تازه های فناوری

تراشه اگزینوس ؛ رقیب جدید M1 اپل در صنعت PC

پنج شنبه, 30 فروردين 1403

اپل سال گذشته از تراشه کامپیوتری M1 رونمایی کرد. این تراشه به لطف عملکرد خارق العاده و بهره وری انرژی بلافاصله به یک محصول فراموش نشدنی در تاریخ اپل تبدیل شد. اما این تازه ابتدای راه M1 است.

طبق گزارش های منتشر شده در Wccftech، سامسونگ در سه ماهه چهارم سال 2021 از تراشه PC اگزینوس را عرضه می کند. این تراشه بر پایه اگزینوس 2100 طراحی شده و از پردازشگر گرافیکی AMD بهره می برد.

 تراشه اگزینوس سامسونگ در برابر M1 اپل

همانطور که می دانید اگزینوس 2100 بر اساس لیتوگرافی 5 نانومتر EUV ساخته شده و شامل یک هسته فوق بزرگ Cortex-X1 با سرعت کلاک 2.9 گیگاهرتز، سه هسته بزرگ A78 با سرعت کلاک 2.8 گیگاهرتز و چهار هسته کوچک A55 با سرعت کلاک 2.2 گیگاهرتز است. انتظار می رود که تراشهPC  اگزینوس قدرتمندتر از تراشه های موبایل باشد.

البته بدیهی است که هدف سامسونگ از ساخت این تراشه، تنها رقابت با اپل نخواهد بود

چندی پیش، پردازنده ای با نام کدگذاری شده SC8280 در یک پایگاه داده به نمایش درآمد که گفته می شود متعلق به شرکت چیپ سازی کوالکام است. این پردازنده نسخه بهبود یافته اسنپدراگون 8cx و 8cx Gen 2 خواهد بود. پردزانده PC اسنپدراگون SC8280 دارای ابعاد 17×20 میلیمتر بوده و بیشتر از 8 هسته در آن به کار رفته است.

اما نکته جالبتر آن است که مدیر عامل جدید اینتل نیز به تازگی اظهار داشته که شرکت باید برای اکوسیستم PC، تراشه ای بهتر از M1 اپل را تولید کنند. ناگفته نماند که در اوایل سال 2019 سامسونگ و AMD همکاری های استراتژیک چندساله خود را آغاز کردند. ظاهرا هر دو شرکت به دنبال توسعه تجهیزات جدید برای کاهش هر چه بیشتر مصرف انرژی هستند. حال باید دید که آیا تراشه اگزینوس می تواند در صنعت PC با M1 به رقابت بپردازد یا خیر.  

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment