تازه های فناوری

ساخت گوشی‌های تاشدنی با روندی کند، اما قابل قبول پیش می‌رود

شنبه, 01 ارديبهشت 1403

گوشی‌های تاشدنی به‌مرور جای خود را در میان هیاهوی دنیای فناوری باز می‌کنند و روند توسعه‌ی آن‌ها با وجود کند بودن، امیدوارکننده است.

سامسونگ چند ماه پیش گوشی تاشدنی خود را به‌نام گلکسی فولد معرفی کرد. محصولی که از زمان عرضه این تصور را به‌وجود آورد که گوشی‌های تاشدنی حوزه‌ی بعدی پیشرفت دنیای فناوری هستند. سپس در حرکتی قابل پیش‌بینی، دیگر شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند هم به ساخت محصولات تاشدنی ترغیب شدند؛ روندی که به‌نوعی کل نمایشگاه MWC 2019 را تحت تأثیر قرار داد.

در MWC 2019 شاهد معرفی انواع گوشی‌های تاشدنی بودیم. سامسونگ گلکسی فولد (هرچند محدود) به نمایش عمومی درآمد. هواوی از میت ایکس رونمایی کرد که با ظاهری تقریبا زیباتر نسبت به محصول کره‌ای‌ها، قیمتی کمی بالاتر داشت. دراین‌میان موتورولا هم با تأیید شایعات گذشته، خبر از عرضه‌ی گوشی تاشدنی در سال جاری میلادی داد.

اخبار و گزارش‌های متعدد از نمایشگاه موبایل بارسلونا باعث شد تا کاربران علاقه‌مند و کارشناسان دنیای فناوری وارد گردآبی از تصورات دنیای تاشدنی آینده شوند؛ دنیایی که سامسونگ به‌عنوان اولین تولیدکننده، محکوم به کشف آن شد. کره‌ای‌ها اعلام کردند که در تاریخ ۲۶ آوریل گلکسی فولد را به بازار عرضه خواهند کرد، اما همان‌طور که اطلاع داریم، این اتفاق رخ نداد.

سامسونگ به‌طور حتم از کاربرد و ظرفیت‌های بالای گلکسی فولد مطمئن بود. به‌هرحال امروز می‌دانیم که آن‌ها در عرضه‌ی محصول نهایی عجله کردند و برخی فاکتورهای اساسی طراحی را در نظر نگرفتند. هر کاربر یا کارشناس دنیای فناوری می‌داند که لایه‌ی محافظ و مهم گلکسی فولد نباید از پلاستیک قابل کنده شدن ساخته می‌شد. البته غول کره‌ای ادعا می‌‌کند که راهنمایی برای عدم برداشتن آن لایه توسط مصرف‌کننده‌های نهایی در نظر داشته است. به‌هرحال بررسی‌های اولیه، آینده‌ی خوبی را برای گوشی تاشدنی سامسونگ به‌همراه نداشت.

گلکسی فولد

اخبار جدید نشان می‌دهند که احتمالا می‌توان نسبت به آینده‌ی دنیای تاشدنی‌ها امیدوار بود. گزارش بلومبرگ ادعا می‌کند که سامسونگ بازطراحی گلکسی فولد را تمام کرده است. در طراحی جدید، لایه‌ی محافظ در زیر نمایشگر آن قرار دارد و در کل صفحه گسترده خواهد بود. درنتیجه کاربر نمی‌تواند آن را جدا کند. به‌علاوه ادعا می‌شود که در طراحی جدید لولاها، فشار بیشتری به پلاستیک آن‌ها وارد خواهد شد که آن را محکم‌تر می‌کند.

پیش از مشاهده‌ی نسخه‌ی جدید گلکسی فولد، نمی‌توان اظهارنظر روشنی درباره‌ی آن داشت. درواقع هنوز مطمئن نیستیم که همه‌ی نقاط ضعف گوشی تاشدنی کره‌ای‌ها حل شده باشد. به‌علاوه برخی جزئیات همچون فاصله‌ی میان لبه‌های گوشی در زمان بسته بودن، درحال‌حاضر امکان تغییر ندارند. به‌هرحال به‌نظر می‌رسد نسخه‌ی جدید گلکسی فولد، شباهت بیشتری به محصولی داشته باشد که از یک گوشی تاشدنی انتظار داریم

با وجود تمام اخبار و شایعات، کاربران هنوز باید منتظر تأیید نهایی زمان عرضه‌ی گلکسی فولد جدید باشند. سامسونگ هنوز زمانی را اعلام نکرده است و در رویداد پیش‌رویUnpacked در بروکلین نیز خبری از گوشی تاشدنی نخواهد بود. به‌هرحال هر نوع گوشی تاشدنی که به بازار عرضه شود، موجب خوشحالی و جلب توجه عاشقان دنیای فناوری خواهد شد. دراین‌میان به‌نظر می‌رسد کل صنعت گوشی هوشمند، در ماه‌های گذشته بیش‌از‌حد نسبت به ایده‌ی گوشی تاشدنی خوشحال بود و به‌همین دلیل، محصولات قبل از آماده‌سازی نهایی عرضه شدند.

کاربران حرفه‌ای گوشی‌های هوشمند و کارشناسان باسابقه، از شرکت‌های تولیدکننده انتظار دارند که به‌جای تمرکز روی اخبار گوشی‌های تاشدنی، به بهینه‌سازی هرچه بیشتر محصولات نهایی بپردازند. درواقع آن‌ها نمی‌خواهند هزاران دلار را صرف خرید اولین محصولات خانواده‌ی تاشدنی‌ها بکنند و سپس با چالش‌های بی‌شمار سخت‌افزاری روبه‌رو شوند. به‌عنوان مثال تصور کنید سامسونگ در تاریخ موعود گلکسی فولد را به بازار عرضه می‌کرد. کاربرانی را در نظر بگیرید که ۲،۰۰۰ دلار برای خرید این گوشی هزینه می‌کردند و سپس با مشکلات سخت‌افزاری آن روبه‌رو می‌شدند. قطعا فاجعه‌ی بسیار بزرگی در بازار رخ می‌داد.

گوشی تاشدنی

اگر گلکسی فولد بدون بررسی‌های اولیه و کشف مشکلات وارد بازار می‌شد، قطعا خیل عظیمی از کاربران عصبانی را در سرتاسر جهان مشاهده می‌کردیم؛ عصبانیتی که نه‌تنها اعتبار سامسونگ را زیر سؤال می‌برد، بلکه برای هر شرکتی با برنامه‌ی تولید محصول تاشدنی، مشکل ایجاد می‌کرد. به‌هرحال امروز با وجود تمام توانایی‌ها در تولید گوشی‌های هوشمند در فرم عادی، گویی توانایی تولید محصولات تاشدنی هنوز به بلوغ نرسیده است.

سامسونگ نباید در معرفی گلکسی فولد عجله می‌کرد. به‌نظر می‌رسد آن‌ها بیش از بررسی محصول و کیفیت آن، روی اولین بودن در بازار متمرکز بوده‌اند. به‌علاوه سایر شرکت‌های تولیدکننده‌ای که در معرفی محصول تاشدنی عجله می‌کردند هم در حل مشکلات مشابه با گلکسی فولد موفق نبوده‌اند. درنهایت به نظر نمی‌رسد آن‌ها هم توانایی معرفی محصول در زمان اعلام‌شده را داشته باشند.

دن دری، معاون ارشد بخش جهانی محصولات موتورولا در MWC 2019 مصاحبه‌ای انجام داد و از برنامه‌های شرکتش در توسعه‌ی گوشی‌های تاشدنی صحبت کرد. او گفت که موتورولا از ماه‌ها پیش مشغول طراحی و توسعه‌ی گوشی تاشدنی بوده است و قصد ندارد در ورود به بازار از رقبا عقب بماند. کمی پس از آن مصاحبه، شرکت در بیانیه‌ای رسمی خبر از معرفی محصول تاشدنی در تابستان سال جاری داد (برخی شایعات ماه ژوئیه را اعلام کردند). به‌هرحال با وجود ادعاها، هنوز خبری از گوشی تاشدنی موتورولا نیست. ازطرفی کارشناسان اعتقاد دارند در صورت معرفی محصول موتورولا در سال ۲۰۱۹، احتمالا گوشی آن‌ها با کمبودهایی مواجه خواهد بود. موتورولا هیچ پاسخی به ادعاها و شایعات منتشرشده نداشته است.

هواوی از میان شرکت‌هایی که محصول تاشدنی معرفی کردند، برنامه‌ی مشخص‌تر و محکم‌تری برای معرفی نهایی محصول دارد. آن‌ها ابتدا تأیید کردند که نسخه‌ی 5G از گوشی تاشدنی را در تابستان سال جاری به بازار عرضه می‌کنند. سپس مصاحبه‌هایی رسمی هم انجام شد و عرضه‌ی گوشی در ماه سپتامبر را تأیید کرد.

Huawei Mate X / هواوی میت ایکس

چالش‌های پیش‌آمده برای سامسونگ و گلکسی فولد، به‌نوعی درسی آموزنده به هواوی و شاید همه‌ی شرکت‌های دیگر داد. چینی‌ها احتمالا پس از مشاهده‌ی مشکلات گوشی سامسونگ، تصمیم به تأخیر در عرضه‌ی محصول تاشدنی خود گرفتند تا شاید آزمایش‌های بیشتری روی آن انجام دهند (سخنگوی هواوی هیچ اظهارنظری در این‌باره نداشت). شاید تصمیم هواوی عاقلانه به‌نظر برسد، اما طراحی محصول آن‌ها به‌گونه‌ای است که از هم‌اکنون نوید چالش‌های بسیاری را می‌دهد. لبه‌های گوشی هواوی رو به بیرون بسته می‌شوند و در زمان ضربه‌ی احتمالی، خطر بالایی را جذب خواهند کرد.

اگر همه‌ی شرکت‌های تولیدکننده‌ی موبایل زمان عرضه‌ی گوشی‌های تاشدنی را نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ یا حتی نیمه‌ی اول ۲۰۲۰ اعلام می‌کردند، هیچ کاربر یا کارشناسی ناراحت نمی‌شد. همه می‌دانند که پیاده‌سازی فرم‌های جدید طراحی در محصولات فناورانه دشواری‌های خاص خود را دارد؛ خصوصا در محصولات تاشدنی که نیاز به حساسیت و مهندسی دقیق بسیار بالایی دارند، صرف زمان بیشتر منطقی به نظر می‌رسد.

طبق اخبار گذشته تا امروز باید دو گوشی پرچم‌دار تاشدنی به بازار عرضه می‌شد و اکنون هیچ محصولی در بازار وجود ندارد. درنتیجه شرکت‌های تولیدکننده هنوز باید روی طراحی و مهندسی بیشتر زمان صرف کنند و بهینه‌سازی محصولات را در اولویت قرار دهند. درنهایت آن‌ها باید بیاموزند که پیش از آماده شدن همه‌ی جزئیات در حد عالی، آینده را به کاربران قول ندهند.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment