تازه های فناوری

هارد SSD بهتر است یا ساتا؟

پنج شنبه, 09 فروردين 1403

اگر بخواهیم خیلی کوتاه به این پرسش پاسخ دهیم باید بگوییم که هارد SSD از هارد‌های نسل گذشته خود بسیار بر‌تر است و این برتری در سرعت و مقاومت بالای SSD خلاصه می‌شود. اما قیمت SSD نسبت به هارد‌های نسل گذشته بسیار بالاتر است و گران قیمت بودن نقطه ضعف اصلی این تکنولوژی است.

البته سوال درست این است که SSD بهتر است یا HDD؛ زیرا ساتا درگاه ارتباط حافظه‌های جانبی به کامپیوتر است و به عنوان تکنولوژی ذخیره‌سازی اطلاعات، استفاده از این واژه اشتباه است.

مهم‌ترین ویژگی که SSD و HDD را از هم متمایز می‌کند زیرساخت توسعه آن‌ها است. در تولید هارد‌های اچ‌دی‌دی از قطعات مکانیکی مختلفی مانند موتور و دیسک‌نوری و فناوری لیزر استفاده می‌شود و این در صورتی است که در تولید هارد اس‌اس‌دی از تکنولوژی تراشه استفاده شده که همین امر سبب مقاومت و سرعت بالای هارد‌های اس‌اس‌دی می‌شود.

سرعت

در هارد‌های HDD برای خواندن اطلاعات باید دیسک نوری بچرخد و هد خواننده روی دیسک قرار بگیرد تا اطلاعات خوانده شوند. این در حالی است که در هارد‌های SSD این اتفاق به صورت نر‌م‌افزاری می‌افتد و اطلاعات با سرعت بالایی از حافظه فراخوانی می‌شوند. SSD ها برای خواندن حافظه از دسترسی تصادفی نیز استفاده می‌کنند و همین الگوریتم دسترسی این نسل از هارد را به شدت سریع کرده است.

به همین دلیل ویندوزی که شما روی هارد SSD خود نصب می‌کنید با سرعت بالایی اجرا می‌شود و کامپیوتر‌هایی که با این هارد کار می‌کنند به مراتب پر سرعت‌تر از نسل گذشته هستند.

مقاومت فیزیکی

قطعات متحرک در هارد‌های HDD پاشنه آشیل آن در هنگام شوک‌های فیزیکی هستند. کافی است هنگام حرکت دیسک شوک فیزیکی به دستگاه وارد شود تا هد روی صفحه مغناطیسی بلغزد و آن را دچار آسیب کند. به لطف فناوری ترانزیستوری و چیپ‌ست‌های سیلیکونی این مشکل در هارد‌های SSD حل شده و این به معنی مقاومت بسیار زیاد این هارد‌ها در برابر شوک‌های فیزیکی است.

مصرف انرژی کمتر و تولید گرمای کمتر

SSD ها ۲۰ درصد کمتر از HDD ها انرژی مصرف می‌کنند و مصرف باتری نوت بوک یا برق را بسیار کاهش می‌دهند. هارد مغناطیسی در حالت بیکاری بیش از ۴ وات و SSD کمتر از ۰/۵ وات انرژی مصرف می کنند . در حالت پرکاری این رقم در هارد مغناطیسی به ۶ و در SSD کمتر از ۲ می‌رسد. SSD ها گرمای کمتری نیز در حین کار تولید می‌کنند.

البته ویژگی هارد‌های SSD به اینجا ختم نمی‌شود. این هارد‌ها به دلیل ماهیت سخت‌افزاری که دارند انرژی کمتری تولید می‌کنند، عملکرد بی‌صدایی دارند و محیط اطراف خود را نسبت به هارد HDD کمتر گرم می‌کنند و برای استفاده‌های حساس و طولانی مدت مناسب‌تر هستند. از طرفی وزن و حجم فیزیکی اندک آن‌ها به طراحان کامپیوتر کمک کرده تا تجهیزاتی سبک‌تر و کوچک‌تر را روانه بازار کند.

تنها نقطه ضعف هارد‌های SSD‌ نسبت به HDD قیمت بالای آن‌ها است. خوشبختانه می‌توان از هارد SSD در کنار هارد‌های HDD به صورت موازی استفاده کرد و نیاز نیست که کل حافظه سیستم شما از این نوع هارد باشد. شما می‌توانید از این تکنولوژی با ظرفیت حافظه کمتر در کنار یک هارد HDD ظرفیت بالا استفاده کنید و تنها موارد حیاتی مانند سیستم‌عامل و … را روی SSD به اجرا در بیارید.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment