تازه های فناوری

گوگل پیکسل 3a و 3a ایکس ال چه تفاوت‌هایی دارند

شنبه, 01 ارديبهشت 1403

شب گذشته، گوگل از دو گوشی میان‌رده با نام‌های پیکسل 3a و پیکسل 3a ایکس ال رونمایی کرد. این دو دستگاه از جنبه‌هایی باهم مقایسه‌شدنی هستند.

گوگل پیکسل 3a و گوگل پیکسل 3a ایکس ال اولین اقدام گوگل پس‌از معرفی سری پیکسل با هدف شرکت در بازار میان‌رده‌ها و استفاده‌از ظرفیت بازار کشورهایی نظیر هند به حساب می‌آیند. این دو دستگاه که پس از انتشار شایعات فراوان دیشب به‌طور رسمی در مراسم Goolge I/O رونمایی شدند، هرچند تفاوت‌های کوچکی دارند، حق انتخاب بهتری را برای کاربران به‌ارمغان می‌آورند.

پیکسل 3a یک دستگاه ۵.۶ اینچی است که البته برخلاف گوشی‌های روز بازار فاقد هرگونه بریدگی در بالای نمایشگر است. همین موضوع سبب شده است ابعاد آن به ۱۵۱.۳ در ۷۰.۱ در ۸.۲ میلی‌متر برسد. بااین‌وجود، گوشی یادشده گزینه‌ی مناسبی برای افرادی که تمایل به استفاده از گوشی‌های با اندازه کوچک‌تر دارند، به‌حساب می‌آید.

درمقابل، پیکسل 3a ایکس ال یک دستگاه ۶ اینچی است. گوگل با این محصول سعی کرده اشتیاق عموم کاربران به استفاده‌از گوشی با نمایشگر بزرگ‌تر را پاسخ دهد؛ اما چند نکته در این خصوص شایان ذکر است؛ اول اینکه همان‌طور که گفته شد، وجودنداشتن ناچ یا بریدگی بالای نمایشگر باعث افزایش حاشیه‌های اطراف نمایشگر و پایین‌آمدن نسبت صفحه به بدنه در هر دو دستگاه شده است. درنتیجه، پیکسل 3a ایکس ال ابعادی برابربا ۱۶۰.۱ میلی‌متر در ۷۶.۱ میلی‌متر در ۸.۲ میلی‌متر دارد که نسبت‌به گوشی‌های ۶ اینچی بازار چندان خوش‌دست به‌حساب نمی‌آید.

pixel 3a vs 3a xl

ازسوی‌دیگر، گوگل اندازه‌ی نمایشگر را در 3a ایکس ال افزایش داده اما نه‌تنها رزولوشن را بیشتر نکرده، بلکه از آن کاسته است. نمایشگر هر دو محصول از نوع OLED با محافظ دراگون‌تیل (Dragontail) است؛ در حالی‌که پیکسل 3a از رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۲۲۰ پیکسل و نسبت تصویر ۱۸.۵ به ۹ بهره می‌برد، پیکسل 3a ایکس ال با نسبت تصویر ۱۸ به ۹ رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۱۶۰ را به خود اختصاص داده است تا در آمار تراکم پیکسلی ۴۴۱ به ۴۰۲ از پیکسل میان‌رده‌ی کوچکتر عقب باشد. همچنین، نسبت نمایشگر به بدنه در پیکسل بزرگ‌تر ۷۶.۳ درصد و در پیکسل کوچک‌تر ۷۵ درصد است که نشان از باریک‌تربودن حاشیه‌های اطراف نمایشگر در پیکسل 3a XL دارد.

پیکسل 3a گوگل / pixel 3a google

خوشبختانه افزایش سایز نمایشگر در نسخه‌ی XL با افزایش حجم باتری نیز همراه بوده است. گوگل برای پیکسل 3a باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی را به کار برده است؛ اما در پیکسل 3a XL از باتری ۳۷۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده کرده تا بزرگ‌تر بودن نمایشگر منجربه زودترخالی‌شدن باتری نشود؛ البته همین موضوع یکی از دلایل اصلی سنگین‌تر بودن نسخه‌ی ایکس ال نیز به‌حساب می‌آید. با نگاهی به وزن دو محصول می‌بینیم که پیکسل 3a وزن ۱۴۷ گرمی دارد؛ درحالی‌که پیکسل 3a XL با وزن ۱۶۷ گرمی ۲۰ گرم سنگین‌تر از نسخه‌ی کوچک‌تر خود است؛ این سنگینی محدودبه وزن نمی‌شود و در قیمت نیز مشهود است. گوگل برای پیکسل 3a برچسب قیمت ۳۹۹ دلاری و برای پیکسل 3a XL قیمتی معادل ۴۷۹ دلار را درنظر گرفته است.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment