تازه های فناوری

پلتفرم Stadia گوگل از نسل اول معماری پردازنده‌های گرافیکی سری Vega ای‌ ام‌ دی استفاده می‌کند

سه شنبه, 29 اسفند 1402

گوگل قصد دارد از اولین نسخه‌ی معماری پردازنده‌های گرافیکی سری Vega شرکت AMD به‌عنوان سخت‌افزار پتلفرم استریم بازی Stadia استفاده کند.

پس از اینکه گوگل، Stadia را معرفی کرد، گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد سخت‌افزار مورد استفاده در این پلتفرم مطرح شد. Stadia سرویس استریم بازی گوگل است که عملکردی شبیه به GeForce Now دارد. اینکه گوگل دقیقا از چه سخت‌افزاری برای پلتفرم مورد اشاره استفاده خواهد کرد، موضوعی مبهم بود و دقیقا نمی‌دانستیم که غول جستجوگر اینترنت از چه نوع پردازنده‌ی اصلی و گرافیکی برای ارائه خدمات استریم بازی خود بهره خواهد گرفت. البته در برخی از اخبار مرتبط به این موضوع اشاره شده است که گوگل قصد دارد از پردازنده‌های مرکزی ساخت AMD که به ۵۶ واحد محاسباتی و حافظه‌ی HBM2 مجهز شده‌اند، در پلتفرم Stadia استفاده کند.

گوگل اعلام کرده سرویس Stadia را در ماه مارس معرفی خواهد کرد و این موضوع سوالات بیشتری در مورد سخت‌افزار پردازش گرافیکی پلتفرم مورد بحث مطرح کرده است. اولین پردازنده‌ی گرافیکی ۷ نانومتری مخصوص بازی AMD موسوم به Radeon VII در ماه ژانویه معرفی شد و این موقعیت را برای AMD به‌وجود آورد تا از همین حالا مشتریانی برای محصولات ۷ نانومتری خود دست‌وپا کند. البته به‌نظر نمی‌رسد سرویس استریم بازی گوگل از این نوع پردازنده‌های گرافیکی استفاده کند.

سازمان توسعه‌دهند‌ه‌ی رابط برنامه‌نویسی ولکان موسوم به خرونوس (Khronos)، اخیرا پلتفرم Stadia گوگل را در فهرست محصولات سازگار خود قرار داده است. این یعنی پردازنده‌های گرافیکی پلتفرم استریم بازی گوگل از ولکان استفاده می‌کنند. در بخش توضیحات مربوط‌به پردازنده‌ی گرافیکی گوگل اشاره شده که نسل اول پلتفرم استریم بازی‌ گوگل بر پایه‌ی AMD GCN 1.5 است و این یعنی گوگل از نسخه‌ی ۱.۵ معماری گرافیکیِ خانواده‌یِ گرافیکز کور نکست (یا به اختصار GCN) شرکت AMD استفاده می‌کند.

AMD شماره‌ی نسخه‌های جدید GCN را از ۱.۰ به ۱.۱، ۱.۲ و ... تغییر می‌دهد. درحال‌حاضر جدیدترین نسخه‌ی این معماری ۱.۵.۱ است که از فناوری ۷ نانومتری Vega بهره می‌برد. درهرحال ظاهرا گوگل تصمیم گرفته است تا به‌جای نسخه‌ی ۱.۵.۱ از نسخه‌ی ۱.۵ در پلتفرم Stadia استفاده کند.

نسخه‌ی ۱.۵ معماری GCN درواقع همان معماری اولیه‌یVega است که با فرایند ۱۴ نانومتری ساخته شده و در ویرایش فرانتیر Vega مورد استفاده قرار گرفته است. درحقیقت هر محصول غیر ۷ نانومتری سری Vega برپایه‌ی نسخه‌ی ۱.۵ معماری GCN ساخته شده است که از جمله این محصولات می‌توان به Vega 56 اشاره کرد. بسیاری از افراد آشنا به فعالیت‌های AMD اعلام کرده‌اند که این شرکت با اعمال تغییراتی مختصر در Vega 56، یک پردازنده‌ی گرافیکی سفارشی‌شده برای گوگل تولید کرده است. پردازنده‌ی گرافیکی گوگل نیز همانند Vega 56 از ۵۶ واحد محاسباتی بهره می‌برد اما به‌نظر می‌رسد AMD سرعت کلاک حافظه‌ را در تراشه‌های مخصوص گوگل افزایش داده است تا عملکردی در حد Vega 64 داشته باشد. لازم به ذکر است که حافظه‌ی Vega 64 از پهنای باند ۴۸۴ گیگابایت بر ثانیه بهره می‌برد.

مشخصات اعلام‌شده توسط گوگل به این مورد اشاره دارد که پردازنده‌ی گرافیکی Stadia به ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم مجهز شده است اما در عین‌حال سرعت این تراشه‌ به ۴۸۴ گیگابایت بر ثانیه هم می‌رسد. احتمالا منظور گوگل از بیان این مشخصات این است که پردازنده‌ی Stadia به ۸ گیگابایت وی‌رم از نوع HBM2 و ۸ گیگابایت رم استاندارد دی‌رم مجهز شده است. اگر گوگل از ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی HBM2 استفاده کرده باشد، می‌توان پهنای باندی تا حدود یک ترابایت بر ثانیه را برای پردازنده‌ی گرافیکی Stadia این شرکت انتظار داشت.

اینکه‌ گوگل از فناوری ۷ نانومتری Vega شرکت AMD استفاده کند، موضوع جذابی به‌نظر می‌رسد، اما ظاهرا Stadia یک موقعیت بسیار خوب برای AMD فراهم کرده تا از سرمایه‌گذاری‌های قبلی خود روی یک معماری تأییدشده، بالغ و دردسترس برای کسب درآمد بیشتر بهره ببرد. Stadia نیز همانند پلتفرم‌های دیگر در آینده به استفاده از معماری ۷ نانومتری ناوی AMD روی خواهد آورد. معماری ۷ نانومتری ناوی در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری روانه‌ی بازار خواهد شد.

نظر شما در مورد ورود گوگل به خدمات‌ دهندگان سرویس‌های استریم بازی چیست؟ آیا پروژه‌ی Stadia موفق خواهد شد؟

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment