تازه های فناوری

معمای مایکروسافت؛ ویندوز 1.0 کاملا جدید و مبتنی بر MS-Dos

جمعه, 10 فروردين 1403

ویدئویی که مایکروسافت درباره‌ی ویندوز 1.0 در توییتر و اینستاگرام منتشر کرد و ابتدا صرفا شوخی به‌نظر می‌رسید، ظاهرا به موضوع جدی‌تری اشاره می‌کند.

کارکنان ویندوز دیروز کمی سربه‌سر دنبال‌کنندگان صفحات اجتماعی این شرکت در توییتر و اینستاگرام گذاشتند و با انتشار ویدئویی سؤال‌برانگیز، ویندوز 1.0 «کاملا جدید» را رونمایی کردند. با این حال، شاید آنچه در ابتدا شبیه شوخی دیرهنگام اول آوریل به نظر می‌رسید، حاوی نکته‌های بیشتری باشد.

آنچه این موضوع را جالب می‌کند، پست اینستاگرام مایکروسافت است. از پاسخ‌هایی که ردموندی‌ها به‌دنبال‌کنندگانشان می‌دهند، این گونه برمی‌آید که آن‌ها در حال شوخی درباره‌ی محصولی هستند که قرار است در آینده معرفی شود؛ مثلا آن‌ها به کاربرانی که از این پست سردرگم شده‌اند، پاسخ‌هایی تحریک‌کننده از این دست می‌دهند: «با ما همراه باشید» یا «اطلاعات بیشتر به‌زودی منتشر خواهد شد». 

 

این نکته هم جالب است که بدانید حساب کاربری ویندوز در اینستاگرام همه‌ی پست‌های خود به‌جز پست مربوط ویندوز 1.0 را حذف کرده است. مایکروسافت در ویدئو خود مانند قهرمانان فیلم‌های سینمایی سفری در زمان را تجربه می‌کند و ویندوز 1.0 سال ۱۹۸۵ را به یاد کاربرانش می‌آورد. این شرکت توضیح بیشتری درباره‌ی منظور نهایی خود نداده است؛ اما در پاسخ به یکی از طرفدارانش در توییتر به او توصیه کرد خون‌سرد باشد و از آنچه پیش می‌آید، لذت ببرد. تنها سرنخی که مایکروسافت به‌ دنبال‌کنندگان حساب‌کاربری‌اش در این شبکه‌ی اجتماعی داد، این است: «آن‌ها در حال معرفی ویندوز 1.0 کاملا جدید و با بهره‌گیری از برنامه‌ها و کلاک و سایر ویژگی‌های MS-Dos هستند».

ویدئو کوتاه مایکروسافت با لوگو ویندوز 1.0 و موسیقی‌ای از دهه‌ی ۱۹۸۰ آغاز می‌شود و با سفری در زمان و گذشتن از همه‌ی لوگوهای ویندوز، درنهایت به لوگو ویندوز 1.0 می‌رسد. مایکروسافت تصویر پروفایل توییتر خود را نیز به لوگو ویندوز 1.0 تغییر داده است.

درهرصورت، به‌طور حتم مربوط‌ به ویندوز 1.0 است و از ظاهر امر این گونه برمی‌آید که ردموندی‌ها می‌خواهند ویندوز 1.0 را با ظاهر جدید دوباره منتشر کنند. شاید هم بدون هیچ دلیلی فقط شوخی می‌کنند؛ اما اگر هیچ برنامه‌ای برای انتشار دوباره‌ی این ویندوز ندارند، پس چرا گفته‌اند ویندوز 1.0 «کاملا جدید»؟

ویندوز ۱.۰ / windows 1.0

ویندوز سنترال (Windows Central) حدس می‌زند شاید همان‌ طور که قبلا درباره‌ی MS-DOS و اپلیکیشن ماشین‌حساب ویندوز (Windows Calculator) عمل شد، حالا هم مایکروسافت قصد دارد منبع ویندوز 1.0 را به‌صورت متن‌باز دردسترس همگان قرار بدهد. هر دو نمونه‌ی نام برده شده اکنون روی پلتفرم گیت‌هاب (GitHub)، سرویس میزبانی وب متعلق به مایکروسافت، دردسترس هستند. این وب‌سایت مخصوص پروژه‌های متن‌باز است.

سایت اخبار فناوری Neowin هم حدس می‌زند مایکروسافت در حال شوخی با فصل سوم سریال Stranger Things محصول نت‌فلیکس است که قرار است ۴ ژوئیه منتشر شود. اتفاقات این فصل سریال در تابستان ۱۹۸۵ می‌گذرد؛ یعنی همان سالی که ویندوز 1.0 منتشر شد.

با فرض اینکه مایکروسافت درصدد انتشار ویندوز 1.0 به‌صورت متن‌باز است، گمان می‌رود آن‌ها کد بازی ریورسی را هم در این مجموعه بگنجانند و هوادارانشان را خوشحال کنند. ردموندی‌ها در توییت خود گفته‌اند ویندوز 1.0 خیلی زود نزد شما خواهد آمد؛ reversi.exe هم همین طور.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment