تازه های فناوری

چرا بنیان‌گذاران اینستاگرام از سمت‌های خود کناره‌گیری کردند

شنبه, 01 ارديبهشت 1403

بنیان‌گذاران اینستاگرام پس از ۶ سال فعالیت در کنار فیسبوک، هفته‌ی گذشته کناره‌گیری خود از سمت‌هایشان را اعلام کردند. اما چرا آن‌ها چنین تصمیمی گرفتند؟

کوین سیستروم و مایک کریگر، بنیان‌گذاران اینستاگرام هفته‌ی گذشته به‌صورت ناگهانی جدایی خود را از فیسبوک اندکی پس از آن اعلام کردند که نیویورک تایمز در گزارشی به تنش بین این دو و فیسبوک، شرکت مادر اینستاگرام به‌عنوان دلیل کناره‌گیری آن‌ها اشاره کرد. بلومبرگ سپس بر اختلافات سیستروم و کریگر با مارک زاکربرگ به‌عنوان عاملی  که موجب خروج آن‌ها از شرکت شد، مهر تایید زد و وب‌سایت ریکود نیز هفته‌ی گذشته در گزارشی اختصاصی با اشاره به تصمیم‌های به‌خصوصی که موجب ایجاد دشمنی بین دو تیم و دلزدگی خالقان اینستاگرام شده بود، ابعاد تازه‌ای از ماجرا را روشن کرد.

به‌صورت کلی، دلیل اصلی کناره‌گیری سیستروم و کریگر این بود که وعده‌ی پلتفرم محبوب اشتراک‌گذاری تصاویر به حفظ استقلال ظاهرا برآورده نشد. هنگامی که سودآوری هنگفت اینستاگرام را برای فیسبوک در نظر بگیرید، می‌توانید دریابید که چرا حفظ استقلال محبوب‌ترین شبکه‌ی اجتماعی اشتراک‌گذاری تصاویر از شرکت مادرش  اجتناب‌ناپذیر بوده است. اما سیستروم و کریگر پیش از آنکه به‌طرز غیر منتظره‌ای تصمیم به خروج بگیرند، به مدت ۶ سال موفق به کار در کنار فیسبوک و سودرسانی به هر دو طرف شدند. در ادامه به برخی تغییرات اخیر اعمال‌شده در اینستاگرام که در تصمیم آن‌ها مبنی بر ترک فیسبوک تاثیرگذار بود، اشاره خواهد شد.

ترغیب کاربران اینستاگرام به انتشار استوری‌ها در فیسبوک

Instagram

برخلاف اینستاگرام که به شکل استادانه‌ای ویژگی اختصاصی استوری را از اسنپ‌چت کپی و با موفقیت پیاده‌سازی کرد، اقدام متقابل فیسبوک در اقتباس از این قابلیت به‌طرز ناگواری به شکست منتهی شد و کاربران بسیار کمی از آن استقبال کردند.

پس از این ناکامی بود که اینستاگرام، تنظیمی را اضافه کرد که به‌صورت خودکار استوری‌ها را در همان زمان بارگذاری در اینستاگرام روی فیسبوک نیز منتشر می‌کرد. این اقدام سبب شد که تعداد اندکی از کاربران، استوری‌های خود را در هر دو شبکه‌ی اجتماعی منتشر کنند؛ اما استوری‌ها در فیسبوک هرگز نتوانستند به همان محبوبیت در اینستاگرام دست پیدا کنند.

افزوده شدن یک منوی همبرگری بی‌فایده به اینستاگرام با تاکید بر اتصال به فیسبوک

در سال ۲۰۱۵، مایک کریگر در کنفرانس فناوری وب سامیت به گفتگو با لاری سگال، خبرنگار سی‌ان‌ان پرداخت. در جریان این مصاحبه، وی به‌وضوح نسبت به توانایی اینستاگرام در حفظ تمرکز و اجتناب از قرار دادن قابلیت‌های بی‌شمار و بیهوده در اختیار کاربران اظهار خشنودی کرد. او گفت:

من همیشه مفتخرم که ما [در اینستاگرام] منوی همبرگری نداریم.

کاربران گوشی‌های هوشمند حتی اگر نام منوی همبرگری را نشنیده باشند، حتما تا به‌حال با آن سروکار داشته‌اند. این منو در واقع آیکونی متشکل از سه خط افقی است که می‌توان آن را در اپلیکیشن‌های بی‌شماری پیدا کرد. برخی، وجود آن را ناشی از تنبلی توسعه‌دهندگانی می‌دانند که قادر به یافتن مکانی مناسب برای قرار دادن ویژگی‌ها یا تنظیمات اپلیکیشن خود نیستند و ظاهرا کریگر نیز از همان ابتدا با این دیدگاه موافق بود.

اما پس از گذشت سه سال، اینستاگرام سرانجام منوی همبرگری را به رابط کاربری اپلیکیشن خود اضافه کرد. این منو، محتویات چندانی دربرندارد و در مجموع تنها از سه گزینه تشکیل شده است. گزینه‌ی اول مربوط به بخش «Saved» است که پست‌های نشانه‌گذاری‌شده‌ی کاربران در آنجا به چشم می‌خورند؛ این قسمت قبلا از تب پروفایل به شکل بسیار راحت‌تری قابل مشاهده و دسترسی بود. اینستاگرام همچنین پیشنهادات خود برای دنبال کردن حساب‌های کاربری دیگر افراد را به منوی همبرگری منتقل کرده است.

Instagram Humberger Menu

در نهایت با فشردن گزینه‌ی سوم که «Open Facebook» نام دارد، اپلیکیشن این شبکه‌ی اجتماعی اجرا می‌شود. این گزینه همچنین اعلان‌های کاربر را در این شبکه‌ی اجتماعی به‌شکل آزاردهنده‌ای به اطلاع او می‌رساند. به‌نظر می‌رسد که برنامه‌نویسان به‌جز منوی همبرگری، هیچ جای دیگری را برای افزودن آیکون بی‌ربط فیسبوک به اینستاگرام پیدا نکرده‌اند. در مجموع، این منو بدترین تغییری محسوب می‌شود که اینستاگرام تا به حال به خود دیده است.

نفوذ اعلان‌های فیسبوک به اینستاگرام در یک «آزمایش کوچک»

Instagram

در ماه ژوئن، برخی از کاربران متوجه شدند که در حال دریافت اعلان‌های اینستاگرام درباره‌ی بارگذاری تصاویر از جانب دوستانشان هستند. چنین چیزی در ظاهر طبیعی به‌نظر می‌رسید؛ اما مشکل اینجا بود که این اعلان‌های اینستاگرام در اصل کاربر را  از تصاویر در حال بارگذاری در فیسبوک باخبر می‌کردند. این اعلان‌ها چندان مورد استقبال کاربران اینستاگرام قرار نگرفتند.

اینستاگرام در نهایت این ویژگی را به آزمایشی تنزل داد که تنها گروه کوچکی از کاربران در آن شرکت کردند. احتمالا برخی از کارکنان اینستاگرام دریافته بودند که افزودن این قابلیت و دیگر ویژگی‌های ناخوشایند برای جذب کاربران به سمت فیسبوک، اقداماتی آزاردهنده محسوب می‌شوند.

فیسبوک از ترویج اپلیکیشن اینستاگرام دست کشیده است

با وجود تلاش‌های Instagram در ترویج و تبلیغ شرکت مادر خود در هر لحظه، Facebook به‌طرز عجیبی خلاف این کار را انجام می‌دهد. براساس اعلام ریکود، مارک زاکربرگ در زمانی نامشخص به تیم فیسبوک دستور داده است که ترویج اینستاگرام و نمایش محتوا از آن را کاهش دهند.

کاربران فیسبوک احتمالا تاکنون با بخشی از این تغییرات مواجه شده‌اند؛ بدین صورت که انتشار پست اینستاگرام در فید فیسبوک افراد، دیگر دربردارنده‌ی هیچ برچسب یا ارجاعی نیست که نشان دهد آن پست از کجا آمده است. این پست‌های اینستاگرامی اکنون درست همانند دیگر تصاویری هستند که به‌صورت مستقیم در فیسبوک بارگذاری شده‌اند و در آن‌ها اصلا هیچ اشاره‌ای به اینستاگرام نمی‌شود.

بنا به گزارش‌ها، این نادیده گرفتن اینستاگرام از سوی فیسبوک که برخلاف رویه‌ی سال‌های گذشته بود، چنان موجب دلسردی سیستروم شد که وی به‌صورت علنی مخالفت خود را با آن ابراز کرد. فیسبوک همچنین میانبرهایی را که مدتی مشغول آزمایش آن‌ها در نوار کناری اپلیکیشن موبایل اینستاگرام بود، در نهایت حذف کرد. دسترسی به فیسبوک از اینستاگرام بسیار آسان است؛ اما بالعکس آن، این‌گونه نیست.

فیسبوک نقش‌های کلیدی اینستاگرام را به مدیران خود واگذار کرد

Kevin Systrom and Mike Krieger

دو سال پیش، امیلی چانگ، خبرنگار بلومبرگ از سیستروم پرسید که آیا زاکربرگ به تعهد خود مبنی بر عدم دخالت در اینستاگرام و حفظ استقلال آن پایبند بوده است یا خیر. سیستروم در پاسخ گفت:

مارک بیش از این‌ها سر قول خود مانده است. حتی تا امروز، تعامل مارک با شرکت در اصل از طریق جلسات با من انجام می‌شود.

اما به‌نظر می‌رسد که وضعیت دیگر این‌گونه نیست؛ زیرا در طول یک‌سال گذشته، زاکربرگ با انتصاب مدیران کارکشته‌ی فیسبوک در مشاغل کلیدی اینستاگرام، اتصال محکم‌تری را با این شرکت زیرمجموعه‌ی خود برقرار کرده است. آدام موسری، مدیر تولید سابق فیسبوک برای فید خبری، اکنون سرپرست تولید در اینستاگرام است. وی که این پست جدید را پس از تغییرات سازمانی گسترده در ماه می به‌دست آورد، رابطه‌ی نزدیکی با زاکربرگ دارد و بنا به گفته‌ها یکی از اعضای حلقه‌ی داخلی اجرایی فیسبوک محسوب می‌شود. با خروج سیستروم و کریگر، وی احتمالا به‌عنوان مدیرعامل جدید اینستاگرام منصوب خواهد شد.

آنا ریچاردسون وایت که سابقا در راس تیم ارتباطات فیسبوک فعالیت می‌کرد، در حال حاضر مدیر ارتباطات نام تجاری اینستاگرام است. موسری و وایت هر دو در شرکت محبوب و به‌شدت مورد توجه هستند؛ اما تصمیم‌گیران در حال تغییرند و آن‌ها هماهنگی بیشتر و نزدیکتری با تفکر مارک زاکربرگ دارند.

با این حال، هم‌اکنون فیسبوک مقصر تمام ویژگی‌های احتمالا غیر دوست‌داشتنی اینستاگرام برای کاربرانش نیست. سیستروم به‌طور مرتب بیان کرده است که مهارت‌های تبلیغاتی فیسبوک و برنامه‌نویسان خبره‌ی این شرکت، در کمک به دستیابی اینستاگرام به رشد چشمگیرش نقشی حیاتی بازی کرده‌اند. مارک زاکربرگ فید خبری ناخوشایند اینستاگرام را که چینش آن مبتنی بر ترتیب زمانی نیست یا اعلان‌های آزاردهنده‌ی IGTV را به کاربران تحمیل نکرده است.

اما احساس می‌شود که حتی تصمیم‌های بد اینستاگرام،‌ تصمیم‌های اینستاگرامی به‌شمار می‌روند؛ در حالی که مثال‌های بالا قطعا این‌گونه نیستند. با کاهش رشد خود فیسبوک، به‌نظر می‌رسد که این شرکت تا چنان حد بالایی درصدد تقویت هم‌بستگی خود با اینستاگرام برآمده است که موجب دلسردی سیستروم و کریگر و در نهایت هدایت آن‌ها به سمت خروج از شرکت و رفتن به سوی آینده‌ای شد که در آن مجددا در پی کنجکاوی و خلاقیت باشند.

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Leave a comment