‌داند و شاید به‌دنبال بهانه‌ای قوی برای کوچ به پردازنده‌های آرم است.

اپل شرکت اینتل  را دلیل کاهش اخیر در درآمد بخش مک می‌داند. تیم کوک با استناد به همین اتهام، حملات شدیدی به غول پردازنده داشته است. لوکا ماستری، مدیر ارشد مالی اپل درکنار یادداشت‌های مرتبط با آخرین گزارش‌های مالی شرکت، اشاره‌ای هم به بخش مک داشته است. فوربز در گزارشی به اظهارنظرهای ماستری می‌پردازد که در بخشی از آن می‌خوانیم:

درباره‌ی بخش مک، درآمد از ۵.۸ میلیارد دلار در سال گذشته به ۵.۵ میلیارد دلار رسید. کاهش فروش اکثرا به‌‌خاطر کاهش عرضه‌ی پردازنده در برخی مدل‌های خاص بود.

تیم کوک در ادامه نکاتی را به اظهارات مدیر مالی‌اش اضافه می‌کند:

ما در فصل منتهی به ماه مارس، خصوصا در بخش مک با محدودیت عرضه‌ی پردازنده روبه‌رو شدیم. درنتیجه درآمد نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۵ درصدی داشت. ما اعتقاد داریم که بدون آن محدودیت‌ها، درآمد بخش مک از سال گذشته پیشی می‌گرفت. به‌علاوه معتقد هستیم که در فصل سوم سال، چالشی از این دست نخواهیم داشت.

به‌نظر می‌رسد مشکلات در تأمین تراشه‌ها، ارتباطی با عدم عرضه‌ی به‌روزرسانی جدید برای مک داشته باشند. به‌علاوه، تأخیرهای احتمالی در عرضه‌ی سخت‌افزار هم احتمالا با همین روندها ارتباط دارد. اخبار پیشین و مصاحبه با افراد داخل شرکت اپل نیز مهر تأییدی بر نقش اینتل در مشکلات عرضه‌ی محصولات کوپرتینویی‌ها می‌زند. یکی از کارمندان اپل درباره‌ی علت عرضه‌ی دیرهنگام مک‌بوک ایر در سال گذشته، اینتل را مقصر اصلی عنوان کرده بود.

تأثیر اینتل

کاملا روشن است که چالش‌های ساخت‌‌ و تولیدی اینتل و کاهش موجودی نسل‌های کنونی پردازنده در انبارها، تأثیری وسیع روی کل صنعت رایانش داشته است. حتی بازیگران بزرگ حوزه‌ی ساخت و توزیع کامپیوترها هم از این تأثیرها بی‌بهره نبوده‌اند. به‌علاوه کسب‌وکارهای کوچک خسارت‌های بیشتری متحمل شده‌اند. برخی از آن‌ها مجبور به استفاده از نسخه‌های قدیمی پردازنده‌ها یا حتی استفاده از پردانده‌های AMD شدند.

اینتل تمامی ظرفیت تولید خود را به پردازنده‌های حرفه‌ای‌تر اختصاص داده است. چنین رویکردی سود مالی بیشتر و توجیه اقتصادی بهتری برای غول پردازنده دارد؛ اما دراین‌میان کامپیوترهای میان‌رده و پایین‌رده با کمبود سخت‌افزار روبه‌رو می‌شوند. متأسفانه اینتل می‌گوید که روند کنونی تا سه‌ماهه‌ی سوم سال ادامه خواهد داشت و باید هنوز آماده‌ی تأثیرات منفی آن باشیم.

درمقابل تحلیل‌های بازار، اظهارنظر تیم کوک قرار دارد که می‌گوید کمبود پردازنده‌ها روی عملکرد فصل کنونی و فصل سوم تأثیری نخواهد داشت. اگر اینتل بتواند به وعده‌هایش عمل کند و کاهش موجود تا فصل سوم ادامه پیدا نکند، شاید اظهارنظر مدیرعامل اپل به حقیقت بپیوندد.

به‌هرحال چالش‌های موجود می‌تواند عرضه‌ی نسخه‌های به‌روزرسانی از کامپیوترهای اپل را در سال جدید با تأخیر مواجه کند. شاید آن‌ها بتوانند نسخه‌هایی با تغییر در مشخصات سخت‌افزاری ارائه کنند، اما محصولاتی همچون مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی تا همان زمان تأخیر قبلی یعنی سال ۲۰۲۰ یا شاید یک سال بعد، به تعویق خواهند افتاد. به‌هرحال صرف‌نظر از همه‌ی رخدادهای پشت پرده و عواقب چالش‌های موجود، نکته‌ی روشن وابستگی اپل در زنجیره‌ی تأمین مک به اینتل است.

اینتل

باوجود آنکه اینتل قصد دارد چنین کمبودهایی در عرضه‌ی‌تراشه‌ها دیگر رخ ندهد، می‌توان اتفاق‌های اخیر را دلایلی مناسب برای تغییر مسیر اپل به سمت پردازنده‌هایARM دانست. چنین تغییری احتمالا در حال وقوع است. افراد متعددی از داخل شرکت اینتل در اظهارنظرهای متفرقه گفته‌اند که اپل تا سال ۲۰۲۰ به‌مرور برای کامپیوترهای مک از پردازنده‌های آرم اختصاصی استفاده خواهد کرد.

ساختن پردازنده‌ی آرم اختصاصی از سوی اپل، تغییری بزرگ محسوب می‌شود و قطعا آسان هم نخواهد بود. البته درصورت پیاده‌سازی چنین استراتژی، مزایای متعددی برای کوپرتینویی‌ها به دست خواهد آمد؛ مزایایی که نه‌تنها شامل کنترل بیشتر روی زنجیره‌ی تأمین می‌شود، بلکه با حذف واسطه‌ای به‌نام اینتل، سود بیشتری برای آن‌ها به‌همراه خواهد داشت.

از مزیت‌های دیگر روی آوردن به پردازنده‌های آرم از سوی اپل می‌توان به این نکته اشاره کرد که همه‌ی دستگاه‌ها (مک، آیفون و آیپد) از پردازنده‌های مشابه آرم استفاده خواهند کرد. درنتیجه توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها برای اجرای روان و یکسان در پلتفرم‌های گوناگون هم آسان‌تر می‌شود.

باتوجه‌به تمامی حقایق بالا، جدایی کامل اپل از اینتل را می‌توان محتمل‌تر از همیشه دانست. شاید به همین دلیل باشد که مدیران اپل اخیرا چندین بار به‌صورت رسمی و عمومی به غول پردازنده حمله کرده‌اند.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment