تازه های فناوری

مدیر عامل هواوی: تحریم‌های جدید آمریکا تنها از سرعت رشد ما می‌کاهد

جمعه, 10 فروردين 1403

مدیر اجرائی هواوی در مصاحبه‌ای عنوان کرد محدودیت‌های جدید دولت ایالات متحده روی محصولات این شرکت، اثر چندانی نداشته است و تنها از سرعت رشد آن‌ها می‌کاهد.

رن ژنگفی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ژاپنی Nikkei Asian Review گفته است که هواوی هیچ قانونی را زیر پا نگذاشته است. او در اولین اظهارنظر رسمی بعد از وضع محدویت‌های جدید ایالات متحده بر محصولات این شرکت سازنده تجهیزات ارتباطی چینی، در گفت‌وگو با رسانه‌ی ژاپنی گفت: «انتظار می‌رود رشد هواوی کاهش پیدا کند، اما فقط به مقدار کم.» او اضافه کرده که رشد درآمد سالانه‌ی شرکت ممکن است تا ۲۰ درصد کاهش پیدا کند.

واشنگتن روز پنج‌شنبه هواوی، بزرگ‌ترین و موفق‌ترین شرکت چینی، را در فهرست سیاه تجاری خود قرار داد. این اقدام که می‌تواند تجارت هواوی با شرکت‌های آمریکایی را به‌شدت تحت تاثیر قرار دهد، با واکنش تند مقامات چینی مواجه شد. پکن اعلام کرده است که تدابیر جدیدی برای محافظت از شرکت‌های خود می‌اندیشد.

پیشرفت‌های هواوی هم‌زمان با تشدید جنگ تجاری بین واشنگتن و پکن، منجر به افزایش نگرانی دولت آمریکا از جاسوسی دولت چین، با استفاده از گوشی‌های هوشمند و تجهیزات شبکه‌ی هواوی شده است. شرکت چینی بارها این اتهام را رد کرده است.

سال گذشته، پیش از اوج گرفتن محدودیت‌ها، ممنوعیت مشابهی توسط ایالات متحده روی محصولات ZTE، دیگر شرکت چینی و رقیب کوچک‌تر هواوی، اعمال شد که کسب‌وکار آن شرکت را فلج کرد.

وزارت بازرگانی ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که ممکن است به‌زودی شاهد کم شدن محدودیت‌ها علیه محصولات هواوی باشیم.

بنیان‌گذار هواوی گفته است که این شرکت برای چنین اقداماتی آماده بوده و حتی اگر تولیدکنندگان چیپ (chip)، نظیر کوالکام (Qualcomm) و دیگر عرضه‌کنندگان آمریکایی، محصولاتشان را به هواوی نفروشند، دچار مشکل نخواهد شد.

های‌سیلیکون (HiSilicon)، بازوی تولیدکننده‌ی چیپ هواوی، روز جمعه اعلام کرد آن‌ها مدت‌ها است برای سناریوی ممنوعیت چیپ و تکنولوژی آمریکایی، خودشان را آماده کرده‌اند و می‌توانند از عرضه پایدار اکثر محصولاتشان مطمئن باشند.

ژنگفی با بیان اینکه هواوی از دولت آمریکا دستور نخواهد گرفت، گفته است: «ما مدیریتمان را با درخواست ایالات متحده تغییر نمی‌دهیم یا نظارت به‌شکلی که ZTE پذیرفته را نمی‌پذیرم.»

دادستان‌های آمریکایی در ماه ژانویه یک کیفرخواست علیه هواوی تنظیم کردند که این شرکت چینی را به نقش داشتن در کلاهبرداری بانکی جهت تأمین کالاها و خدمات تحریم‌شده توسط آمریکا برای ایران و خارج کردن پول از این کشور، با استفاده از سیستم بانکی بین‌المللی متهم می‌کرد.

منگ وانژو (Meng Wanzho)، دختر ژنگفی و مدیر مالی شرکت، در ماه دسامبر در ارتباط با آن کیفرخواست در کانادا دستگیر شد. او هم‌اکنون با قرار وثیقه آزاد شده و با استردادش به آمریکا مخالفت می‌کند و هم‌چنان در ونکوور مانده است. خانم وانژو اعلام بی‌گناهی کرده است. رن ژنگفی، آن‌زمان دستگیری دخترش را با انگیزه‌های سیاسیهمراه دانست.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment