تازه های فناوری

هپتیک تاچ جایگزین تاچ سه بعدی در آیفون 11 و آیفون 11 پرو شد

جمعه, 10 فروردين 1403

اپل در آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس نخستین‌بار تاچ سه‌‌بعدی را با قابلیت جدید هپتیک‌تاچ جایگزین کرده است.

 

سال گذشته اپل نخستین‌بار در آیفون XR به‌جای استفاده از تاچ سه‌بعدی، از فناوری هپتیک‌تاچ استفاده کرد که به‌جای لمس پرفشارِ تاچ سه‌بعدی، با لمس طولانی عملگر‌های جدیدی دراختیار کاربر قرار می‌داد. طبق گفته‌ی اپل، این شرکت برای کاهش حاشیه‌های صفحه‌نمایش در آیفون XR مجبور شد قابلیت مذکور را حذف کند تا پنل LCD تا گوشه‌های دستگاه کشیده شود. 

اگر با عملکرد تاچ سه‌بعدی آشنا نیستید، خوب است بدانید به‌واسطه‌ی این قابلیت کاربران می‌توانستند بسته‌به میزان فشاری که با هربار لمس به‌ صفحه‌نمایش وارد می‌کنند، کارهای مختلفی انجام دهند. به‌عنوان نمونه، با لمس کمی محکم روی لینک، می‌توانستند پیش‌نمایش لینک را مشاهده کنند؛ حال‌آنکه اگر میزان فشار را بیشتر می‌کردند، لینک مدنظر مستقیما داخل مرورگر سافاری بارگذاری می‌شد.

با‌این‌حال، از آن زمان بسیاری از رسانه‌های درباره‌ی حذف کلی تاچ سه‌‌بعدی از آیفون‌های آینده گمانه‌زنی می‌کردند که این اتفاق دیشب رنگ‌و‌بوی حقیقت به‌خود گرفت. کوپرتینونشین‌ها نخستین‌بار از زمان معرفی آیفون ۶ اس در سال ۲۰۱۵، در گوشی‌های پرچم‌دار خود از تاچ سه‌بعدی استفاده نکردند؛ موضوعی که عقب‌نشینی اهالی اپل از ادعایشان درباره‌ی عملکرد انقلابی تاچ سه‌بعدی را نشان می‌دهد. 

اگر به‌‌یاد داشته باشید، در زمان معرفی آیفون ۶ اس، اپل تاچ سه‌بعدی را نوآوری محض و آغاز بُعد جدیدی در تعامل کاربران با گوشی‌های هوشمند عنوان کرد؛ موضوعی که با پیاده‌سازی درست در سراسر سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌های شخص‌ثالث شدنی و میسر بود؛ اما در عمل تقریبا هیچ‌کدام از وعده‌های اپل محقق نشد تا خلاف ادعا‌های کوپرتینویی‌ها را شاهد باشیم. همین امر منجر شد بالاخره پس‌ از چندین نسل تقلا، با تاچ سه‌بعدی در آیفون‌های جدید خداحافظی و از قابلیت جایگزین‌شده‌ای به‌نام هپیتک‌تاچ استقبال کنیم.

خوشبختانه جایگزینی هپتیک‌تاچ باعث حذف عملکرد‌های مهم تاچ سه‌بعدی نشده است؛ بنابراین همچنان کاربران می‌توانند با لمس آیکون مربوط‌ به هر اپلیکیشن، به میان‌برهای آن برنامه دسترسی پیدا کنند، با‌ این‌تفاوت که به‌جای لمس پرفشار، از‌این‌پس با انگشت خود کمی طولانی‌تر آیکون مدنظر را باید نگه داشت.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment