تازه های فناوری

ارزان‌ترین تجربه نسل پنجمی با Coolpad Legacy 5G

پنج شنبه, 09 فروردين 1403

سال 2020 احتمالا در تاریخ موبایل به‌عنوان سال شکوفایی و درخشش فناوری 5G ثبت خواهد شد؛ سالی‌که طبق پیش‌بینی موسسه Counterpoint سهم فروش اسمارت‌فون‌های نسل پنجمی از 1 درصد سال 2019 به 18 درصد افزایش خواهد یافت و در این میان احتمالا بخش بزرگی از این فروش بالا مرهون اسمارت‌فون‌های ارزان‌قیمت‌تر میانی خواهد بود. تنوع چیپ‌ست‌های جدید نسل پنجمی به خصوص در رده میانی جان تازه‌ای را به این فناوری بخشیده و برندهای گمنام‌تر را نیز به صرافت کسب سهم بازاری تازه انداخته است؛ Coolpad یکی از شرکت‌های چینی نچندان مطرح این حوزه است که در نمایشگاه CES 2020 از اسمارت‌فون Legacy 5G خود با قیمت زیر 400 دلار پرده برداشت.

قیمت، بی‌شک یکی از عوامل اصلی تحرک یا توقف یک ایده جدید در اکثر بازارهای رقابتی به خصوص در دنیای موبایل به حساب می‌آید؛ یک قابلیت تازه و یک امکان نوظهور، به هر اندازه درخشان و سودمند، بدون همراهی کاربران و قرارگیری آن در دسترس طیف متنوعی از مخاطبان در سرتاسر دنیا، محبوبیت و موفقیت چندانی را کسب نکرده و حداکثر در سطح یک ویژگی خاص و غیر فراگیر باقی می‌ماند. جنبه‌های مختلف این معادله در دنیای نوظهور 5G به روشنی قابل اشاره است جایی‌که با وجود گذشت نزدیک به یک سال از معرفی اولین گوشی‌های مجهز به این امکان مخابراتی، قیمت بالا و محصور ماندن تولیدات این رده در دایره محدود پرچمداران، نقش چندانی در رشد فراگیر 5G ایفا نکرده و سهم فروش این دسته از گوشی‌ها در مقایسه با سایرین به گواه آمارهای غیر رسمی به زحمت به حوالی 1 درصد رسیده است.

اولین گام برای تغییر این شرایط با معرفی چیپ‌ست‌های جدید رده میانی با مودم داخلی 5G برداشته شد؛ تغییری‌که به لطف آن حضور طیف وسیعی از گوشی‌های ارزان‌قیمت‌تر نسل پنجمی در آینده نزدیک، دور از انتظار به نظر نمی‌رسد. چیپ‌ست‌های موبایلی Snapdragon 765/765G و Dimensity 800 به ترتیب از کوالکام و مدیاتک، در صف نخست این تحول تازه در بازارهای گوشی‌های هوشمند قرار گرفته‌اند و مطمئنا در آینده‌ای نزدیک همتایان دیگری نیز به آن‌ها افزوده می‌شود. Coolpad Legacy 5G اسمارت‌فون جدیدی در این کلاس با مشخصاتی نسبتا راضی‌کننده و قیمت کاملا رقابتی‌ست که مقایسه آن دیگر همتایان 5G، آن اختلاف بزرگی را حداقل از لحاظ قیمت نمایان می‌سازد.

Legacy 5G به یک صفحه‌نمایش 6.53 اینچی IPS LCD با وضوح فول اچ‌دی پلاس مجهز شده که ظاهرا از HDR10 پشتیبانی می‌کند. بالای این صفحه‌نمایش یک ناچ کوچک قطره‌ آبی برای دوربین سلفی در نظر گرفته شده و در بخش پایینی نیز، حاشیه ضخیمی را می‌توان مشاهده کرد. در پشت گوشی جدا از نشان کول‌پد، سنسور اثر انگشت و فلش LED به دو لنز دوربین مجزای عمودی بر می‌خوریم که شامل یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی و یک دوربین التراواید 8 مگاپیکسلی می‌شوند. جزییات بیشتری در مورد این دوربین‌ها از جمله میزان گشودگی دیافراگم و وضوح فیلم‌برداری آن‌ها منتشر نشده است. دوربین سلفی گوشی، 16 مگاپیکسلی‌ست و علاوه بر وظیفه اصلی خود برای شناسایی چهره جهت بازگشایی قفل صفحه‌نمایش نیز به‌کار می‌رود.

در بخش پردازشی این مدل همانطور که پیش از این نیز اشاره شد ظاهرا از Snapdragon 765 استفاده شده و 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی قابل ارتقاء از نوع UFS 2.1 برای آن در نظر گرفته شده است. اتصال 5G در این چیپ‌ست از طریق شبکه زیر 6 گیگاهرتزی (sub-6GHz) انجام می‌پذیرد که با وجود آن‌که در مقایسه با شبکه mmWave سرعت پایین‌تری را ارائه می‌کند اما به لحاظ ثبات و محدوده پوشش از شرایط کاملا برتری سود می‌برد که سرعت پایین‌تر آن را حداقل برای برخی از کاربران توجیه خواهد کرد. ظرفیت باتری دستگاه 4 هزار میلی آمپر ساعت اعلام شده که از طریق درگاه USB-C شارژ می‌شود. این باتری ظاهرا از شارژ سریع Quick Charge کوالکام پشتیبانی می‌کند اما هنوز شرکت سازنده به امکان ارائه این شارژر همراه دستگاه اشاره‌ای نکرده است. این گوشیِ ظاهرا تک‌سیم‌کارته فاقد اتصال NFC است اما به جک هدست مجهز بوده و برخی منابع به مسیریابی ماهواره‌ای با فرکانس‌هاس دوگانه، وای‌فای 6 و بلوتوث 5 در آن اشاره کرده‌اند.

Coolpad Legacy 5G ظاهرا در سه‌ماهه دوم سال 2020 با سیستم‌عامل اندروید 10 و با قیمتی پایین‌تر از 400 دلار به بازار ایالات متحده آمریکا عرضه می‌شود اما هنوز از امکان حضور آن در دیگر بازارها، خبری به میان نیامده است.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment