تازه های فناوری

پیکسل 5 گوگل در پروژه متن باز اندروید ظاهر شد

جمعه, 10 فروردين 1403

به تازگی نام پیکسل 5 در کد پروژه متن باز اندروید ظاهر شده که نشان می دهد گوگل در حال فعالیت روی دستگاه جدیدی با این نام است.

با ورود به ماه فوریه، اخبار متعددی در خصوص مدل جدید گوشی پیکسل افشا شده اند. به تازگی نام گوگل پیکسل 5 در پروژه متن باز اندروید (AOSP) ظاهر شده است.

با توجه به کد AOSP می توان گفت که گوشی آینده گوگل با نام Pixel 5 عرضه می شود. این موضوع زمانی لو رفت که یکی از توسعه دهندگان AOSP پس از تغییر کد در هسته لینوکس اندروید، توضیح داده که این کار تنها روی گوشی پیکسل 4 آزمایش شده نه Pixel 5.

پاکسازی محدوده ها در arch/arm/kernel/cpufeature.c باعث شده تا حالتی غیرقابل کنترل برای پیکسل 4 با کرنل 4.14 به وجود آید. این آزمایش روی Pixel 5  با کرنل 4.19 انجام نشده و فعلا UBSan جهت تضمین قابلیت کنترل، غیرفعال می شود.

جالب آنکه کد منتشر شده به غیرفعال سازی یک بهینه ساز برای کد C به نام UBSan اشاره می کند. به هر حال اعداد مربوط به نسخه های پیکسل 4 با هسته 4.14 و پیکسل 5 با هسته 4.19 نیز شایان توجه هستند. این اعداد در واقع به عدد نسخه های هسته اصلی لینوکس اشاره می کنند که اندروید از آن ها برای دستگاه های پیکسل خود بهره می برد و معمولا کوالکام مسئول تامین آن‌هاست. ظاهرا امروز صبح، کد نوشته شده توسط توسعه دهنده AOSP حذف شده و یک کد مشابه به جای آن قرار گرفته که به نام دستگاه arm64 با کرنل 4.19 اشاره می کند.

Google-Pixel.jpg

ماه گذشته، سه کدنام برای گوشی های پیکسل، در کنار پردازنده های میان رده کوالکام در فضای آنلاین منتشر شد. ظاهرا یکی از این کدنام ها یعنی Sunfish، جانشین گوشی پیکسل 3a خواهد بود که احتمالا با نام گوگل پیکسل 4a عرضه می شود.

گمان می رود که دو نام کد دیگر، Redfin و Bramble نیز به ترتیب به گوشی های Pixel 5 و Pixel 5  XL اشاره داشته باشند. گفته می شود Brumble از نسخه کرنل لینوکس 4.19 استفاده می کند که طبق کد لو رفته، برای گوشی پیکسل 5 نیز در نظر گرفته شده است. البته باز به طور قطع نمی توان Brumble را با Pixel 5 یکی دانست، اما چنین احتمالی وجود دارد. به هر حال، کد AOSP لو رفته، از وجود حتمی گوشی جدید گوگل به نام Pixel 5 خبر می دهد.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment