تازه های فناوری

8 نکته‌ای که درباره موبایل سرفیس Duo مایکروسافت نمی‌دانیم

جمعه, 10 فروردين 1403

گوشی هوشمند جدید مایکروسافت هفته گذشته با نام سرفیس Duo معرفی شد. این دستگاه قرار است آخر سال 2020 به بازار بیاید، در نتیجه هنوز خیلی از ویژگی‌ها و مشخصات آن مشخص نیست. در این مطلب می‌خواهیم 8 نکته مهمی را بررسی کنیم که هنوز وضعیت آن‌ها در سرفیس Duo مشخص نیست.

 

 

وقتی محصولی معرفی می‌شود که قرار نیست تا یک سال بعد به بازار بیاید، دیگر خبری از ارائه مشخصات و ویژگی‌ها نخواهد بود و کسی هم نمی‌تواند آن‌ها را قضاوت کند. در این صورت فقط هیجان به وجود می‌آید و بازار اخبار مختلف در مورد آن محصول زیاد می‌شود. این دقیقا همان کاری است که مایکروسافت با Surface Duo انجام داده؛ موبایلی دارای دو نمایشگر که بعد از سال‌ها به عنوان اولین گوشی هوشمند مایکروسافت قرار است اواخر سال ۲۰۲۰ به بازار بیاید.

ما با برخی از خصوصیات کلی این دستگاه آشنا شدیم: سرفیس Duo موبایلی اندرویدی (البته مایکروسافت قبول ندارد این محصول صرفا یک موبایل باشد) است که اندازه نمایشگر شما را دو برابر می‌کند. هرچند باید تا تعطیلات آخر سال ۲۰۲۰ صبر کنیم تا بتوانیم این دستگاه را در دست بگیریم، اما مایکروسافت چنان هیجانی برای دستگاه جدید خود ایجاد کرده و خواهد کرد که بتواند سرفیس Duo را به محصولی در حد و اندازه پرچمداران سال آینده تبدیل کند.

با همه این‌ها، هنوز اطلاعات بسیار کمی درباره این محصول وجود دارد

قیمت سرفیس Duo چقدر خواهد بود؟
 

موبایل‌های تاشو دستگاه‌های ارزان‌قیمتی نیستند. سامسونگ گلکسی فولد خود را به قیمت ۱۹۸۰ دلار می‌فروشد و هوآوی هم میت ایکس را (که فعلا عرضه آن به تعویق افتاده) به قیمت ۲۶۰۰ دلار خواهد فروخت.

اگرچه سرفیس Duo جزو گوشی‌های تاشو به حساب نمی‌آید اما با جدا کردن نمایشگرها همان هدف را دنبال می‌کند تا همچنان بتوانید به فضای بیشتری برای تماشای ویدیو، مطالعه، نوشتن و بازی کردن دسترسی داشته باشید.

هدف مایکروسافت از تولید دستگاهی مثل سرفیس Duo (که دو نمایشگر ۵.۶ اینچی دارد) این است که بتواند محصولی ترکیبی را در مقابل شما قرار دهد تا کارایی و تجربه کاربری شما را ارتقا ببخشد.

انتظار می‌رود که قیمت سرفیس Duo حداقل ۱۵۰۰ دلار باشد. این دستگاه در حالت باز نمایشگری ۸.۳ اینچی را در مقابل شما قرار می‌دهد، در حالی که گلکسی فولد نمایشگری ۷.۳ اینچی را پیش روی شما می‌گذارد.

آیا سرفیس Duo از 5G پشتیبانی می‌کند؟
 

با وجود آن که مایکروسافت از معرفی سرفیس Duo به عنوان موبایل خودداری می‌کند، ولی این دستگاه عملا یک تلفن هوشمند است، چون می‌توانید با آن تماس بگیرید. ولی آن‌چه که هنوز معلوم نیست این است که آیا سرفیس Duo از فناوری 5G پشتیبانی خواهد کرد یا نه.

دستگاهی که مایکروسافت در رویداد هفته گذشته خود نشان داد محصولی با برخورداری از اسنپدراگون ۸۵۵ بود که اگر مودم مربوطه را داشته باشد می‌تواند از نسل پنجم ارتباطات بهره‌مند شود. اما با توجه به این که یک سال تا زمان عرضه این دستگاه باقی مانده، اصلا بعید نیست که این شرکت از نسل بعدی پردازنده کوآلکام استفاده کند؛ پردازنده‌ای که احتمالا مودم 5G داخلی خواهد داشت.

از آن‌جایی که انتظار داریم تا سال آینده اکثر گوشی‌ها به 5G مجهز شوند، سرفیس Duo هم احتمالا از 5G پشتیبانی خواهد کرد. اگر این شرکت به پشتیبانی از 4G بسنده کند کار سختی برای رقابت در بازار مملو از گوشی‌های 5G خواهد داشت.

سرفیس Duo در کدام بازارها عرضه می‌شود؟
 

مایکروسافت در زمان عرضه دستگاه‌های مجهز به ویندوز فون روابط مستحکمی با اپراتورهای همراه داشت. اگر این روابط همچنان حفظ شده باشد، احتمالا بخشی از تمرکز مایکروسافت برای شناساندن سرفیس Duo به کاربران همکاری با این شرکت‌ها خواهد بود.

بخش عمده‌ای از خریداران آمریکایی تلفن‌های هوشمند خود را از اپراتورها خریداری می‌کنند، در نتیجه اگر این شرکت نتواند همکاری مناسبی با اپراتورها داشته باشد، کاری سختی برای جلب نظر خریداران خواهد داشت. تعداد فروشگاه‌های این شرکت در آمریکا آن قدرها بد نیست، اما در سایر نقاط جهان فقط ۱۰ فروشگاه از این شرکت وجود دارد.

حالت تمام صفحه در اپلیکیشن‌های مختلف چگونه عمل می‌کند؟
 

ویدیوی دموی سرفیس Duo کاربری را نشان می‌دهد که با یک انگشت اپلیکیشن‌ها از یک صفحه کشیده و داخل صفحه دوم رها کنید. کاربر به‌راحتی می‌تواند یک اپلیکیشن را در دو صفحه داشته باشد تا به صورت همزمان بتواند کارهای مختلف خود را از طریق دو نمایشگر انجام دهد.

این قابلیت مطمئنا برای اپلیکیشن‌های بومی مایکروسافت بسیار خوب عمل خواهد کرد، اما مشخص نیست که عملکرد آن برای اپلیکیشن‌های شخص ثالثی که برای دستگاه‌های دارای دو نمایشگر بهینه‌سازی نشده‌اند چگونه خواهد بود.

علاوه بر این، نمی‌دانیم که لولای وسط در هنگام پخش تمام صفحه ویدیو یا بازی چگونه خواهد بود. در یکی از صحنه‌های کلیپ مایکروسافت می‌بینیم که کاربر مشغول بازی است، اما در یک صفحه گیم‌پلی پخش شده و در صفحه پایینی از کنترل‌ها استفاده می‌شود.

ردموندی‌ها از توسعه‌دهندگان خواسته‌اند تا به توسعه این پلتفرم کمک کنند. با این حال باید صبر کنیم و ببینیم که توسعه‌دهندگان چه استقبالی از این پلتفرم و قابلیت‌های آن خواهند داشت.

آیا در دست گرفتن سرفیس Duo برای مدت زمان‌های طولانی راحت خواهد بود؟
 

گلکسی فولد سامسونگ علی‌رغم وزن ۲۷۴ گرمی در استفاده‌های طولانی مدت خیلی سریع سنگین به نظر می‌رسد. به همین خاطر سوالی که وجود دارد این است که طراحی مایکروسافت در این زمینه چگونه است.

گلکسی فولد و سرفیس Duo، هر دو، شیشه نسبتا بزرگی دارند. نمایشگر گلکسی فولد از پنل Infinity Flex ساخته شده و روی آن گوریلا گلس قرار گرفته است. ولی طراحی سرفیس Duo به گونه‌ای است که از نمایشگرهای داخلی محافظت بیشتری به عمل آید.

آیا فکر می‌کنید گوشی‌های سنگین مانع از استقبال کاربران می‌شود؟ احتمالا نه، اما تا زمانی که خودتان دستگاهی با وزن تقریبی ۲۵۰ گرم را داخل جیب‌تان نگذارید، نمی‌توانید قضاوت صحیحی در این مورد داشته باشید.

آیا سرفیس Dou فقط یک دوربین خواهد داشت؟
 

مایکروسافت در مراسم هفته پیش خود دستگاهی را تحت عنوان سرفیس Duo نشان داد که فقط یک دوربین در بالای صفحه سمت راستی خود داشت. گلکسی فولد در مجموع شش دوربین دارد که سه تا در عقب و سه تا در جلو قرار گرفته است، بنابراین اگر مایکروسافت در محصول نهایی خود از همین یک دوربین استفاده کند، نسبت به رقبا خیلی عقب خواهد افتاد.

البته با توجه به نوع طراحی سرفیس Duo همین یک دوربین می‌تواند به عنوان دوربین عقب و دوربین سلفی مورد استفاده قرار بگیرد. ولی مشکل این است که با توجه به ترند امروز بازار، همه خریداران انتظار دارند که موبایل‌های پریمیوم حداقل دو دوربین داشته باشند.

حتی گوگل هم که با پیکسل ۳ امکان تصویربرداری بسیار خوبی را در اختیار کاربران قرار داده، تصمیم دارد با معرفی پیکسل ۴ از ماژولی با دو یا سه دوربین رونمایی کند.

نرم‌افزار: اندروید ۱۰ یا اندروید ۱۱؟
 

سرفیس Duo در حال حاضر از اندروید ۹ استفاده می‌کند، اما اندروید ۱۰ به‌زودی به بازار می‌آید و تا سال آینده اندروید ۱۱ نیز در دسترس کاربران خواهد بود. با این حال با توجه به این که شرکت‌ها زمان زیادی را صرف شخصی‌سازی اندروید می‌کنند معلوم نیست که نسخه ۱۱ به موقع به سرفیس Duo خواهد رسید یا نه.

مایکروسافت شرکتی نیست که بخواهد اولین و سریع‌ترین ارائه‌کننده نسخه جدید اندروید باشد، بنابراین طبیعی است که آن‌ها در نخستین گوشی اندرویدی خود محتاطانه‌تر عمل کنند. پس منطقی‌تر است که سرفیس Duo ابتدا با اندروید ۱۰ به بازار آمده و بعد آپدیت اندروید ۱۱ را دریافت کند.

آیا سرفیس Duo ضدآب خواهد بود؟
 

تلفن‌های هوشمند تاشو در حال حاضر به نحوی که گوشی‌های عادی در برابر آب و گردوغبار مقاوم‌اند از خود مقاومت نشان نمی‌دهند. ولی این فاکتور می‌تواند یکی از مزایای سرفیس Duo نسبت به رقبا باشد.

در طراحی گلکسی فولد پلاستیک صفحه از روی لولای دستگاه عبور کرده و در نتیجه مستعد آسیب است. اما شیشه نمایشگر سرفیس Duo در نقطه لولا وجود ندارد، و در نتیجه می‌تواند دوام و مقاومت بیشتری از خود نشان دهد.

هر آن‌چه که درباره سرفیس Duo می‌دانیم
 
  • لولای ۳۶۰ درجه‌ای به شما اجازه می‌دهد دستگاه را باز کرده و مثل تبلت از آن استفاده کنید یا یکی از صفحات را پشت دیگری تا زده و آن را به شکل دفترچه یادداشت درآورید.
  • مجموع اندازه نمایشگرهای دستگاه ۸.۳ اینچ است.
  • خبری از نمایشگری خارجی نیست، اما می‌توانید صفحه دوم را باز کرده و آن را پشت دیگری قرار دهید.
  • تماس‌های تلفنی در نمایشگر سمت راست سرفیس Duo ظاهر می‌شود.
  • این دستگاه از قلم سرفیس پشتیبانی می‌کند، اما احتمالا باید آن را به صورت جداگانه تهیه کنید.
  • سرفیس Duo حاشیه‌های ضخیمی دارد، ولی این طراحی به شما کمک می‌کند تا از لمس‌های تصادفی اجتناب کنید.
  • می‌توانید آیتم‌ها را از یک صفحه کشیده و در صفحه دوم رها کنید.
  • مشخصات سرفیس Duo
     
    • دو نمایشگر ۵.۶ اینچی
    • اسنپدراگون ۸۵۵
    • ضخامت ۴.۸ میلی متری
    • حسگر اثر انگشت
    • شارژر USB-C

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment