تازه های فناوری

گوشی ساده به درد چه کسانی می‌خورد؟

جمعه, 31 فروردين 1403

تلفن همراه Mudita Pure نام دستگاهی است که ماه نوامبر روانه بازار می‌شود؛ تلفن همراهی که در مقایسه با گوشی‌های هوشمند معاصر، امکانات جانبی جذابی ندارد. اما سازندگان این دستگاه چرا به فکر تولید این دستگاه افتاده‌اند؟

تلفن همراه Mudita Pure می‌تواند تماس برقرار کند و پیام ارسال کند، اما نمی‌تواند به شبکه‌های اجتماعی دسترسی داشته باشد، عکس بگیرد یا ایمیل ارسال کند.

قیمت این گوشی حدود 369 دلار است و صفحه نمایش تک رنگ آن حتی یک وبسایت ساده بازی سودوکو را اجرا نمی‌کند. اما به گفته شرکت سازنده، دقیقا نکته همینجاست.

کمپانی Mudita توسط کارآفرینان جدید تاسیس شده است. این شرکت قصد دارد محصولات تلفن‌های مینیمالیستی تولید کند؛ دستگاه‌هایی که متضاد با تلفن‌های هوشمند رنگارنگ، مولتی مدیا و اعتیادآور طراحی شده‌اند. به اعتقاد مسئولان این شرکت، تلفن‌های هوشمند می‌توانند کنترل زیادی بر زندگی مدرن ما داشته باشند.

محصولات آنها ممکن است ساده باشند، اما برنامه‌های بازرگانی آنها اینطور نیست. بنیانگذاران این تلفن‌ها اعلام کرده‌اند که قیمت این گوشی‌ها نسبت به بقیه شرکت‌ها بسیار رقابتی خواهد بود.

مشکل اصلی و جدی این ‌شرکت‌ها این است که آیا می‌توانند یک برنامه یا ویژگی را به خریداران ارائه دهند؛ بدون اینکه از اصل ماجرا دور شوند؟

کاسیا بوچانسکا، مدیر محصول Mudita مستقر در لهستان می‌گوید: «ما در مورد اضافه کردن بازی به این گوشی جلسات زیادی گذاشتیم، اما در نهایت تصمیم گرفتیم که این کار را انجام ندهیم تا همان چیزی که می‌خواهیم باشد. ما می‌خواهیم این گوشی فقط یک تلفن باقی بماند.»

پتر نبی، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Punkt Tronics AG که یک استارتاپ سوئیسی فعال در زمینه تولید گوشی های ساده است، می‌گوید: «اکثر تلفن‌های همراه از فلسفه طراحی بسیار پیشرفته و شلوغی پیروی می‌کنند و تمام ویژگی‌های خود را به زور در یک سیستم عامل محدود قرار می‌دهند. در مقابل، تلفن‌هایی مانند مدل MP02 Punkt، یک شیء مستطیل شکلِ مشکیِ مقاوم با قیمت 349 دلار هستند که مصرف‌کننده را از زندگی عادی دور نمی‌کند.

برخی از مردم گوشی ساده می‌خواهند، اما برخی می‌گویند دسترسی به برنامه‌های سوشال مدیا یک امر اجتناب‌ناپذیر است. دیگران فکر می‌کنند یک تلفن همراه حتما باید برنامه ناوبری یا دوربین داشته باشد. به نظر می‌رسد مینیمالیسم یک تفکر ذهنی است نه یک اصل!

کیت اونیل، نویسنده تأثیر فناوری بر بشریت در ادامه گفت: «گوشی های ساده برای افرادی طراحی شده‌اند که در مورد اعتیاد به تلفن‌های هوشمند خود نگران هستند. اما این گوشی برای کسانی که نگران حفظ حریم خصوصی هستند، نیز جذاب است.

مدیران این شرکت‌ها اعلام کردند که از سال 2017 صدها هزار واحد از این تلفن‌های همراه را به فروش رسانده‌اند.

جالب اینجاست که بدانید شرکت فیس بوک، مدیر اجرایی Pinterest، بنیانگذار توییتر و همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری Bullish و Able Partners از تلفن همراه Light Phone پشتیبانی کرده‌اند.

این شرکت‌های سرمایه‌گذار و پشتیان این محصول از تولیدکنندگان خواسته‌اند که این نوع تلفن‌های همراه را در دسترس عموم قرار دهند تا تعادلی بین دنیای فناوری و دنیای واقعی صورت پذیرد.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment