تازه های فناوری

چیپست A14 آیفون 12 احتمالا به اندازه مکبوک پرو قدرتمند خواهد بود

پنج شنبه, 30 فروردين 1403

تاکنون گزارش‌های متعددی درباره آیفون‌های ۲۰۲۰ اپل منتشر شده است. بر اساس این گزارش‌ها، انتظار داریم آیفون ۱۲ ظاهری شبیه آیفون ۴ و آیپد پرو فعلی داشته باشد. این تلفن هوشمند احتمالا برای استفاده از قابلیت‌های بهبودیافته واقعیت افزوده و عکاسی پرتره از سنسور زمان پرواز بهره‌مند می‌شود و از 5G پشتیبانی خواهد کرد. آیفون ۱۲ به احتمال زیاد ۶ گیگابایت رم و پردازنده‌ای دارد که با فرآیند تولید ۵ نانومتری ساخته می‌شود و A14 بایونیک نام خواهد داشت.

اما فرآیند تولید ۵ نانومتری در چیپست آیفون ۱۲ چه اهمیت دارد و معنای آن در افزایش توان پرچمدار آتی اپل چیست؟ به‌تازگی جیسون کراس از نشریه مک‌ورلد به‌تازگی گزارشی تحلیلی منتشر کرده که در آن می‌گوید آیفون ۱۲ احتمالا به اندازه مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی قدرتمند خواهد بود. او می‌گوید تغییر فرآیند تولید پردازنده‌های اپل از فرآیند ۷ نانومتری به ۵ نانومتری شاید در ظاهر چندان بااهمیت جلوه نکند، اما در واقعیت بسیار مهم است.

مهاجرت به فرآیند تولید ۵ نانومتری تغییری میان‌نسلی به حساب نمی‌آید و ورود به «گره کامل» پس از فرآیند ۷ نانومتری است. اگر به حرف شرکت TSMC، سازنده چیپست‌های اپل و چند شرکت دیگر، استناد کنیم، استفاده از فرآیند تولید ۵ نانومتری به معنای قرارگیری ۱۵ میلیارد ترانزیستور در چیپست A14 خواهد بود. با این حساب، پردازنده آیفون ۱۲ در حد و اندازه پردازنده‌های قوی‌ترین کامپیوترهای رومیزی و لپتاپ‌ها خواهد بود. این مقدار ترانزیستور آن قدر زیاد است که احتمالا اپل را به محدودسازی اندازه تراشه به ۸۵ میلی متر سوق خواهد داد تا در نهایت چیزی حدود ۱۲.۵ میلیارد ترانزیستور درون این چیپست قرار بگیرد.

این پیشرفت قابل توجه باعث می‌شود اپل در انجام فرآیندهای چندهسته‌ای تقریبا از تمام رقبای خود پیشی بگیرد. در حال حاضر، پیش‌بینی می‌شود که متوسط امتیاز بنچمارک برای تراشه‌های ۵ نانومتری در حدود ۴۵۰۰ باشد، ولی اگر ترکیب مناسبی از تغییرات معماری و سرعت کلاک اعمال شود، باید منتظر امتیازی در حدود ۵۰۰۰ یا حتی بیشتر از این چیپست باشیم.

هم‌اکنون در دنیای اندروید بالاترین امتیازات گیک‌بنچ در حدود ۳۰۰۰ یا کمی بالاتر است، بنابراین امتیازی در حدود ۵۰۰۰ می‌تواند با کامپیوتری رده بالا با پردازنده‌ای ۶ هسته‌ای مقایسه شود. یکی از این کامپیوترها مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی خود اپل است که از محصولات خوب بازار به حساب می‌آید.

اگر تعداد ترانزیستورهای داخل GPU افزایش یابد و حافظه رم دستگاه به ۶ گیگابایت برسد، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که توان اجرای بازی‌ها چیزی حدود ۵۰ درصد بالاتر برود. جیسون کراس معتقد است که اپل با پیاده‌سازی صحیح این پیکربندی در پردازنده گرافیکی خود قادر خواهد بود تا میانگین امتیاز ۷۰۰۰ را برای این دسته از تراشه‌ها افزایش داده و آن را تا حد ۹۵۰۰ بالا ببرد. با این حساب، افزایشی نیم برابری در توان اجرای پروسه‌های گرافیکی به وجود می‌آید که همه چیز را تغییر خواهد داد.

تحلیل‌گر وب‌سایت مک‌ورلد معتقد است که با افزایش تعداد ترانزیستورها، کوپرتینویی‌ها می‌توانند تعداد هسته‌های عصبی را در موبایل بعدی خود بیشتر کنند. به این ترتیب، عجیب نخواهد بود اگر اپل مدعی شود که آیفون ۱۲ می‌تواند پروسه‌های مربوط به یادگیری ماشینی را با سرعتی دو برابر تراشه A13 انجام دهد.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment